menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladstek kaaps viooltje...

Ga naar meest recente reactie

Knorretje

Knorretje

Spijtig genoeg heb ik sinds de geboorte van mijn dochtertje maar weinig tijd meer om intensief met plantjes bezig te zijn. Maar nu alles wat op zijn plooi aan het vallen is wil ik toch wat uitproberen. Zo wil ik heel graag via een bladstek een nieuw kaaps viooltje krijgen. Naar het schijnt zou dit één van de gemakkelijkste plantjes zijn. Dus ik ben nieuwsgierig of ik het voor elkaar krijg.

Maar ik vind dus nergens hoelang je moet wachten voor de nieuwe plantjes tevoorschijn komen. Iemand een idee?

Alvast bedankt!
donderdag 23 april 2009 - 14:35
Matabish

Matabish

Hallo Knorretje,

Leuk je nog eens te horen!!
ik heb een aantal jaren terug eens Kaapse viooltjes gestekt en het werkt prachtig!
Maar...'k had zóveel nieuwe scheutjes dat ik er meerdere tientallen moest weggooien (oh, verschrikking!)
Die nieuwe plantjes vormen zich wel redelijk vlug hoor.
Wel goed opletten dat je telkens de onderkant van je reepje blad in de gewone potgrond zet!
Elk bladreepje produceert verscheidene plantjes binnen 1 à 2 weken (dacht ik me te herinneren).
'k Wens je nog veel succes met je teelt!

Hartelijke groetjes,
Matabish.
donderdag 23 april 2009 - 16:40
Knorretje

Knorretje

Heel erg bedankt Matabish. Vind het zelf zonde dat ik er zo weinig mee bezig kan zijn maar 'k loop mezelf nu al voorbij. Maar even tijd maken voor wat bezig te zijn met mijn plantjes mag wel vind ik.

Dus wou ik de kaapse viooltjes eens proberen. Ik ben zoooo nieuwsgierig. Ik heb er maar drie gemaakt hoor dus dat valt mee he? Als ze alle drie lukken zou ik wel suuuuper gelukkig zijn. Maar als er al eentje meewerkt ben ik al meer als tevreden.

Ik heb ze in gewone potgrond gezet. Ze staan er nu al enkele dagen in. Met een plastiek zakje over het potje getrokken. Zo stond het althans in m'n plantenboek. Weet niet of het goed is? Moet je ze dan eigenlijk nog water geven? Heb de indruk dat het goed vochtig blijft en het blijft er toch netjes uitzien? Dus zou het lukken? Hihi. Gek hoe iemand zo vol bewondering zit te wachten op die nieuwe plantjes he.
donderdag 23 april 2009 - 17:49
Matabish

Matabish

Ik begrijp je óh zo goed! Het is net alsof je zo'n nieuw plantje zèlf geschapen hebt, hé!
Als ze onder een plastiek zakje zitten mag je ze geen water bijgeven.
Door dat zakje condenseert het verdampende water en valt weer op de plantjes, het is dus een miniserretje.
Lukken doet het vast hoor!! Volgende week zou je toch al iets moeten zien.
Als alles goed gaat ga je toch tientallen nieuwe plantjes krijgen...
Laat ons weten hoe het verder loopt, hé Knorretje!!

Fijne avond,
Matabish.

P.S.: wij hebben ook een heel leuke topic in de tuinbabbel. Daar kan je een foto van je dochtertje plaatsen als je wilt!!
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=18&page=1&tid=14481
donderdag 23 april 2009 - 18:02
Knorretje

Knorretje

Ja het is echt raar hoe ik uitkijk naar die eerste plantjes.

Nog een vraagje. Hebben de nieuwe plantjes automatisch de kleur van de moederplant? Het zou natuurlijk leuk zijn als er verschil op zit.

Ik ga later mss een fotoke posten van mijn dochtertje! Ook nog zoiets. Dat kleine meisje is als kool aant groeien. Zo snel dat dat gaat seg.
vrijdag 24 april 2009 - 11:26
Matabish

Matabish

Het worden echt wel de kindjes van hun mama hoor!! Precies dezelfde plantjes.
Om andere kleuren of soorten te krijgen zal het wel via bestuiving moeten gaan, veronderstel ik!
Wat je ook eens kan proberen is zo'n wortelstokje van twee verschillende plantjes nemen, doorsnijden en, met het snijvlak goed tegen elkaar, planten??
Mijn papa schiep zó allerlei nieuwe dahlia's! Maar dat waren echte knollen hé.

Eénmaal dat je kinderen hebt lijkt de tijd twee keer zo vlug te gaan!
Mààr...als je kleínkinderen hebt kan je de tijd niet meer bijbenen, zo vlug dat die dropjes groeien!!

Groetjes, Matabish.
vrijdag 24 april 2009 - 15:37
Knorretje

Knorretje

Ja 't gaat echt snel en idd voor de grootouders blijkt dit toch heel speciaal te zijn... Vooral omdat zij is hun eerste kleinkind.

Om terug te komen op het kaaps viooltje... Ik vrees dat ik iets verkeerd heb gedaan. Toen ik gisteren eens ging piepen waren de bladjes precies aangetast. Het waren toch gezonde hoor toen ik eraan begon! Snif. Nu heb ik het plastiekje er maar vanaf gedaan. Zoude ze toch nog aanslaan? Of is het hopeloos als de bladjes hun kleur verliezen??

Kan je de bladjes ook opkweken tot plantjes zonder mini serre te maken? Ik heb een vermoeden dat ze het te vochtig kregen en mss wel te warm stonden. Ze staan bij mij in de keuken en daar kan het echt heel warm worden een 26 graden is niks dus ik veronderstel dat het onder dat zakje nog wel véél warmer is? Dus mss gewoon te warm??
zaterdag 25 april 2009 - 09:41
Matabish

Matabish

Tja, 'k zou denken te nat.
Zelf heb ik ze altijd gewoon in open potjes gezet, op de vensterbank in de keuken.
Véél licht en op tijd een beetje gieten, vochtig maar niet nàt.
Gebruik jij hele blaadjes?? Ik nam één blad en sneed dat in reepjes.
Dan al die reepjes met de onderkant in de potgrond geduwd.
Dat was, zoals ik al zei, een overweldigend succes.
En weet je wat...momenteel heb ik er geen één meer!!
'k Zal er nog eens eentje moeten gaan kopen want ze zijn zo mooi hé!

Groetjes,
Matabish.
zaterdag 25 april 2009 - 13:47
Gege1984

Gege1984

kaapse viooltjes zijn op veel verschillende manieren te stekken. Als kind stekten we dit plantje op 2 manieren, een blad, inclusief steel in de grond zetten en vochtig houden en wat ook wel wilde, een blaadje met steel in een glaasje met water (dan moet er alleen wel op gelet worden dat de steel niet gaat rotten) als er dan wortels aankomen dan kan die de grond in.

Wat betreft de bladeren in reepjes snijden heb ik nog nooit gedaan, maar aangezien dit bij redelijk wat planten werkt, kijk ik hier niet raar van op
maandag 27 april 2009 - 00:28
Knorretje

Knorretje

Merciekes beide!

Ik denk dat ik hier opnieuw kan beginnen!! Volgens mij was het te warm én te vochtig. Vanaf nu dus geen plastieke zak meer zenne. Snif!

Ik heb thuis zelf alleen maar een mini kaaps viooltje staan. Dus 'k zal er eentje bij mijn schoonmoeder moeten gaan halen.

Ik ga het dan eens anders proberen. De bladeren in reepjes snijden en in water... Dat zal hier lukken zenne!! Al moet ik blijven proberen!

Ik zou er ook wa kopen maar ik vind die dus bijna nergens meer he. Ge zou eens moeten weten wa voor moeite ik heb moeten doen voor dat minike te kunnen kopen. Iemand een idee waar ik ze nog kan krijgen?
maandag 27 april 2009 - 13:33
Gege1984

Gege1984

Ik zie ze hier nog regelmatig in tuincentra staan wat betreft plantenwinkels, daar zie ik ze eigenlijk ook niet...
maandag 27 april 2009 - 13:47
Matabish

Matabish

Knorretje,

als je de blaadjes in reepjes snijdt moet je ze wel meteen in potgrond zetten hé.
Niet in water want ik vrees dat ze dan ook zullen wegrotten!!
Je kan wel, zoals Gege zei, een gans blad met het steeltje in water zetten.
Maar dat zou ik ook direct in de potgrond zetten.
Die plantjes hebben ook geen diepe potjes nodig want die hebben maar heel oppervlakkige worteltjes.

Op het internet gevonden:
- Kaapse viooltjes stekken is ook erg gemakkelijk. Gewoon een blaadje van de moederplant afhalen en in een potje goed bemeste potplantengrond zetten is al voldoende. Na verloop van tijd zie je dan een rozetje blaadjes beginnen te groeien. Kaapse violen moet weinig water. Mijn moeder zei altijd, dat ze van armoe beginnen ze bloeien. En dat is ook zo. Ineens zijn de bloemetjes er dan. Zo leuk. Ook echt een leuk weggeefplantje. -


Groetjes,
Matabish.
maandag 27 april 2009 - 14:09
Knorretje

Knorretje

Gege, ze zullen niet meer populair zijn en meer als ouderwets aanzien worden he...

Ja ik ben dus zot van die plantjes he. Geen idee waarom. Ok, ik ga opnieuw beginnen. Ik ga allebei de methodes proberen één in water en één in potgrond... Wat ik me nog wel afvraag (sorry ik kan blijven doordrammen) hoe hou ik ze vochtig? En hoe weet ik of ze nog vochtig genoeg zijn? Want de bovenste laag grond voelt al snel droog he...
maandag 27 april 2009 - 14:50
Matabish

Matabish

ik steek gewoon mijn vinger eens in de grond! [afbeelding verwijderd niet-https]
Ze mogen gerust een keertje droog komen te staan hoor, dat kan minder kwaad dan té nat.
maandag 27 april 2009 - 15:00
Knorretje

Knorretje

Ik heb het gemerkt!!

Diene meneer van hierboven heeft mij verkeerd in elkaar gestoken! Ik ben zot van planten maar ik heb daar precies den "touch" niet voor... Vooral onzeker da'k het verkeerd ga doen.
maandag 27 april 2009 - 15:05
Matabish

Matabish

och Knorretje,

zo zijn er veel die dat denken op het forum, maar met elkaars hulp en raadgevingen krijgen we op den duur allemaal, jij ook, groene vingers!!
Gewoon van alles uitproberen en al doende leert men...
maandag 27 april 2009 - 15:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon