menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is er bij jullie ook zoveel dood

Ga naar meest recente reactie

Spuddy

Spuddy

Ik ben dit weekend begonnen aan de grote voorjaarsschoonmaak. Ja ik weet het, beter laat dan nooit.

Ik merk op dat er deze winter heel wat is gesneuveld in mijn tuin. Een overzichtje..

90% van de akeleien komen niet meer uit. Ben 3 soorten volledig kwijt. Alleen enkele Nora Barlows en 1 double pleat hebben het gehaald. Ook alle zaailingen van vorig jaar zijn dood

Kniphofias(vuurpijl) hebben afgezien. Enkele zijn weggerot.

Anemone coronaria. Weg, niks meer van.

Narcissen staan miezerig. Heb er enkele uitgegraven en bijna alle bollen zijn ofwel volledig weggerot ofwel gedeeltelijk.

En er zal nog wel het een en ander gesneuveld zijn...

Is het bij jullie ook zo erg gesteld?

maandag 6 april 2009 - 18:16
annis

Annis

Dit is triest Spuddy zoveel weg. De Aquilegia wanneer had je deze gezaaid.
De Anemone komt hier wel op maar niet zoveel als ik voor twee jaar terug gezet had.
Ik had in augustus diverse Salvia, Aquilegia's en nog een paar andere gezaaid. Op dit moment heb ik alleen nog 3 Aquilegia's en 2 Stachy's officinalis 1 Anemoon sylvestris over. In totaal had ik 48 potjes staan met verspeende plantjes die goed groeide.
In februari ben ik opnieuw begonnen met zaaien had nog zaden overgehouden alleen niet van de Aquilegia. Hopelijk gaat het nu goed.
Van de struiken in de tuin ben ik er 4 kwijt.Ceanothus, Choisya, Clematis armandii en de Sterjasmijn
Bij de vaste planten volgens mij nog alles goed.
Ben ook bang voor mijn vlinderstruik zit nog geen groei in is vorige week gesnoeid.


groetjes Annis
maandag 6 april 2009 - 19:37
Rita1960

Rita1960

Hoi Spuddy,

ben blij je weer te zien/lezen op dit forum.
Jammer dat er zoveel weggebleven is.
Ik kan je nog helpen aan je "eigen"zaden" van de double pleat. Heb niet alles gebruikt vorig jaar. Verder heb ik van ons Jeannette ook nog zaden gekregen, van een witte en nog een paar soorten. Hiervan gebruik ik niet alles. Dus als ik je hiermee kan helpen zeg het dan.

Vuurpijlen en anemone's heb ik niet dus daar kan ik je niet aan helpen.

en ik moet heel eerlijk bekennen dat er tot nu toe nog maar weinig kapot is gegaan deze winter.

Ik lees wel van je v.w.b. de akeleien.

groetjes,

Rita
maandag 6 april 2009 - 19:45
rialle

Rialle

Wat zonde Spuddy dat er zoveel niet terug komt.
Bij mij valt het mee, alleen de vijg die ik gekregen had van Spinty doet nog niets en een aparte Salvia Merjamie die ik van Lisa had gekregen doet ook nog niets.
Oh ja, de dahlia's die ik er altijd in laat zitten zijn ook ter ziele.

Voor de rest verwonder ik mij wat allemaal wel nog leeft. Alle voorjaarsbloeiers (narcis, sneeuwklokje, krokus) bloeien mooier dan jaren!
De framboos die nog niet zo lang in de grond zat, en waarvan ik zeker dacht te weten dat hij doodgevroren was, is al een flink stuk gegroeid.
Zelfs mijn nieuwe klimroos van vorig jaar, die ook nog niet zo heel lang in de grond zat loopt nu flink uit.

Nou Spuddy, dat wordt voor jou dan flink zaaien en uitplanten hè. Ik wens je veel succes met het herstel van je tuin.

Groetjes Rialle
maandag 6 april 2009 - 20:06
Spuddy

Spuddy

@ Annis

Je bent precies ook het een en ander verloren, wat jammer, vooral dan van die heesters
De akeleien zaaien hier zichzelf uit, ik heb niet speciaal gezaaid vorig jaar maar had toch een 50tal zaailingen. 1tje heeft het gehaald in the volle grond en als bij wonder 2 zaailingen in een pot met hostas

@ Rita

Ben blij terug te zijn
Bedankt voor je aanbod maar het is niet nodig denk ik. Ik heb vandaag 6 soorten akelei gezaaid in piepschuim bakjes en ik ga ze allemaal vertroetelen. Ik heb ook nog diverse soorten liggen die nog gezaaid moeten worden. Als de overgebleven akeleien in de tuin beginnen bloeien zal ik precies weten welke double pleat ik over heb, de blauw witte of the roze witte. Hopelijk is het de blauwe.

@ rialle

Jaja en gezaaid zal er worden. Heb nog een 50tal soorten zaden liggen, die gaan allemaal de grond in dit jaar.
maandag 6 april 2009 - 22:31
miriam

Miriam

had vorig jaar net een plantje van vuurpijlen gekocht een ook nog niks te zien.
lavaterra is ook kapot denk ik
mijne lavendel (beide te kort gesnoeid denk ik)
dinsdag 7 april 2009 - 00:33
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik ben ook het één en ander kwijtgeraakt. Een trachycarpus, mijn olijfboompje. Een hibiscus op stam, maar die was vorige zomer al op de sukkel en een nieuw vijgeboompje doet ook nog niks. Het kreeg wel te weinig zon, dus nu heb ik het verplant en hopelijk komt het nog goed.
't Is nog een piepjonge tuin, dus da's altijd wat afwachten hé.

Groetjes
karen
dinsdag 7 april 2009 - 08:10
Lysianthus

Lysianthus

@Hey Spuddy, goed dat je weer uit je winterslaap bent geraakt en spijtig dat je zoveel verloren bent.
Weet je nog dat je aan mij gevraagd hebt zaadjes te houden van
http://catalog.verstraeten-putte.be/plants/catalog_search
Ik was het al vergeten maar bij het opruimen van het tuinhuisje, zag ik een papieren zakje hangen, met daarin, jawel verlenste bloemekes van bovengenoemde en herinnerde me dat ik dat verleden jaar op jouw verzoek gedaan heb.
Heb je nog interesse, stuur dan een pbtje met je adres en de zaadjes komen eraan.
Zaaien: maart-april of september-oktober in potten in koude bak. Lichtkiemer. Uitdunnen op 30 cm. Bloei volgt in het jaar erop.

@ Annis, goh jong , wat triest te lezen dat jij ook zoveel verloren hebt, de planten die je opnoemt, heb ik ook en bij mij zijn ze gelukkig allemaal gespaard gebleven, ik kan het nog niet geloven, alles was steenhard bevrozen in de grond, zaailingen die buiten stonden zoals Myosotis en jonge plantjes die ik in novemver toch nog in de grond heb gezet, beginnen nu uit te lopen.
Waarschijnlijk was het hier in de stad toch veel milder van temperatuur dan bij jullie

Succes ermee, 'k hoop dat er toch nog veel komt piepen, de overlevingsdrang kan wonderen doen
Lieve groetjes
Lysianthus
donderdag 9 april 2009 - 07:33
annis

Annis

Lysianthus het is jammer maar ik wacht nog tot half mei en als er dan niets uitloopt bij de bevroren planten is er tijd voor wat nieuws. Ik denk dat het bij jouw een voordeel is dat je tuin ommuurt is.
Ik heb alweer een hoop vaste planten gezaaid en deze zijn dan voor de winter wel uitgehard. Hoop ik!!!!!

groetjes Annis
donderdag 9 april 2009 - 08:45
Spuddy

Spuddy

Hey Lysianthus, de link werkt niet en ik kan het me niet meer herinneren
Heb je misschien een andere link?
donderdag 9 april 2009 - 15:26
Lysianthus

Lysianthus

Leucanthemum 'Silberprinzesschen' (Margriet - Dwergmargriet)

http://catalog.verstraeten-putte.be/attachments/4837/leucanthemumsilberprinseschen-32773_scaled.jpg

Dit is een zeer laagblijvende vorm van de gewone, alom gekende witte margriet. Wordt niet hoger dan 30 tot 40 cm. Rijkbloeiend met kleinere zuiver witte margriet-bloemen: een gelig bloemhartje met breed uitstaande lipvormige witte bloemblaadjes. Margrieten verkiezen een zonnige standplaats en een voedzame, goed waterdoorlatende bodem.
Zaaien: maart-april of september-oktober in potten in koude bak. Lichtkiemer. Uitdunnen op 30 cm. Bloei volgt in het jaar erop.
Bloeiperiode :juli/aug/sept

donderdag 9 april 2009 - 15:57
Spuddy

Spuddy

Wat een leuk bloempje Lysianthus. Indien je er zaden van kunt missen, ze zijn steedds welkom. Is er nog iets waarmee ik je kan plezieren? Heb nog heel wat zaden liggen, alleen moet ik eens een lijstje maken
donderdag 9 april 2009 - 16:30
Lysianthus

Lysianthus

@ Spuddy, stuur me maar een pbtje
Ik heb feitelijk geen plaats meer maar als je iets heel mooi hebt , dat gemakkelijk zaait, heel de zomer bloeit enz.............kortom een superbloemeke, wil ik het wel nog eens proberen
Ik herinner me je mooie akkeleien van vorig jaar, de dubbele roze en blauwe, zijn die moeilijk te zaaien?
Feitelijk hebben jouw akkeleien mij geïnsprireerd om er ook te kopen.
Ik heb alleen de Aquilegia flabellata ministargevonden, maar ze zullen serieus moeten onder doen voor die van jou, ik heb ze gekocht en deze zomer gaat hij voor het eerst bloeien., 'k ben echt wel benieuwd.
Groetjes
Lysianthus
donderdag 9 april 2009 - 17:06
lisa

Lisa

Spuddy, wat vind ik dit erg voor jou, is gewon niets aan te doen wel kann het best mogelijk zijn dat enkele plantjes er nog uitkomen ,het is ook zo een raar weer geweest dus geef de moet niet op..

Lysianthus akkeleien zijn best makkelik om te zaaien,..ik had de van mij ook gezaait en ze doen het noch altijd goed.

lieve groetjes
lisa
donderdag 9 april 2009 - 17:26
Spuddy

Spuddy

Voor een Akelei is er altijd wel een plekje in de tuin ze nemen amper plaat in en groeien ook graag ergens op een rand, de zaailingen komen hier zelf uit tussen de stenen van paden.

Akelei is niet moeilijk te zaaien, alleen moet wel wat geduld hebben soms want ze kiemen vrij onregelmatig dus als je niks ziet opkomen in je zaaibakje, blijven vochtig houden is de boodschap. In de natuur kan een akeleizaadje zelfs 20 jaar wachten alvorens te kiemen. Als de omstandigheden goed zijn, dan kiemen ze. Akelei is een donkerkiemer, maar uit persoonlijke ondervinding kiemen ze evengoed als je de zaadjes niet bedekt. Voor de rest is het hetzelfde als bij andere zaailingen, uitdunnen, verspenen, uitplanten. Let wel op met meststoffen, daar houden akeleien niet zo van. De gekweekte soorten en f1 hybriden zoals Nora Barlow, Ruby Port, enz kunnen wel bemest worden en vragen soms ook een beetje mest, maar niet te veel. De wilde soorten zoals de vulgaris geef je best geen meststoffen, zo zijn ze in de eerste plaats uit de natuur verdwenen, door overbemesting op akkers.

Ik zal eens zien welke soorten ik nog heb want heb enkele dagen geleden 6 soorten gezaaid.
donderdag 9 april 2009 - 17:32
miriam

Miriam

juist een nieuwe lavaterra gezet.
hoewel de wortels van de oude der nog heel sterk en fris uit zagen.

was hem dan toch niet kapot?
donderdag 9 april 2009 - 18:56
lisa

Lisa

Ja, miriam soms ist het wel leuk ,ik heb zoveel plantje door gekregen waarvan
ik dacht dit gaat helemaal mis,, alleen drie rozen zijn bij mij niet meer te redden geweest,, heb ze toch in een pot gedaan men weet nooit

lieve groetjes
lisa
donderdag 9 april 2009 - 19:12
gerda75

Gerda75

Ik moet zeggen, dat het me meevalt, wat er dood is. Een amerikaanse sering is dood, de andere niet (staat beschut).
Alle akelei, die ik vorig hjaar heb gezaaid en uitgeplant is nu gewoon aan het groeien. Ik kan haast niet wachten tot ik er bloemen aan zie

De vlinderstruik heb ik in mijn snoeidrift in maart enorm teruggesnoeid. Maar ik zie dat die toch ook weer gaat uitlopen, gelukkig.

En verder mis ik nog niets. Misschien dat dat nog komt
donderdag 9 april 2009 - 22:29
lisa

Lisa

Gerda, ik denk dat nu niets meer dood gaat vor de komende dagen st er mooi weer en waneer het nog eens vriest zal het zeker niet veel zijn.
donderdag 9 april 2009 - 23:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon