menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavendel

Ga naar meest recente reactie

sugar

Sugar

De meningen over deze plant zijn zowiezo verdeeld.

Hoe onderhouden we hem nu het best?

Ik had vroeger de gewoonte hem in september vrij kort terug te snijden, ik lees echter vaak dat dat risico op invriezen oplevert, en dat je nu eigenlijk alleen maar mag 'toppen' en pas in het vroege voorjaar zo diep mogelijk ( niet in het verhoutte luik van de plant) moet terugsnijden.

Hoe doen jullie het?
In welke mate toppen jullie die plant nu?


sugar
zondag 10 september 2006 - 09:37
kurt

Kurt

Nu enkel met de haagschaar over de lavendelhaag heen scheren. Zo zijn alle uitgebloeide bloemen weg en bekom je een mooi ogende strakke haag gedurende de ganse winter.

In april als je onderaan de nieuwe scheutjes op de stengels ziet verschijnen, dan pas de plant goed diep terug snoeien. Dit mag tot 10 a 15 cm boven de grond. Het ziet er erg uit om zo diep te snoeien maar je zal zien dat je nog nooit zo'n mooie en compacte lavendels zal gehad hebben.

veel succes,
Kurt
zondag 10 september 2006 - 11:16
jp

Jp

Zal het verhoutte gedeelte dan nog vlot uitlopen ?
zondag 10 september 2006 - 11:37
sylvain

Sylvain

ip : ge moet daar een beetje geluk hebben, normaal kan die daar terug op uitlopen maar voor het te verhinderen, dat ge een te groote ver houtering krygt twee maal snoeien zoals te voren is uit gelegd,ik heb er gezien die volledig in de verhoutering haaden gesnoeit en die was perfect gekomen maar daar is dat tikkeltje geluk by, dat het geen strenge winter wordt groetjes sylvain
zondag 10 september 2006 - 12:11
marleen

Marleen

Nu enkel met de haagschaar over de lavendelhaag heen scheren. Zo zijn alle uitgebloeide bloemen weg en bekom je een mooi ogende strakke haag gedurende de ganse winter.

In april als je onderaan de nieuwe scheutjes op de stengels ziet verschijnen, dan pas de plant goed diep terug snoeien. Dit mag tot 10 a 15 cm boven de grond. Het ziet er erg uit om zo diep te snoeien maar je zal zien dat je nog nooit zo'n mooie en compacte lavendels zal gehad hebben.

veel succes,
Kurt


Kurt
hier is de lavendel ongeveer 10 a 15 cm boven de grond volledig verhout,
mag ik dan tot op het verhoutte gedeelte snoeien in april?

alvast bedankt
marleen
zondag 10 september 2006 - 13:24
kurt

Kurt

Beste Marleen en anderen,

Je mag pas snoeien als je de nieuwe scheutjes op het onderste gedeelte ziet uitlopen.
Wanneer je jouw lavendel gedurende enkele jaren niet hebt gesnoeid zal die onderaan inderdaad helemaal verhout en kaal zijn. Daar zitten dan ook geen slapende ogen meer op die na het snoeien nog zouden kunnen uitschieten.

Van die lavendels op lange kale poten kun je ofwel weg doen ofwel diep in de grond herplanten zodat die kale takken onder de grond zitten.

Probeer vanaf dat je uw lavendels hebt gekocht te snoeien zoals ik hierboven al eerder heb uitgelegd en dan kun je niet van die langpoters krijgen

Mvg,
Kurt
zondag 10 september 2006 - 23:56
marleen

Marleen

oké dank je,
gr marleen
maandag 11 september 2006 - 22:56
martine

Martine

de raad van Kurt geeft inderdaad prachtige lavendel.
zo ben ik trouwens op dit forum terechtgekomen, da' s het verhaal van mijn avatar.
onze lavendel staat ongeveer 4 jaar, is op deze manier verzorgd ; ik zal één van volgende eens een foto plaatsen van de lavendel, nu na de snoei van de uitgebloeide aren.
Martine
woensdag 13 september 2006 - 18:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon