menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geurende sierstruiken

janvdb

Janvdb

Hoi,

Ik ben op zoek naar een aantal mooie sierstruiken om aan te planten naast een terras.
Ik zoek eigenlijk volgende eigenschappen :
- Geurende bloemen
- zomerbloeiers
- kleuren wit en geel
- hoogte tss 100 - 250 cm
- Goedvoelen in vochtige grond
Is er iemand die mij hier, vanuit eigen ervaringen, een aantal aanbevelingen kan meegeven?
Het zou alleszins zeer welkom zijn.

Alvast bedankt,
MVG,
Jan.
zondag 15 maart 2009 - 20:20
miriam

Miriam

van gele bloemekes heb ik hier de kerrieplant,en het chineesklokje.
zondag 15 maart 2009 - 22:02
Ed50

Ed50

Dag Jan,

Ik kan hier wel niet over ervaring met vochtige grond praten want ik zit hier op een droge Kempische zandgrond maar een vochtige grond is nog iets anders dan een natte en met vochtige grond zullen veel planten toch niet echt problemen mee hebben denk ik.
Een typische zomerbloeiende geurende struik is zeker de boerenjasmijn of Philadelphus waarvan er meerdere cultivars bestaan zodat je wat met de hoogte kunt spelen.
Ook de Buddleia geurt fijn en bestaat ook in het wit maar die houdt natuurlijk wel meer van droge grond.
Een heerlijk geurende struik, maar wel redelijk klein en een beetje vorstgevoelig is de Choisya ternata. Hij bloeit wel al in het voorjaar en is groenblijvend.
Als je in de buurt van je terras een klimrekje of zo kunt plaatsen kan je een kamperfoelie of Lonicera planten, die 's avonds een heerlijke geur verspreiden.
Wel opletten dat je een geurende variëteit kiest want sommige zijn geurloos.
Bij de Viburnums zijn natuurlijk ook heerlijk geurende soorten, maar die bloeien allemaal in het voorjaar.

Groetjes,
Eddy
maandag 16 maart 2009 - 20:08
fastmario

Fastmario

halllo mag het ook een kuipplant zijn die je ergens voor de vorst
naar binnen vorstvrij zet
zo ja neem dan een brugmansia'
met zeer aangename geur zoals amerillo paja
die is kwa geur mijn faforiet van de soorten die ik staan heb
groetjes mario
dinsdag 17 maart 2009 - 08:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon