menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verspenen in koude kas temperatuur

Ga naar meest recente reactie

Nicolette

Nicolette

Er zijn vast wel leden die net als ik in het bezit zijn van een koude kas (serre), graag uw advies?

Vroeger zaaide ik en verspeende ik alles op vensterbanken (nooit genoeg in huis ), nu zaai ik binnen en verspeen ik in de kas.
Mijn vraag gaat over de temperatuur van de kas: wat is de beste voor de verspeende zaailingen?
Ik heb een petrokachel, waarmee ik de temperatuur vooral 's nachts op circa 18 graden houd. Maar dat kost nogal wat petroleum. Overdag -zeker als het zonnetje te voorschijn komt- houd ik de temperatuur op ongeveer 20 graden.

Is het nodig om bij te verwarmen, en hoe lang? Heeft iemand een tip of advies? Het gaat trouwens om eenjarigen.

Nicolette
zondag 15 maart 2009 - 10:54
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ik houd de kas op 5 graden en de verspeende zaailingen staan daar. Het is beter dat ze wat koud staan dat te warm, je moet streven naar een gedrongen groei en warmte laat ze te snel groeien waardoor de plantjes slap worden.
zondag 15 maart 2009 - 11:20
gerda75

Gerda75

Ik heb nog geen kas, die komt bijna, hoera

Maar ik zaai ook altijd in de warme kamer, zodra de zaadjes opkomen verplaats ik ze gelijk naar de koele schuur (voor het raam) Tegen de tijd, dat ze verspeend moeten worden gaan ze na het verspenen bij mij in de koude bak buiten. Gaat altijd goed, ik hou wel nachtvorst in de gaten, dan haal ik ze weer even binnen (of leg ik er die nacht een deken over) Geen verwarming nodig dus!
zondag 15 maart 2009 - 17:34
Nicolette

Nicolette

Dank voor jullie reacties!
Ik verplaatste de verspeende plantjes altijd naar een onverwarmde kamer op het Noorden, maar daar is de temperatuur dan altijd nog zo'n 15 graden. Vandaar mijn vraag, want de kas is nieuw voor mij.
Het is wel genieten hoor!
maandag 16 maart 2009 - 08:15
lisa

Lisa

Nicolette , ik begrijp het helemaal ,mijn kas heb ik nu al een tijdje en ik heb al heel wat zaden gezaait, behalve als ik exoten heb -heb ik mijn kas voor de gewone zaden tussen de 12-15 graden en dit is voldoende temperatuur voor mijn zaden.
geniet maar van jou kas ,ik ben ook blij met de kas
dinsdag 17 maart 2009 - 14:54
Nicolette

Nicolette

Je begrijpt het helemaal Lisa! Vannacht gaat de temperatuur richting nul graden, dus toch maar weer het petrokacheltje aan. Het zou toch wel heel jammer zijn, als alles wat nu verspeend is, het niet zou overleven.
dinsdag 17 maart 2009 - 20:05
lisa

Lisa

Ja Nicolette, het zal echt jammer zijn waneer jou verspeende plantjes het niet redden, men doet toch so veel moeite om de plantjes te kweken,veel succes met de plantjes en met jou kas.
woensdag 18 maart 2009 - 06:11
lisa

Lisa

Nicolette, Ik had jou beloofd om fotos te plaatsen,,kijk eens so heb ik het gedaan[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
maandag 23 maart 2009 - 23:34
lisa

Lisa

en dit is de water ansluiting buiten
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
maandag 23 maart 2009 - 23:40
lisa

Lisa

nicolette dit is mijn kas


[afbeelding verwijderd niet-https]'/>

lieve groetjes
lisa
maandag 23 maart 2009 - 23:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon