menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welk soort hortensia kiezen

mamavandrie

Mamavandrie

Hallo,
Ik zie dat er een ongelofelijk aanbod aan hortensia's is. Nu ben ik op zoek naar één of twee kleuren die mooi combineren met mekaar in een buxusborder van anderhalve meter breed op 8 lang. Iemand suggesties?

zaterdag 14 maart 2009 - 08:38
annis

Annis

Vorig jaar of eerder is een nieuw soort Hydrangea gelanceerd en dat is de Hydrangea Enless Summer.

Bloeit de hele zomer lang
Bloemen op oud en nieuw hout
Bloemen groeien uit tot een diameter
van 10-15cm
Zeer vorstbestendig (tot – 34°C)
Grootte: 90 –150 cm

De Hydrangea Annabelle is ook een hele gemakkelijke soort.

Annis






zaterdag 14 maart 2009 - 09:14
Ed50

Ed50

Dag Mamavandrie,

Er is inderdaad een heel groot aanbod van Hydrangea macrophylla oftewel de echte hortensia's. Van dat groot aanbod is in tuincentra wel niet altijd veel te merken, als de cultivars al op naam staan want dikwijls hangt er ook alleen een kleuretiket op. Dus zoek allereerst ook een goede kwekerij of tuincentrum.
Wat kleuren betreft is het zo dat veel cultivars van kleur kunnen veranderen naargelang de zuurtegraad van de grond, dus niet heel kleurvast zijn. Er is ook nogal wat verschil in grootte en breedte van de cultivars.
Aangezien je border maar 1,5 meter breed is dien je daar toch ook wel op te letten.
Een goede rode of donkerroze soort is 'Alpenglühen' die ook op zure grond zijn kleur blijft behouden. 'Altona' is ook een goede soort met naargelang de bodem donkerroze of blauwe bloemen. Een mooie blauwe soort is 'Blaue Donau'.
Een heel goede soort is ook 'Bodensee' met op kalkrijke grond roze tot rode bloemen en op zure grond lila tot violette bloemen. 'Bouquet Rose' is één van de bekendste roze soorten. 'Deutschland' is een andere prima cultivar met donkerroze bloemen. 'Leuchtfeuer' is een goede rode soort. Een heel goede blauwe cultivar is 'Maréchal Foch'.
Daarnaast zijn er natuurlijk nog honderden andere cultivars maar velen daarvan zijn niet echt geschikt als tuinplant. En er komen voortdurend nog nieuwe soorten op de markt. Een bezoek aan een verzameling in de zomer kan ook wel nuttig zijn om te zien hoe ze echt groeien en bloeien, maar ik neem aan dat je dit voorjaar al wilt planten en niet kunt wachten tot het najaar.

Groetjes,
Eddy
zaterdag 14 maart 2009 - 19:00
mamavandrie

Mamavandrie

Hallo Eddy,

Bedankt voor je goede uitleg. Wij zitten hier met zeer zware kleigrond, infeite ideaal omdat hortensia's echte watervreters zijn. Ik zal best eens naar de kwekerij gaan kijken.

Met vriendelijke groeten,

MV3
zaterdag 14 maart 2009 - 19:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon