menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dahliaknollen

Ga naar meest recente reactie

gerda75

Gerda75

Ik heb voor het eerst een paar dahliaknollen gekocht (besteld). Zo'n knol bestaat, zag ik, uit verschillende knolletjes die samen aan elkaar zitten. Toen ik het zakje met de knollen open maakte, vielen er wat van die kleine knolletjes af. Zijn die nog bruikbaar nu?
donderdag 5 maart 2009 - 18:09
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Gerda,

De knol bevat voedsel dat nodig is om de plant zo dadelijk te laten groeien. Dat groeien doet een Dahlia vanuit een zichtbaar stukje stengel of oog. Als dat aan een afgevallen knolletje een stukje stengel zit, kun je verwachten dat de knol gaat uitlopen. Als dat niet het geval is, heb je er niets aan.
donderdag 5 maart 2009 - 18:25
miriam

Miriam

alles proberen planten zou ik zeggen

ik heb mijn dahliaknollen enkele weken terug al gepot ,ik ga nu proberen de jonge scheuten af te snijden en apart te laten wortelen.
donderdag 5 maart 2009 - 20:57
gerda75

Gerda75

Dankjewel voor jullie advie, Martje en Miriam.
Ik ga ze morgen in de pot zetten en wacht met spanning af
donderdag 5 maart 2009 - 21:56
an

An

Als je die dalia knollen in de aarde zet hoe diep mogen ze dan en mogen ze al buiten staan.
want ik heb een dalia knol van Anouk dr school tuintje gekregen.
WAnt anders ga ik hem ook zetten in de aarde en buiten.

gr An
zondag 8 maart 2009 - 17:07
gerda75

Gerda75

Ik heb dan wel voor het eerst dahlia's, maar ik weet wel dat ze (nog) niet naar buiten kunnen. Het is een zomerbloeier, die pas na de laatste nachtvorst naar buiten mag.
Ik heb ze op potten gezet binnen, om "voor te trekken". In een kamer met temperatuur tussen de 15 en 18 graden. Na half mei gaan ze pas naar buiten, maar ze bloeien dan wel eerder
zondag 8 maart 2009 - 19:13
schuurmans

Schuurmans

mijn dahliaknollen zitten al jaaaaaaren zomer en winter in de grond. tot nu toe ieder jaar volop bloemen. een flink pak afgevallen blad als bescherming en als toegift een pak sneeuw dan kunnen ze heel veel kou overwinteren. ik moet wel toegeven dat ik ze nu nog niet gezien heb, maar het is nog te vroeg in de lente.

grt
henk
zondag 8 maart 2009 - 19:51
an

An

@Gerda het is voor mij ook de eerste keer en ik had ook gelezen dat ze na de vorst pas naar buiten mogen.
@Henk ik laat ze aankomende winter dan ook buiten staan en dan zien we het wel
heb jij ze in pot of volle grond?
zondag 8 maart 2009 - 20:10
schuurmans

Schuurmans

An,
in de volle grond, we hebben hier wel zandgrond.

grt
henk
zondag 8 maart 2009 - 22:14
printemps

Printemps

ik pas de ouderwetse manier toe
maar ik zet ze in potten op het terras
en dan doe ik ze uit de potgrond,leg ik ze een paar maanden weg
deze zaterdag heb ik ze terug opgepot maar nog niet buiten gezet
anders gaan ze volgens mij te fel indrogen
ze waren al wat voos/rimpelig

mvg
lente an
zondag 8 maart 2009 - 22:18
miriam

Miriam

ja ik heb hier ook ene in volle grond en vorige zomer was hij daar toch ook door gekomen
en de vriend heeft hier al jaren een max van een dahlia en blijft ook steeds staan.
De nieuwe heb ik wel opgepot en die staan te wachten tot ze buiten mogen.
zondag 8 maart 2009 - 23:28
an

An

Maar volgens mij zit er wel verschil of ze in pot staan of in de volle grondt om ze te laten overwinteren
maandag 9 maart 2009 - 14:42
miriam

Miriam

jaja tuurlijk he
een pot zal vlugger bevriezn he
.
maar ja het is ook gemakkelijker voor hem binnen te zetten.
maandag 9 maart 2009 - 16:30
polidor

Polidor

Dat buiten overwinteren in volle grond mits goede afdekking kan jaren meevallen maar ik denk dat er dit jaar raar zullen opkijken want ik verwacht veel uitval.
We hebben dan ook dit jaar een serieuze winter gehad. (zoals in vroeger tijden trouwens) Ik overwinter ze trouwens wel binnen hoor. En uitplanten of voor-beworteling in pot mag maar ze te vroeg buitenplanten voor de ijsheiligen eraan komen is heel gevaarlijk. Wat kopje boven staat als het nog vriest moet eraan.
En knollen die afgebroken van de struik vallen hebben gewoonlijk geen groeipunten en zijn dus niet levensvatbaar. Alleen als er een deeltje van de stam aanzit maak je kans dat er levensvatbaarheid inzit.
maandag 16 maart 2009 - 22:04
Rita1960

Rita1960

Ben het helemaal eens met Polidor.
Dahlia knollen in het najaar rooien en in de lente oppotten of wat later 1/2 april direct buiten in de volle grond zetten.
Maar geen vorst erover laten komen, want dan zijn het net aardappelen...
Als ze boven staan en er komt nachtvorst afdekken met plastic of met potten.

groetjes,

Rita
dinsdag 17 maart 2009 - 20:24
gerda75

Gerda75

Ik neem ook maar het zekere voor het onzekere en zet ze nu voorlopig in mijn (nieuwe) kasje, dat ik vorstvrij hou.

Bedankt voor jullie adviezen.
dinsdag 17 maart 2009 - 20:28
polidor

Polidor

Verdorie, dat valt ook niet alle dagen voor!
dat is lang geleden dat er nog een vrouw met mijn standpunten volledig akkoord gaat!
Ik vermoed dat dit komt omdat ik oud begin te worden! µ
Bedankt Rita. ik stuur je hierbij een paar bloemekes uit mijn verzamelde collectie.
Groetjes.
dinsdag 17 maart 2009 - 21:11
polidor

Polidor

Ik zit hier schijnbaar serieus te modderen!
Geen bloemekes dus! Sorry.
Heb sinds een paar dagen een nieuwe PC met een Windows Vista programmma.
Dat zal nog wennen worden. sukkelen in alle geval nu nog.
dinsdag 17 maart 2009 - 21:11
Rita1960

Rita1960

Nou Polidor, 3x bedanken is toch wel een beetje veel van het goede hoor
't ja, misschien ben ik ook niet meer de jongste, maar oud?? nee hoor
En bedankt voor je bloemen

groetjes,

Rita

(die het dit jaar voor het eerst het aangedurft heeft een paar bolletjes/knolletjes van de Alstroemeria te kopen )

dinsdag 17 maart 2009 - 21:20
polidor

Polidor

Het je zaadjes gezaaid van de "apen-treiter" Rita?


Zut, zal er niet achter komen wat die bolletjes/knollertjes van de A..... wel kunnen zijn.
Ra, Ra. Is het de eerste letter van een bloemstruik? Of van ne Cactus? Of van een voornaam misschien? Of van het alfabet misschien?
Als het de eerste letter van een voornaam is dan is het zeker van een man want over knolletjes of bolletjes gesproken doet mij aan een ajuin denken.
dinsdag 17 maart 2009 - 21:39
an

An

Hoi Gerda ik heb mijn dalia's ook in een pot gezet en heb hem binnen in de schuur gezet en als het dan half mei is zet ik hem buiten.

iedereen namens mij ook bedankt voor alle adviesen want het is voor mij ook de eerste keer.

gr an
dinsdag 17 maart 2009 - 21:47
polidor

Polidor

Juist Dirk. Dit is een alstroemeria van de serie van de inca-types bestaande uit een twaalftal verschillende variëteiten. Ik heb momenteel een veertigtal kleurvariëteiten van de hoge snij-alstroemerias (hybriden dus) en daarbovenop een gedeelte van de inca-serie (niet volledig) en dan nog een vijttiental kleurvariëteiten van de lage princess-lilies. (voor pot dus) Als je nog een bepaald kleurtje uit het volledig kleurpallet wil zien dan publiceer ik nog wel een fotootje.
Alleen in het zwart bestaan ze nog niet.Groetjes

Bloemen & Planten

dinsdag 17 maart 2009 - 22:59
Rita1960

Rita1960

@ Polidor,

't waren bolletjes/ knolletjes van de alstroemeria's
Mooie foto's trouwens.

@ Dirk,

Jammer van je dahlia's

groetjes,

Rita
woensdag 18 maart 2009 - 06:39
polidor

Polidor

Rita,

Ik stuur je hierbij nog een bloemetje uit mijn collectie se!
Als dank dat je zo colllegiaal mijn visie bijtrad.
Zijn de vrouwen nu aan verandering toe of ben ik het? Want vroeger maakte ik steeds ruzie met dat vrouwvolk.
Ik denk dat dit te maken had met territoriumdrift. Ik kon niet van hun territorium afblijven en volgens hen was ik op dat territorium "persona non grata".
Nu kijk ik vanop de grenslijn toe naar de bloemetjes aan de overkant en heb geen behoefte meer om nog veel te plukken in andermans tuin. En ze voelen dit waarschijnlijk aan. Vrouwen hebben dan ook een zesde zintuig denk ik.
Trouwens, ik heb nu meer bloemen dan ooit en ......geen ruzies meer. (zie hieronder)

Bloemen & Planten

donderdag 19 maart 2009 - 23:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon