menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Laurierhaag

Ga naar meest recente reactie

lovelywebs
zondag 1 maart 2009 - 21:30
tuinplantonline

Tuinplantonline

een laurier is een zeer sterk groeiende plant die inderdaad moeite heeft met strenge vorst maar ze zijn ook zeer sterk als ze bevriezen zaag je ze af en ze komen meestal weer terug. het is ook zo dat ze naar mate ze ouder worden beter tegen vorst kunnen. laurieren stellen niet veel eisen aan de grond en je snoeit ze wanneer het nodig is in de zomer of vroeg najaar.

groetjes tuinplantonline
zondag 1 maart 2009 - 21:40
lovelywebs

Lovelywebs

en hoe zit het met de wespen?
en hoeveel laurier moet je planten op een meter grond?

bedankt
zondag 1 maart 2009 - 21:45
tuinplantonline

Tuinplantonline

ik heb nog nooit gehoort dat een laurier wespen aantrekt daarom hebik daar ook niks van gezegt.
je plant er 3 op een meter.

groetjes tuinplantonline
zondag 1 maart 2009 - 21:49
leeuwtje

Leeuwtje

Als ze in bloei staan kunnen ze wespen trekken. Maar als je ze als haag gebruikt en regelmatig snoeit heb je weinig kans op bloemen.
zondag 1 maart 2009 - 22:37
tuinplantonline

Tuinplantonline

de echte laurier laurus nobilus is niet winterhard en dus ook niet geschik voor een haag. je kan er dus vanuit gaan dat de prunus lauro... wordt bedoelt.

groetjes tuinplantonline.
maandag 2 maart 2009 - 08:49
tuinplantonline

Tuinplantonline

daar heb je geluk mee gehad had je in brabant of limburd gewoond waren ze dood geweest.

groetjes tuinplantonline
maandag 2 maart 2009 - 09:12
tuinplantonline

Tuinplantonline

tja afgelopen winter wel wat hier veel planten de das heeft om gedaan is de sneeuw in combinatie met de zeer strenge vorst.
maandag 2 maart 2009 - 09:17
printemps

Printemps

ik denk dat het met die wespen gewoon toeval is
omdat het er lekker droge grond onder is
maar op andere droge grond kan je hetzelfde hebben volgens mij

mvg
an
maandag 2 maart 2009 - 13:13
Esem

Esem

lovelywebs
het is idd zo dat laurier ook wel paplaurier genoemd,insecten aantrekt,met name wespen en bijen,maar niet in die mate dat je er last van ondervind.
Zo komen het sap van de jonge bladjes oplikken.
In de zomer zie ik ze hier dagelijks als ik langs de laurierhaag wandel.

Ook hier is de ganse tuinomzoond met laurier.

Snoeien doe als je denk dat er gesnoeit moet worden,je kan je haag desgewenst om de twee maanden snoeien,alleen niet in de wintermaanden.

Hou er wel rekening mee dat de breette van de haag behorlijk kan uitdijen.
Hagen van een 70 cm. of meer is niet zeldzaam aan deze haag.
Als ik terug zou beginen zou ik kiezen voor een taxus haag,veel beter om te onderhouden en veel minder werk.

Aan jou de keuze al is de prijs aanzienlijk hoger dan de laurier plantjes,maar je zit met een haag die honderden jaren kan meegaan als ze niet met de wortels konstand in het water staan.

Trouwens welkom op het gezellig en zeer leerrijk forum van onze webmaster Kurt.

Hier word je zeker wijzer van en een echte tuinder in hart en nieren.

Gr Eddy
woensdag 4 maart 2009 - 13:04
monique251

Monique251

Goed winterhard zijn Prunus laurocerasus 'Caucasica' (tot 3mtr hoog) en Prunus laurocerasus 'Schipkaensis' (2mtr hoog en wat breder dan 'Caucasica'). Houdt er rekening mee dat Prunus laurocerasus absoluut niet van natte voeten houdt en dat je de struiken met een snoeischaar moet snoeien (niets zo lelijk als een half afgemaaid blad) en dat je er dus nooit een hele 'strakke' haag van kunt maken.
Groet, Monique
woensdag 4 maart 2009 - 21:20
Lupaie

Lupaie

Ik heb er twee in de tuin staan en het stikt hier nu van de wespen...op elk blad zit er wel eentje Geen laurierboompjes voor mij meer
dinsdag 4 augustus 2009 - 15:57
lovelywebs

Lovelywebs

bedankt allemaal voor de reacties,

ik heb al een laurierhaag staan.
ben benieuwd of het bevalt.

groeten cynthia
woensdag 5 augustus 2009 - 07:57
Esem

Esem

Bedankt voor je reactie ernestine.

En lovelywebs,met die wespen en bijtjes moet je je echt geen zorgen gaan maken,zolang je de diertjes met rust laat en hun eventuele nest niet stoort,zullen ook zij je niet lastig vallen.

En nu ga je misschien wel zeggen,en wat als we buiten eten al die zoetigheid,daarkomen de wepsen toch op af.

Dat zullen ze zo ook wel doen als je geen laurier hebt staan of geplant.

Ik heb al ruim 20 jaar laurier staan en nog nooit heb ik problemen gehad met deze diertjes.

Leven en laten leven is mijn motto.

En misschien wel wat cru gesteld, maar als je niet houd van fauna en flora is het misschien best om op een appartementje te gaan wonen,maar dan zonder planten,ander komen er daar weer wespen op af.

Grapige groetjes.

Gr Eddy,
woensdag 5 augustus 2009 - 12:21
zourky

Zourky

[url=http://img232.imageshack.us/i/blauwevogel.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]
Is het zo een haag dat jullie bedoelen,ik heb ze al vijftien jaar in de volière staan, wel tweemaal per jaar snoeien anders komt ze door het net,bloemen komen er niet aan maar dat is omdat ze geknipt wordt,hier aan een school staat een grote struik nooit gesnoeid en daar komen witte bloempjes aan lekker goed rieken en daar komen misschien wespen op af,maar gewoon aan de bladeren geen last van allez de vogels toch niet anders was ze al lang weg,winter of geen winter ik zie geen verschil,ze is nu wel langs één kant afgeschermd .
groetjes Richard
woensdag 5 augustus 2009 - 20:02
Esem

Esem

Ja dat is de laurier waarover sprake is Richard.
Dat inscheuren van de struik hersteld zich wel terug.
Laurier is dan ook een zeer sterke plant en kan tot bijna - 20 ° C. verdragen.

Gr Eddy,
woensdag 5 augustus 2009 - 20:38
TrudyTraa

TrudyTraa

Ik woon in Brabant (NL) en mijn larierheg heeft absoluut geen last gehad van de vorst, afgelopen winter. Wespen heb ik er nog nooit in gezien. Wel mieren, vooral in de jonge scheuten (en niet vanwege luizen want die zitten er niet in)

Gr. Trudy
zaterdag 8 augustus 2009 - 23:10
bernard3232

Bernard3232

woon in Oost-Vlaanderen en heb een haag in Portugese laurier, die groenblijvend is. In het voorjaar komen er bloempjes op en nu vormen die bloemtakken bessen.
Van mijn haag die ongeveer 65 m lang is, is er een struik die precies bruin wordt; Is dit door de hevige vorst dit jaar?
Let wel er is een verschil tussen portugese laurier en die grote "paplaurier". Porteese laurier heeft blaadjes die iets groter zijn dan de keukenlaurier.
Het snoeiren gebeurt bij mij 1 maal per jaar.
Heb nog nooit wespen gezien.
zondag 9 augustus 2009 - 10:15
Lorie

Lorie

Hopelijk heeft mijn paplaurier ook deze strenge vorstweken overleefd.
Wanneer zou ik dood of leven moeten zien?
Nu al meteen na de vorst? Ziet er nog goed uit...
vrijdag 15 januari 2010 - 13:24
Ed50

Ed50

@ Lorie,

normaal gezien heeft de paplaurier (Prunus laurocerasus) deze winterperiode wel overleefd. Het heeft toch niet zo hard gevroren als vorige winter, wel wat langer maar dat zou toch geen probleem mogen zijn. Als hij bevroren zou zijn, zie je dat toch pas in het voorjaar als hij terug moet beginnen te groeien. Als dan de bladeren bruin worden is hij bovengronds bevroren. Maar volgens mij zul je daar toch niet moeten voor vrezen.

Groetjes,
Eddy
zaterdag 16 januari 2010 - 18:13
bernard3232

Bernard3232

De portugese laurier is veel mooier dan de paplaurier. Deze is winterresistent en is groenblijvend. De blaadjes zijn ongeveer van dezelfde grootte als de keukenlaurier. De aanwezigheid van wespen is mij nog nooit opgevallen.
Deze soort draagt in het voorjaar witte bloemtrossen. Het is natuurlijk best om ze na de bloei te snoeien. Bij mij wordt ze jammer genoeg telkens te vroeg gesnoeid omdat de tuinaannemer komt om de tuin volledig in orde te stellen na de winter en ja voor hem is dan alles mogelijk. Wat wij zelf doen is voor de winter de haag nog eens toppen zodat de bovenlijn er netjes bij staat. Ze kan gemakkelijk 2m hoog worden maar ik hou het op 1.80m. Bij mij vormt ze de afsluiting tussen 2 buren. We zijn overeengekomen deze haag op de grens te planten, zodat het snoeien gemakkelijk verloopt. De haag vervult best haar functie. Van een te hoge haag ben ik geen voorstander, men moet zich niet te veel afschermen, kwestie van veiligheid.
Livine
woensdag 27 januari 2010 - 21:32
jdcoster

Jdcoster

Als er al eens een wespenest voor komt in een haag van prunus laurocerasus is dat louter toeval.
Als imker word ik ook wel eens geraadpleegd door mensen met wespenproblemen en ik heb al overal nestplaatsen gezien, in struiken, hagen, spouwmuren, composthopen ... enz. . Er is dus geen enkel verband.
En bijen zullen er ook nauwelijks 'op vliegen' want dat is voor hen een weinig interessante plant.
Bedenk wel dat een haag in 'paplaurieren' al gauw veel plaats in neemt in de breedte.
woensdag 27 januari 2010 - 22:54
bernard3232

Bernard3232

Ik zie dat de struiken bij mij ongeveer 1/2 m uit elkaar geplant zijn. Zij zijn aangeplant door een professionele tuinaanlegger in samenwerking met een tuinarchitect. Ik vermoed dus dat dit een optimale afstand is. Het is ook de tuinarchitect die gekozen heeft voor het type : Porugese laurier en ik ben er blij mee.
In de breedte neemt de haag ook niet te veel ruimte in, hetgeen niet het geval is bij de paplaurier.
De bloemtrossen die in de lente te zien zijn zijn eveneens mooi.
Livine
donderdag 28 januari 2010 - 09:22
Job

Job

Ik wil aanhaken op mogelijke vorstschade aan de Prunus laurocerasus Caucasica. Ik heb vorig jaar herfst (2009) een Prunus laurocerasus Caucasica geplant in mijn tuin. Deze was destijds plm 2 jaar oud, 3 meter hoog en in leivorm (tegen inkijk). De bladeren waren groen maar in de loop van dit jaar zijn ze geleidelijk allemaal bruin geworden. Ze hangen nog allemaal bruin aan de boom. Het heeft in Zuid Holland begin dit jaar lang en hard gevroren, met veel sneeuw op de boom.

Vragen:
- Wat kan de oorzaak zijn van bruin worden bladeren? Hout bevroren?
- Wat moet ik precies doen om de boom weer gezond te krijgen? (niets/afwachten? takken afzagen: hoe? Snoeien?)

Alvast bedankt voor reactie, Job
maandag 9 augustus 2010 - 16:58
Job

Job

Pardon. Ik heb een nieuwe vraag hiervoor in het forum Struiken en bomen gezet onder: "Alle bladeren bruin Prunus laurocerasus Caucasica". Job

Antwoord op 09/08/2010 om 16:58
Ik wil aanhaken op mogelijke vorstschade aan de Prunus laurocerasus Caucasica. Ik heb vorig jaar herfst (2009) een Prunus laurocerasus Caucasica geplant in mijn tuin. Deze was destijds plm 2 jaar oud, 3 meter hoog en in leivorm (tegen inkijk). De bladeren waren groen maar in de loop van dit jaar zijn ze geleidelijk allemaal bruin geworden. Ze hangen nog allemaal bruin aan de boom. Het heeft in Zuid Holland begin dit jaar lang en hard gevroren, met veel sneeuw op de boom.

Vragen:
- Wat kan de oorzaak zijn van bruin worden bladeren? Hout bevroren?
- Wat moet ik precies doen om de boom weer gezond te krijgen? (niets/afwachten? takken afzagen: hoe? Snoeien?)

Alvast bedankt voor reactie, Job
maandag 9 augustus 2010 - 17:07
bernard3232

Bernard3232

Ik heb een volledige haag ( 70m). Na de winter is er 1 struik verwijderd omdat hij geen groene scheuten meer vertoonde. Deze struik vertoonde reeds sedert vorig jaar een minder goede groei dan de andere. Op bepaalde plaatsen in de tuin komen er zaailingen uit, en heb dan maar in die opening een zaailing gepoot. Deze schijnt blijkbaar goed aan te slaan.
Als er geen groen meer te zien is, dan is die waarschijnlijk dood. Verwijderen en vervangen is volgens mij de beste oplossing.
Op een bepaald ogenblik (vorig jaar) was er sprake van ziektes, waarbij de bladeren krulden en bruine vlekkenn vertoonden.
Voor het ogenblik staat de haag zeer mooi en groeit ze welig.
Ik woon in de omgeving van Gent en denk niet dat temperatuur hier 's winters veel hoger is dan in Zuid-Holland.
Groetjes
Livine
maandag 9 augustus 2010 - 18:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon