menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geranium

Ga naar meest recente reactie

franskarel

Franskarel

Welke Geranium soort is het best geschikt om een oppervlakte van ong.3,5 m² in volle zon te laten begroeien.Een soort met bloemen naar het violet-blauw en eentje waarvan na de bloei ook het blad de moeite waard is.Het mag een echt bodem bedekkende soort zijn en een hoogte tot een 15 tal cm.
donderdag 26 februari 2009 - 19:23
blauwbloempje

Blauwbloempje

Hallo Franskarel,

Ik heb zelf Geranium Brookside (blauw) en Nimbus(lichtblauw mooi ingesneden blad) in de volle zon groeien en die gaan als een trein. Ze bloeien dan ook een heel groot deel van de zomer. Na de bloei 1x knippen en ze hebben in ongeveer 2 weken weer nieuw en prachtig blad. Maar ik moet dan ook zeggen dat ik gemengde kleigrond met compost heb en ze het daar nu eenmaal goed op doen.

Ik weet niet wat voor soort grond jij hebt. Als jij zandgrond hebt zul je in de volle zon niet echt veel plezier van de meeste cultuurgeraniums hebben.
Dan kun je het best eens ooienvaarsbekken (soort) of Geranium tuberosum proberen. knolgeranium.
erg mooi zie foto.

Groetjes,
Blauwbloempje


Bloemen & Planten

donderdag 26 februari 2009 - 19:49
franskarel

Franskarel

Hoi Blauwbloempje,

Grond is geen probleem ook leemachtig.De Brookside die jij aangeeft is een vrij hoge soort als ik mij niet vergis.Of heb ik het mis?En de Nimbus?

Groetjes,

Franskarel
donderdag 26 februari 2009 - 19:59
blauwbloempje

Blauwbloempje

Ja hoor je hebt helemaal gelijk,
gevalletje van niet goed genoeg gelezen.
De soorten die ik noem zijn inderdaad te hoog voor jouw.
Geranium cinereum 'Giuseppii' is misschien mooier maar die is niet violet paars maar meer magenta. maar misschien dat dat ook in je kleurenpalet past?
zie plaatje 1,
deze wordt meestal niet hoger dan 20 cm.
of Geranium sanguineum die is meer violet. hoogte tussen 15-20 cm.
groetjes,
Blauwbloempje

Bloemen & Planten

donderdag 26 februari 2009 - 20:26
annis

Annis

De G. sanguineum "Elspeth"wordt 30 cm en is diep karmijn paars van kleur.

Annis
vrijdag 27 februari 2009 - 12:41
gerda75

Gerda75

Geranium "himalayense Baby Blue"

Omdat ik er zelf ook naar zocht twee jaar geleden heb ik deze genomen. Gekocht bij de Hessenhof in Ede. In de plantenlijst als volgt omschreven:
"In de nog steeds voortdurende zoektocht naar een lage blauwe geranium, is dit tot nu toe de beste keus. Rijkbloeiend met grote violetblauwe bloemen met een paarsrode adering en slechts 30 cm. hoog.
zaterdag 28 februari 2009 - 13:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon