menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kiemplantjes verspenen

Ga naar meest recente reactie

Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi,

twee weken geleden heb ik de eerste plantjes gezaaid in een kweekbakje op de vensterbank. Ik heb ze gezaaid in kleine turfpotje in zaai en stekgrond. Als ze nu maar met één in een potje staan, is het dan ook nodig om ze snel te verspenen of kan ik ze eerst verder opkweken in het potje en half mei uitplanten?
Plaats is niet echt een probleem, want ik heb buiten een koudebak waar ik ze kan afharden als ze groter worden.
Het is de eerste keer dat ik binnen zaai, dus het is nog een beetje zoeken, hé.

Alvast bedankt voor de tips.

Groetjes Karen
donderdag 26 februari 2009 - 08:15
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Karen, Jouw plantjes hebben dus geen ruimtegebrek en dan is er geen haast met verspenen. De zaaigrond bevat minder voedsel dan potgrond dus als ze in de zaaigrond blijven staan, dien je daar wel rekening mee te houden. Het duurt nog een tijd voordat ze in de grond worden gezet en ze hebben wel voedsel nodig.
donderdag 26 februari 2009 - 09:52
Eniavaswen

Eniavaswen

Bedankt voor de info.
Hoe kan ik ze dan best voorzien van extra voeding? Met vloeibare meststof of korrels? Of is er een betere oplossing?
Ik zou ze ook kunnen verpotten van zodra ik ze buiten zet om af te harden ofzo?
donderdag 26 februari 2009 - 10:08
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Zelf heb ik geen ervaring met het geven van meststoffen aan zaaigoed. Ik zet de kiemplantjes in potgrond en daar zit genoeg in voor de periode tot ze de grond in gaan. Kiemplantjes zijn teer en je geeft misschien snel teveel mest waardoor ze verbranden. Ik weet het dus niet zeker maar het lijkt me dat de kiemplantjes in zaaigrond eerder uitdrogen dan in potgrond en dat ze in potgrond beter groeien. Het lijkt mij het beste om ze wel binnenkort een keer in verse grond te zetten (maar omdat ze bij jou genoeg ruimte hebben heeft het geen haast) en juist niet op de dag dat je ze buiten zet. Dan hebben ze te veel ineens te verwerken. Na het verspenen zet ik de kiemplantjes een dagje in de schaduw, beschut in de kas.
Wat heb je trouwens gezaaid?
donderdag 26 februari 2009 - 10:27
Eniavaswen

Eniavaswen

Ja, het lijkt me wel een goed idee om ze nieuwe grond te geven als ze wat groter zijn. Ik wil ze vooral geven wat ze nodig hebben.

Ik heb Suzanne-met-de-mooie-ogen en tweejarige stokrozen gezaaid. Die stokrozen zijn eigenlijk een expriment, omdat op het zakje stond dat als je ze vroeg genoeg zaait, ze hetzelfde jaar nog zouden bloeien. En dat wilde ik natuurlijk eens proberen. 'k Heb wel nog zaadjes overgehouden om later ter plekke te zaaien.

Voor volgende maand heb ik nog een heleboel liggen; afrikaantjes, duifkruid, oost-indische kers, zonnebloemen, lavatera en éénjarige stokrozen. 'k Zal wel teveel hebben, maar mijn zus heeft ook een tuin en geen tijd om vanalles te planten (ze heeft een dochtertje van 2 maand), dus daar zal ik de overschot wel kwijtkunnen.

Ben heel benieuwd of het allemaal gaat lukken, want ik heb hier helemaal geen ervaring mee. Maar ik ben zo gebeten door de tuinkriebel dat ik er constant zou mee willen bezig zijn.
donderdag 26 februari 2009 - 12:42
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Het is zo leuk om te zien opkomen wat je hebt gezaaid. De oost-indische kers kun je ook meteen op de plaats van bestemming zaaien, dat gaat ook heel goed. Succes met je volgende ronde!
donderdag 26 februari 2009 - 12:55
annis

Annis

Hallo Karen. De zaden zaai ik meestal in kant en klare zaai en stekgrond. Als de plantjes twee echte blaadjes(dus niet de kiemblaadjes) hebben verspeen ik ze naar gewone potgrond en zet ze koeler.In de potgrond zit ong voor 6 weken voeding en daarna gaan ze in de volle grond. Ik geef geen extra meststof in de periode dat ik ze opkweek. Ik zie dat je turfpotjes gebruikt die kun je na half mei zo al in de vollegrond zetten. Meestal gebruik ik turfpotjes voor planten die niet van verspenen houden zoals papaver bv.Op dit moment heb ik ook de vaste en tweejarige planten gezaaid de eenjarige zaai ik meestal in april binnen of in mei op de plaats van bestemming.

Annis
donderdag 26 februari 2009 - 13:50
gerda75

Gerda75

Hallo Karen,

Ik zou de zaailingen niet snel verspenen. Over een paar weken kan je wat vloeibare mest in de gieter doen en dat is goed voor de plantjes. Je zult ze wel moeten toppen steeds, omdat je al erg vroeg gezaaid hebt. Dan krijg je stevigere en bredere plantjes. En als je toch verspeend, zet ze dan met turfpotje en al in een groter potje en vul met potgrond op.

En ik denk dat ik je moet teleurstellen: ik heb meerdere keren heel erg vroeg (zelfs al in november binnen) stokroos gezaaid. Het ontkiemd heel makkelijk en het worden goede planten....maar ze bloeien niet het eerste jaar. Nog even een jaartje geduld hebben, denk ik.

En nog een tip: Ik gebruik ook turfpotjes. Maar alleen voor zaailingen, die je niet kunt verspenen, zoals nigella. Die zet ik dan met potje en al de tuin in. Maar voor zaailingen, die je kunt verspenen, gebruik ik gewone plastic potjes (of plastic koffiebekertjes) want dat is veel goedkoper!

Oh, en de oostindische kers kan je nu al zaaien!
donderdag 26 februari 2009 - 22:05
Eniavaswen

Eniavaswen

Bedankt voor alle goeie tips! De plantjes groeien goed en de thunbergia begint al een tweede bladpaar aan te maken.
Ik vroeg mij af hoe lang je ze afgedekt moet houden. Ik laat het deksel er meestal af omdat ze al ontkiemd zijn, maar ik vroeg me af of dit misschien te vroeg is.

Kan je die oostindische kers buiten zaaien of ook best nog binnen?
donderdag 5 maart 2009 - 09:57
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De o.i. kers is gevoelig voor vorst. Als je ze ter plaatse zaait, kun je beter nog even wachten. Als je ze nu wilt zaaien, kun je dat binnen doen.
Als zaden gekiemd zijn, is het juist goed om de temperatuur aan de lage kant te houden en het deksel er dus af. Dan groeien ze mooi gedrongen en stevig op.
donderdag 5 maart 2009 - 10:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon