menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat doen met voorjaarsbollen

Ga naar meest recente reactie

Anke

Anke

Hallo,
Vorig jaar heb ik een heel pakket voorjaarsbloembollen gekocht. Steeds maar uitgesteld om ze in de grond te steken, en nu is het waarschijnlijk ruim te laat... Kan ik hier toch nog iets leuks mee doen? Het gaat om dat pakket van de Aldi, met allerlei bollen krokus, blauwe druifjes, narcis, tulpen, enz...
Ik hoopte om ze toch nog op een of andere manier aan het bloeien te krijgen, in de kast zullen ze niet veel doen...

Heeft er iemand tips voor mij en mijn chaotische geest?
Bedankt!
Anke
zaterdag 31 januari 2009 - 09:28
lydia2

Lydia2

Zit hier met exact hetzelfde probleem. Ik kan dus niet helpen maar hoop met je mee dat iemand dit vlug leest en een positief antwoord geeft.

groetjes Lydia
zaterdag 31 januari 2009 - 10:08
leeuwtje

Leeuwtje

Ik dacht eigenlijk dat het nog wel zou gaan. Alles bloei misschien wel later. Maar van mijn eerder gepootte narcissen zie ik ook nog geen teken van leven, terwijl die in de doos beginnen uit te lopen.
zaterdag 31 januari 2009 - 10:30
printemps

Printemps

hallo

vermits dat de (tuin)grond bevroren is zou ik ze in potten zetten
dan in de tuin zetten misschien wat aan de kant waar het wat minder koud is
maar niet binnen zetten(ze hebben een koude prikkel nodig)
als je ze niet plant ben alles verloren
nu is er hoogstwaarschijnlijk toch nog hoop
mvg
an
zaterdag 31 januari 2009 - 12:40
Rita1960

Rita1960

Hoi Anke,

Kijk ook eens op topic nr: 22448

Als het goed is moet die het nu wel doen1

Thanx An!

groetjes,

Rita

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=7&page=1&tid=22448
zaterdag 31 januari 2009 - 15:31
printemps

Printemps

hallo

nummer klopt niet
met die nummer kom je terug naar deze topic
? ?
link klopt wel

mvg
an
zaterdag 31 januari 2009 - 15:40
Rita1960

Rita1960

@An,

doet'tie het nu??

grtn'

Rita

zaterdag 31 januari 2009 - 15:49
printemps

Printemps

yep
toppie

nu werkt die
daarnet was enkel laatste antwoord zichtbaar

mvg
an
zaterdag 31 januari 2009 - 15:54
Anke

Anke

Dat zijn al heel wat tips, dank je! Alleen snap ik niet goed hoe het nu zit met die koudeprikkel: moeten ze eerst wortels aangemaakt hebben alvorens die prikkel te krijgen of niet? Ik veronderstel van wel, waarom anders vorstvrij planten in potten...? Ik wou anders ook eens proberen om ze binnen in pot aan de bloei te krijgen (je vindt nu toch ook al hyacinten enzo in pot) of is dat verloren moeite?

Groetjes,
Anke
zaterdag 31 januari 2009 - 17:39
Rita1960

Rita1960

Dat van die koudeprikkel snap ik ook niet helemaal.
Normaal poot je bollen in okt/nov, dan maken ze nog wortels aan voor de winter er wordt geen blad meer gevormd. In de winter gaan ze "op rust" om in het voorjaar uit te lopen.
Na de bloei sterft het blad af, het blad zorgt ervoor dat de bollen weer nieuwe energie krijgen, om het jaar daarop weer te kunnen bloeien.
Als je ze nu zou poten zijn/blijven ze in rust, hebben geen wortels aangemaakt en zullen eerst wortels gaan vormen op het moment dat het warmer wordt. Daarna zullen ze gaan bloeien maar dan veel later dan normaal.

Mijn 2e optie in de vorige topic was om ze te planten in een bak en dan vorstvrij te houden. Doordat de temperatuur hoger is zullen/kunnen ze wortels aanmaken en volgens mij dus ook wat eerder gaan bloeien.
Ik kan mij n.l. niet voorstellen dat de kleine narcissen e.d. die nu bijna in bloei worden aangeboden voor in de kamer eerst geforceerd zijn met een koude periode.

groetjes,

Rita
zaterdag 31 januari 2009 - 18:08
printemps

Printemps

die bollen in potjes die nu te koop zijn en nu bloeien zijn geforceerd volgens mij
als je uw bollen nu plant en dan direkt in huis zet gaan ze volgens mij niet bloeien
dus eerst buiten en als ze bijna bloeien binnen halen

mvg
an
zaterdag 31 januari 2009 - 19:13
miriam

Miriam

ja gewoon planten.
ik heb ooit eens een verloren mandje bloembollen gekregen.
en heb die toen maar direct in de grond gestoken .

en ja ik heb er nog bloemen van gehad ook.

maandag 16 februari 2009 - 00:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon