menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lampepoetsersgras

Ga naar meest recente reactie

felix

Felix

In onze voortuin hebben we buiten twee strakke taxushagen en vier catalpa's enkel een massa lampepoetsergras staan. Zeker een hondertal planten, en dat levert een heel mooi resultaat op tijdens lente/zomer/herfst.
In de winter snijden we het weg (een heel werk), maar dan vangen de hagen de 'leegte' op.

Maar waar dat lampepoetsergras bij de aanplant een miniscule basis had is dat nu, na twee jaren, uitgegroeid tot een fikse doorsnee. Kan en mag ik hiervan gewoon een stuk afsteken, om de grassen zo in toom te houden? Of kan dat nadelige gevolgen hebben voor de plant?
maandag 1 december 2008 - 09:58
Eniavaswen

Eniavaswen

Volgens mij kan je grassen wel verkleinen door de pol te delen. Zo kan je misschien nog andere mensen blij maken met het andere deel.
maandag 1 december 2008 - 10:17
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hallo Felix,

Ja hoor, dat mag..................zolang het niet vriest, kan je de plant delen in twee of in vier.
Om de kluit het minst te beschadigen, kan je best twee rieken in de kluit steken en hem zo losrukken of delen, natuurlijk ga je er dan 200 of 400 hebben je kan misschien een klein marktje houden of ze ergens aanbieden voor een prijsje. Het zal in elk geval een hele hoop werk zijn maar dan kunnen ze er wer tegen voor de volgende jaren.
Waarom snoei je ze niet in het voorjaar, ze zijn in de winter heel decoratief en vormen een mooie voorgrond voor je haag?

maandag 1 december 2008 - 10:20
felix

Felix

Ik snoei ze vooral in het najaar, omdat ze dan 'handelbaar' blijven. Na de sneeuw van de afgelopen dagen was het trouwens al een aardig boeltje. Moeilijk om ze dan makkelijk te kunnen knippen. Het zijn meer dan honderd planten (een massa dus), dus kan het maar beter een beetje makkelijk verlopen, en dus wacht ik niet tot het voorjaar. Die honderd 'knoestjes' hebben trouwens ook wel iets.
maandag 1 december 2008 - 10:42
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Het binnenste deel van de plant is het oudst. Steek daarom niet zomaar van de buitenkant stukken af want dan zit je na enkele jaren met een (uitgeputte) oude plant.
maandag 1 december 2008 - 11:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon