menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bewaren bollen abesijnse gladiool

Ga naar meest recente reactie

mieke8

Mieke8

Mag je bij gerooide abesijnse gladiolen het groen onmiddellijk verwijderen of moet dit afsterven en dienen als voedsel voor volgend jaar cfr. tulpen en narcissen
vrijdag 7 november 2008 - 17:02
Esem

Esem

Idd. mieke,laat het loof aan de bol totdat deze volledig zijn verdort,dan pas het loof verwijderen.
Het is zoals je zelf schrijft,de bol slaat dan de resterende voedings stoffen op voor het volgend tuinseizoen.
zaterdag 8 november 2008 - 00:25
annis

Annis

Dit jaar had ik ook een dertigtal bollen geplant. Deze waren niet allemaal van de zelfde verkoper. !0 bollen van een tuincentra waren goed opgekomen en hebben ook volledig in bloei gestaan maar de andere 20 gekocht bij een warenhuis hebben alle niet gebloeid. deze waren ook veel kleiner van bolmaat dan de andere 10. Nu heb ik ook al het loof laten afsterven en heb de bollen uitgelegd voor te drogen als ze droog zijn verwijder ik gedeeltelijk het loof en berg ze op in een kistje met wat turfmolm in een droge koele ruimte tot de komende planttijd volgend jaar.
zaterdag 8 november 2008 - 08:53
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Tijdens een tuinbeurs, ik weet niet meer dewelke, heb ik van een tijdschrift waarvan ik abonnee ben, 10 bollen gekregen.
Deze hebben allemaal mooi en lang gebloeid.
Maar, ik had deze geplant op ongeveer 10 cm diep, zoals vermeld op de verpakking, met als gevolg dat de stengels meer hingen dan stonden (ze stonden wel in een diepe sierpot).
Volgend jaar ga ik ze dus wat dieper planten en zien wat dan het resultaat is.
Ik vind het een heerlijke plant, met een geweldige geur.
De bollen liggen nu ook te wachten op de volgende lente.

groetjes

Hilda

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 8 november 2008 - 12:06
annis

Annis

Mooie foto Hilda. Alleen voor de geur zou je ze al planten.
zondag 9 november 2008 - 12:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon