menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Siergrassen

Ga naar meest recente reactie

rob

Rob

wanneer kun je het beste siergrassen verplanten en scheuren
als je dit einde augustus doet heb je dan een probleem met de grassen het
volgende jaar of niet
maandag 28 augustus 2006 - 16:58
lisa

Lisa

hallo rob,welkom
ik zelfs wacht tot february-maart -in het voorjaar snijd ik ook de stengels bovende grond af -
zo krijgt het gras nieuwe scheuten -wens veel succes -als het een aparte gras soort is laat het dan weten ,
lisa
maandag 28 augustus 2006 - 20:56
Wendy

Wendy

ja, ik wacht ook tot begin maart om de pollen te scheuren. Datzelfde jaar is de groei niet zo denderend en de bloei is ook opmerkelijk later maar het jaar nadien staan ze prachtig.
grts Wendy
dinsdag 29 augustus 2006 - 11:44
lisa

Lisa

wendy,ik had ook verschillende soorten gras gezaait nu heb ik ze in potjes en in het voorjaar
gaan ze in de grond
lisa
dinsdag 29 augustus 2006 - 13:30
Esem

Esem

Je hoeft helemaal niet te wachten tot het voorjaar.
Je kan je grassen nu al beginnen te verplanten.Snij het gras of beter gezegt kort het voor de helft in
Steek de pol rondom los en verdeel het in de stukken die je wenst.
gewoon doorsteken met een goede scherpe spade.
En probeer er voor te zorgen dat er zoveel als mogenlijk zand aan de kluit blijft hangen.
Plant ze terug op de plaats waar je ze wil hebben geef goed water(ook nu dat er zoveel regen val)
voor een goed contact met de aarde, zodat alle lucht tussen de wortels verdwenen is ,zodat de wortels niet kunnen verdrogen.
En wat je ook zeker niet mag vergeten is compost mengen in het plantgat,maar dan echt goed mengen.
Doe je dat niet, zou het wel eens kunnen zijn dat je gras er onder gaat lijden omdat de jonge wortels gaan verbranden door de aanwezigheid van de compost op een plaats.
Het gras zal de gift compost met dank aanvaarden.
Namelijk heeft de compost veel voedingwaarde in zich en dat kan te veel zijn voor de jonge wortels, en maken zo de kans om te verbranden.
Dus goed mengen in het plantgat alvoor je het gras aanplant.
Messtoffen geven hoeft zeker niet meer,laat ze eerst maar zich vasthechten doormiddel van de nieuwe
wortels waar ze al werk genoeg mee hebben.

Misschien wel een lang antwoord;maar hier nog een tip
laat alle dode stengels staan tot het voorjaar deze beschermen de plant tegen felle vorst.
Jij gaat ook niet in je blootje putje winter in de tuin wandelen,
wel de plant is er ook mee gebaat door de bescherming van de dode grashalmen,
ook als is je gras winterhard een bescherming kan nooit kwaad.

trouwens ik wacht zelden om wat te verplanten in het voorjaar.
Een groot voordeel van het verplanten in het najaar is.
1) dat de planten zich al kunnen inwortelen nog voor de vorst zijn intrede doet.
2) Je zal in het seizoen dat er op volgt al veel meer te zien krijgen van je planten.
Daartegen als je begint in het voorjaar moeten de planten eerst nog ingeworteld raken alvoor ze gaan denken aan bloemen te maken.
Nadeel weinig of geen bloem of nu in dit geval, zal je gras nog niet tot volwassen pol kunnen uitgroeien.
Gr Esem en veel sux6
Hopelijk heb je hier wat aan.
dinsdag 29 augustus 2006 - 13:50
Wendy

Wendy

Goh dit is toch wel het meest fantastische aan zo'n forum.Er is altijd iemand die zo'n ongelooflijke kennis met je kan delen. Tof hé!
Lisa, heb je veel soorten gezaaid?
grts Weny
donderdag 31 augustus 2006 - 09:34
lisa

Lisa

ja wendy heel veel, ook zulke carex nigra [zwarte zegge] en carex pseudocyparus cijverzegge
groetjes lisa
zaterdag 2 september 2006 - 22:28
Wendy

Wendy

je hebt gelijk! Met siergrassen kan je zulke ongelooflijke mooie resultaten verkrijgen in de tuin, alsook in bloemstukken.
Maar er zijn zoveel mooie soorten en mijn tuin is zo klein!(allez toch om alles te planten wat ik zou willen). tja ik zal toch eens diene lotto moeten winnen hé
Grtjs Wendy
zondag 3 september 2006 - 11:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon