menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Newbiscus winter Hardy

Ga naar meest recente reactie

Letikka

Letikka

Hey allen!

Ik heb in juli een Newbiscus gekregen en die heeft bijna 2 maanden bij mijn schoonmoeder gestaan. Er stonden veel bloemen en knoppen aan en nu kreeg ik hem terug en er stond bijna geen blad meer op en helemaal geen bloem meer. (zie foto)
Is dit normaal??
Wat kan er fout gegaan zijn??

Ik heb hem al verpot omdat ik dacht dat de pot te klein was. Heb hem ook al voeding gegeven.
Denk eraan om hem veilig binnen te zetten, maar weet niet of dit goed is.
Kan er iemand me zeggen wat ik moet doen om hem terug te doen herleven??
Ik zou hem niet graag verliezen!!
Grts..
Lieve
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 9 oktober 2008 - 10:40
cetinel

Cetinel

de newbiscus is winterhard,je hoeft m dus niet binnen te zetten.
hij sterft bovengrods wel af tegen de winter,zou me dus niet al te veel zorgen maken,dat komt in het voorjaar wel weer goed!
hou er wel rekening mee dat de newbiscus nogal laat terug opkomt,dat je hem niet alsnog wegdoet wegen "dood" afhankelijk van de standplaats mag je rekenen op halverwege tot eind mei eer er iets te zien valt.
donderdag 9 oktober 2008 - 10:48
Letikka

Letikka

Hey!
Tof seg, zo'n snelle reactie!!
Ik vind het gewoon heel raar dat hij op anderhalve maand zo "leeg" is. Maar het is normaal dan?
Moet ik hem dan ook niet afschermen tegen de vorst en gewoon blijven water en voeding geven?
Of zou ik hem misschien beter in volle grond zetten?
Dit is helemaal nieuw voor mij en vind het zo'n mooie bloem dat ik er alles van wil weten..
Kan je me misschien enkele tips geven??
Tnx!!
Lieve
donderdag 9 oktober 2008 - 11:00
cetinel

Cetinel

de mijne staat nu in volle grond,nadat ze ook eerst een jaar in een grote pot heeft gestaan,das dus aan je zelf of je ze alsnog in de volle grond zet,zet je ze in de grond,steek er dan een etiket of stokje met naam bij,zodat je er volgend jaar niet uitspit per ongeluk,tenzij ze ergens komt waar je niet gaat zitten wroeten.
omdat ie bijna in winterrust gaat is het dus ook totaal overbodig om hem nog voedsel te geven.
ik zou hem voorlopig nog in de pot laten(omdat je die net al verpot hebt,niet teveel rommelen ermee dus)en ergens goed zonnig en beschut laten overwinteren,af en toe beetje water en wachten tot de lente,meer heeft die nu niet nodig,en dan in het voorjaar uitplanten in volle grond,dan kan die gelijk mooi aan de groei gaan.
wat je ook kan doen is met de pot ingraven.dan hoef je zelfs niet meer naar om te zien voor water en zo..
donderdag 9 oktober 2008 - 11:05
corrielat

Corrielat

Zo zie je maar weer, schoonmoeders!!!!!!!!!!!!!

zou het dan toch waar zijn?
donderdag 9 oktober 2008 - 16:58
Fons

Fons

Letikka, welkom op dit forum.
Newbiscus word aangeboden als winterharde plant,niets is minder waar, bij strenge vorst en in pot bevriest hij.
De plant absoluut geen plantenvoeding meer geven en zo droog mogelijk houden doch niet laten uitdrogen, vanaf er vorst voorspeld word binnen plaatsen op een frisse plaats.
Volgens de foto ziet de plant er nog gezond uit, om dit zeker te weten kan je een stuk twijg wegsnoeien en zien of het hout groen is, de plant kan voor de winterberging nog terug gesnoeit worden.
donderdag 9 oktober 2008 - 22:56
summerspookje

Summerspookje

heykes

troost u , de mijne is ook al zo kaal als iets , maar laat hem lekker buiten staan , is winterhard zeggen ze in het tuincenter , en als dat niet zo is , pak ik hem volgend jaar terug in , en ga hem ruilen , ik heb mijn kastiket nog ,wat is dat nu , het staat zelfs op de foto die ze mee gegeven hebben , ze zijn begot niet van de goedkoopste planten he, niet met ons voeten laten spelen, en het heeft niks met je schoonmoeder te maken denk ik , het weder heeft daar serius meegspeeld, stormwind, regen enz , niks goed voor ons teergeliefde bloempjes

groetjes

summer

vrijdag 10 oktober 2008 - 00:26
schuurmans

Schuurmans

mijn newbiscus is bezig om de laatste bloemen te laten zien. er staan nog 3 knoppen aan terwijl er vele bladeren al geel geworden zijn en uiteraard afgevallen. met de weersvoorspelling van nu (20º C) komen die bloemen nog wel open.

grt
henk
vrijdag 10 oktober 2008 - 22:09
Letikka

Letikka

Bedankt voor al jullie tips, maar hij is bu helemaal bruin tot aan de grond..
In de kortere takken zit helemaal geen leven meer, in de dikkere nog wel.
Is bescherming in het tuinhuis voldoende of zet ik hem beter in de garage?
Dacht er ook aan een beschermingshoes rond te doen??
Hopelijk zijn uw bloemen nog mooi open gekomen en heb je er nog van kunnen genieten met deze laatste dagen mooi weer!!

Grts..
Lieve
zondag 19 oktober 2008 - 10:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon