menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Standplaats Fuchsia Tom Thumb

Ga naar meest recente reactie

Baileysker

Baileysker

Heb vandaag 2 nieuwe plantjes bij, Fuchsia Tom Thumb.
Kan iemand zeggen waar ik deze nu best kan zetten?

Op het bijhorende kaartje staat namelijk, veel licht, geen direct zonlicht.
Op de site fuchsia.be staat zon, en geen schaduw.
Wie moet ik geloven?

Groetjes.
zaterdag 4 oktober 2008 - 19:50
Rita1960

Rita1960

Hallo Baileyker,

Je Fuchsia Tom Thumb is geen wintervaste fuchsia.
Je kunt hem laten overwinteren in de pot (mits teruggesnoeid ) op een plaats met voldoende licht en water(kluit niet laten uitdrogen) temp +/- 12-15 graden Celsius ) of voordat de eerste vorst komt in een bak met turfmolm, maar dan wel in het volledige donker( en voldoende vochtig) en voordat je hem erin zet, ontdoen van alle bladeren en alle takken met minimaal 1/3 teruggesnoeid.

Groetjes,

Rita
zaterdag 4 oktober 2008 - 21:37
Baileysker

Baileysker

In de winkel zeiden ze dat hij wel wintervast is, en ook op die site staat dat zo vermeld hoor?
Kan natuurlijk dat ze mis zijn hé.

Groetjes.
zaterdag 4 oktober 2008 - 21:44
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Baileysker,

Ik heb deze soort vroeger ook gehad ( een van de plm 100 soorten) en bij de eerste de beste nachtvorst was het gedaan.
Je kunt het proberen om hem buiten, maar dan wel in de volle grond en niet in een pot, te laten staan met voldoende bedekking in de vorm van een stro- of bladafdekking.

succes ( Ben benieuwd naar de afloop volgend jaar),

Groetjes,

Rita
zaterdag 4 oktober 2008 - 22:20
monique251

Monique251

Goh Rita,

Ik weet ook niet beter dan dat Tom Thumb winterhard is.
Ik zou de plant alleen niet nu nog in de volle grond zetten om hem de winter buiten te laten. Beter om hem deze winter nog even binnen te houden en volgend voorjaar in de volle grond zetten. Dan moet hij het toch echt de winter daarop overleven.
Groet, Monique
zaterdag 4 oktober 2008 - 23:19
Tine

Tine

Bij mij is hij in de winter meteen kapot gevroren ondanks dat hij in de volle grond stond. Ik heb hem nu in een pot en haal hem elk jaar weer naar binnen net als alle ander "overlevende" fuchsia's.

Tine
zondag 5 oktober 2008 - 00:31
Baileysker

Baileysker

Kunnnen jullie ook zeggen of hij in de zon of schaduw staat bij jullie?

Groetjes
zondag 5 oktober 2008 - 02:07
Rita1960

Rita1960

Kunnnen jullie ook zeggen of hij in de zon of schaduw staat bij jullie?

Groetjes


Da's ook afhankelijk van het tijdstip waarop die in de zon staat. Er zijn fuchsia's die in de volle zon kunnen ( na in het voorjaar er aan gewend te zijn) Sommigen kunnen er niet tegen. Is een kwestie van uitproberen.
In de volle zon had ik dit jaar staan de Dollar Prinzessin, Paula Jane, en nog -mij- twee onbekende soorten.
De rest o.a. de Miss California, Voodoo en de Royal Mosaic en nog een paar onbekende soorten staan bij mij in de halfschaduw. In de ochtend zon en na een uur of een/twee in de middag in de schaduw.

Groetjes,

Rita
zondag 5 oktober 2008 - 08:37
iecee

Tekst aangepast

Iecee

Hallo
mijn tom thumb staat al jaren gewoon buiten en hij is winterhard voor zover ik weet maar zet hem wel een beetje beschut voor alle zekerheid .
Hij doet het niet zo goed maar is ook te veel overwoekerd door anderen.
Fuchsias houden niet zo van middagzon.
inge
maandag 6 oktober 2008 - 15:32
Bartje22

Bartje22

Hallo allemaal..
Ik heb van het voorjaar ook een Fuchia Tom Thumb gekocht, tegen mij werdt ook gezegd dat het een winterharde plant was. Hij heeft de hele zomer prachtig gebloeid op een zonnig plaatsje,
(zet deze soort fuchia op een beschutte maar toch zonnige plek, zodat die uit de wind staat) dan heeft die een grotere kans van overleven ivm met de oostenwind. daardoor gaan vaak wintergevoelige planten dood. Ben ik benieuwd wat deze winter gaat doen met de Tom Thumb, maar achja.. de elfstedentocht is al ruim 11 jaar niet meer geschaats, dus het zal wel goed gaan met de fuchia's op een beschutte plek!
Groetjes Bartje22!
maandag 6 oktober 2008 - 22:41
Baileysker

Baileysker

Voor de zekerheid zal ik hem misschien de eerste winter binnenzetten.
Ik kan ze in het tuinhuis aan het raampje zetten, hopelijk is dat voldoende licht, want veel zon schijnt er niet aan die kant.
En in huis zetten zal waarschijnlijk te warm zijn denk ik.

Groetjes Baileysker
dinsdag 7 oktober 2008 - 04:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon