menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compostmaker

Ga naar meest recente reactie

Bartje22

Bartje22

Hallo mensen volgens mij geeft het onderwerp genoeg wat de vraag betreft?

ik ben begonnen met een composthoop,, omdat het doodzonde is om al het groenafval weg te gooien,,
kwam ik bij het tuincentrum compostmaker / versneller tegen, heeft het wel nut? werkt het wel goed?
Groetjes!
donderdag 2 oktober 2008 - 19:09
monique251

Monique251

Hoi Bartje,

Ik neem aan dat je compostversneller bedoelt van bijvoorbeeld Ecostyle die je tussen de compostlagen in moet strooien?
In dit soort producten zitten bacteriën die het composteringsverloop versnellen. Als je net met het opzetten van een composthoop begint kan het toevoegen van deze bacteriën helpen om de compostering goed op gang te helpen maar als je al ergens wat goed verteerde compost hebt liggen kun je dit ook ertussen doen, deze bevat ook genoeg bacteriën.
Groet, Monique
donderdag 2 oktober 2008 - 19:41
Bartje22

Bartje22

Oke! het is toevallig ook van Ecostyle, nog niet eerder een composthoop gehad, dus ik laat me maar verassen hoe goed het gaat werken
donderdag 2 oktober 2008 - 21:40
olikke

Olikke

Dag Bartje

Om goede compost te maken hebt ge helemaal geen versneller nodig.
Als ge uw materiaal goed mengt en zo klein mogelijk maakt en een paar keer omzet hebt ge op ongeveer 9 maanden goede compost.
De versneller is overbodig vermits de natuur alles voor u doet, een heleboel beestjes doen alles
wat nodig is en gratis.
Vermits ik reeds 10 jaar compostmeester ben heb ik toch al wel enige ervaring.
Voor verdere info kan u mij kontakteren.
Tot kijk
Rob
vrijdag 3 oktober 2008 - 18:53
eucalypta

Eucalypta

Hallo Bartje,
Wat betreft een composthoop of bak heeft rob helemaal gelijk. Ik gebruik wel altijd compostversneller bij oppervalkte compostering in de winter. Alle bladeren die van de bomen op mijn grasveld en borders vallen veeg ik in de border tussen de planten in een ongeveer 10 cm dikke laag. Daaroverheen strooi ik compostversneller en zie in het voorjaar zijn bijna alle bladeren veranderd in een fantastisch mooie laag compost(bladaarde). Werkt echt heel goed. Twee vliegen in één klap. Je hebt fantastische compost meteen op de goede plek en je bolletjes en planten hebben de hele winter een lekker warm dekentje!
Groet en succes,
Eucalypta
zondag 5 oktober 2008 - 22:21
Bartje22

Bartje22

Hallo Bartje,
Wat betreft een composthoop of bak heeft rob helemaal gelijk. Ik gebruik wel altijd compostversneller bij oppervalkte compostering in de winter. Alle bladeren die van de bomen op mijn grasveld en borders vallen veeg ik in de border tussen de planten in een ongeveer 10 cm dikke laag. Daaroverheen strooi ik compostversneller en zie in het voorjaar zijn bijna alle bladeren veranderd in een fantastisch mooie laag compost(bladaarde). Werkt echt heel goed. Twee vliegen in één klap. Je hebt fantastische compost meteen op de goede plek en je bolletjes en planten hebben de hele winter een lekker warm dekentje!
Groet en succes,
Eucalypta


Wow, dus dat werkt echt zo goed. dan ga ik dat maar eens doen in de winter.. zelf heb ik 2 bol catalpa's maar daar komt natuurlijk nooit genoeg blad vanaf.. wat voor een blad kan ik er dan nog het beste bij doen.. Wel staan er enkele treurwilgen bij ons voor aan de gemeente vijver, daar zou ik zo blad van het gras kunnen halen? misschien id'en? wel weet ik dat eikenblad niet zo heel goed is voor de meeste planten omdat de grond dan zuurder wordt.

Alvast bedankt! Bloeiende Groetjes, Bartje22
maandag 6 oktober 2008 - 22:30
eucalypta

Eucalypta

Tja, een paar grote bomen zijn wel een must maar dat hangt natuurlijk ook weer af van de grote van je tuin en borders. Wellicht mag je wat van de buren hebben, veel mensen weten niet wat ze met al dat blad moeten doen en gooien het in de gemeentelijke gftbak. Bij ons in de stad staan in de herfst op iedere straathoek grote kooien waar iedereen zijn bladafval in kan gooien. Misschien bij jou ook zoiets, en dan kom jij met je kruiwagen gewoon de kooi legen! Je idee om het blad van het gemeente veldje te halen is ook een goede. Om het proces nog wat te versnellen kun je de bladeren nog wat kleiner maken, bijv bij groot blad, door er met de gradmaaier een paar keer overheen te rijden. Ik dacht dat eik niet zo slecht was maar dat weet ik niet zeker. Beuk is minder omdat hetveel langer duurt voordat het vergaat of composteert.
Groetjes en succes met het vinden van de blaadjes!
eucalypta
maandag 6 oktober 2008 - 22:43
Esem

Esem

Van de versneller kan ik maar een ding zeggen ,weg laten het is alleen geld uit je zakken halen.
Hier kan ik alleen maar ollike bijtreden,de natuur zal het werk wel doen.
Ik composteer al bijna 20 jaar en nog nooit heb ik versneller gebruikt.
Zet 3 à 4 maal per jaar de compost om om zo meer zuurstof in je compost hoop of vat te brengen,
De bacterieën en allerhande insecten doen de rest.

dinsdag 7 oktober 2008 - 02:39
eucalypta

Eucalypta

Ben ik het tocn niet helemaal mee eens. wel wat betreft de composthoop en bak, daar doe ik niets aan. Alleen een paar keer omzetten en de rest gaat vanzelf. Bij oppervlaktecompostering heb ik gemerkt dat wanneer ik de bladeren laat liggen zonder versneller ze na de winter nog lang niet vergaan zijn en dan moet ik alles weer uit de borders harken. dat kun je dan wel weer op de composthoop gooien maar het is zo fijn wanneer alles op de plek kan blijven liggen.
groet Eucalypta
dinsdag 7 oktober 2008 - 14:59
Bartje22

Bartje22

Ben ik het tocn niet helemaal mee eens. wel wat betreft de composthoop en bak, daar doe ik niets aan. Alleen een paar keer omzetten en de rest gaat vanzelf. Bij oppervlaktecompostering heb ik gemerkt dat wanneer ik de bladeren laat liggen zonder versneller ze na de winter nog lang niet vergaan zijn en dan moet ik alles weer uit de borders harken. dat kun je dan wel weer op de composthoop gooien maar het is zo fijn wanneer alles op de plek kan blijven liggen.
groet Eucalypta



Dus als ik het begrijp moet ik gewoon de composthoop omzetten,, en versneller in de tuin strooien,
en bij ons staan idd van die bakken,, maar dan moet wel een eindje lopen met de kruiwagen haha, maar dat komt wel goed.

Bedankt! Groetjes Bartje
dinsdag 7 oktober 2008 - 18:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon