menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Datura

Ga naar meest recente reactie

inge78

Inge78

Dag plantenliefhebbers,

In het voorjaar kreeg ik een piepkleine datura, amper 10 cm hoog en slechts 1 takje.
Nu, ongeveer 7 maand later is mijn datura ongelooflijk veel gegroeid, zowel in de hoogt als in de breedte.
Over de hele zomer heb ik meer dan 43 bloemen gehad. Momenteel zijn er nog een 12-tal knoppen, maar sinds de laatste dagen groeien die niet zo snel meer.

Op deze site kom ik heel tegenstrijdige tips tegen wat betreft de verzorging van de datura.
Aangezien ik een echte datura-leek ben heb ik een heleboel vragen...

Is het noodzakelijk dat ik mijn datura snoei?
Indien ja, wanneer doe ik dat dan en hoeveel moet ik snoeien en waar?

Eigenlijk heb ik niet de mogelijkheid om mijn datura de hele winter binnen te zetten.
Is het nodig dat ik die de hele winter in huis neem, of is het voldoende de datura enkel op de vriesdagen binnen te zetten.
Mag ik die op een donkere plaats zetten?
Is het misschien voldoende dat ik de plant volledig inpak, zodat die beschermd is tegen de vrieskou en andere wintertoestanden?
Zo ja, hoe moet ik dat doen?

Heeft elke datura zaaddoosjes, hoe kan ik deze herkennen en wat moet ik daar dan mee aanvangen (het bewaren en wanneer zaaien)?

Wat de voeding betreft, momenteel krijgt de datura 1 x per maand voeding. Moet dat in de winter ook, hoe zit het met de hoeveelheden water in de winter?

Een heleboel vragen dus, maar ik ben dan ook een ECHTE Datura-LEEK!

Alvast bedankt voor de tips!

Groetjes,
Inge
donderdag 2 oktober 2008 - 10:07
LauraK

LauraK

Hallo Inge,

Allereerst even een vraagje: gaat het over de Datura of de Brugmansia? De Datura heeft bloemen
die rechtop staan, en de Brugmansia bloemen die hangen. Hier alvast drie artikels uit de planten-
gids van Tuinadvies, waar je waarschijnlijk al wel iets aan zal hebben.
Hopelijk krijg je ook nog antwoord van de échte kenners onder ons (zoals Mario)...

Brugmansia of engelentrompet:
http://www.tuinadvies.be/brugmansia_datura.htm

Brugmansia:
http://www.tuinadvies.be/plantengids.php?id=1246

Datura:
http://www.tuinadvies.be/plantengids.php?id=1247

Groeten van Laura.
donderdag 2 oktober 2008 - 10:15
inge78

Inge78

Dag Laura,

Bedankt voor je snelle reactie!

'k Heb even gekeken op de verschillende pagina's die je me gaf, ben veel wijzer geworden!

Blijkbaar heb ik geen, ondanks de naam op mijn pot en het kaartje met uitleg, datura...

Zoals je dacht heb ik dus een brugmansia.
Als de tuincentra er al foute namen op zetten, dan hoef ik me zeker niet te schamen om het feit dat ik niet eens weet welke planten ik heb.

Nogmaals bedankt en geniet van het zonnetje!


Groetjes,
Inge
donderdag 2 oktober 2008 - 10:31
Tine

Tine

Inge, de benaming datura is niet echt fout. Het is de oude naam voor alle soorten, zowel staand als hangend. Later is men pas de hangende soort brugmansia gaan noemen maar in tuincentra wordt vaak nog steeds de oude naam datura( waarschijnlijk de familienaam) gebruikt.

Tine
donderdag 2 oktober 2008 - 10:38
LauraK

LauraK

Hallo Inge,

Je hoeft je helemaal niet te schamen voor de 'foutieve' benaming, want inderdaad wordt de plant zelfs
in tuincentra e.d. onder deze naam verkocht. Hoe kan je het als (betrekkelijke) leek dan wél weten?
Ik kende tot voor kort het verschil ook niet, maar heb hier op het forum al veel bijgeleerd.

Zelf heb ik zowel een Datura als een Brugmansia in de tuin, en heb inmiddels heel veel stekken van
prachtige Brugmansia's gekregen, om er volgend jaar volop van te kunnen genieten.
Hier even twee fotootjes:

Datura (eenjarig):
[afbeelding verwijderd niet-https]

Brugmansia (meerjarig, niet winterhard):
[afbeelding verwijderd niet-https]

Heb jij trouwens ook foto's van jouw rijkbloeiende Brugmansia? Van foto's zijn we hier niet vies!

Groeten van Laura.
donderdag 2 oktober 2008 - 12:08
inge78

Inge78

Hey Laura,

Amai, jouw "brugmansia" ziet er prachtig uit!

Foto's van mijn pronkstukje met witte bloemen volgen nog, (fototoestel, incl foto's, is even op reis, zonder mij....)

Ben ik nog op tijd om stekken van mijn plant te nemen?

Alvast bedankt!

Ondertussen regenachtige groetjes,
Inge
donderdag 2 oktober 2008 - 17:00
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Hallo Inge,

Stekken nemen kan volgens mij nu nog wel, al heb ik dat ook maar van horen zeggen, hoor!
Ik heb hier onlangs ook een vraag over gesteld, en begreep dat de stekken een temperatuur
van zo'n 20 à 25 graden nodig hebben om goed te kunnen wortelen, en dat dat nu dus het beste
binnen kan gebeuren. Ik heb mijn eigen Brugmansia ook gestekt, en stekken van iemand gekregen,
en die wortelden allemaal behoorlijk snel. Die bewortelde stekken heb ik nu nog buiten staan, maar
binnenkort zet ik ze in de schuur, waar ze vorstvrij staan. Ze krijgen daar wel wat licht, want dat lijkt
me noodzakelijk.

Ik ben trouwens in korte tijd nogal verslaafd geraakt aan Brugmansia's...

Groeten van Laura.

P.S. Ik heb ook niet al te veel ruimte om het volgend jaar al mijn Brugmansia's te laten overwinteren.
Ik zit er aan te denken om dan maar stekken te nemen, die veel minder plaats innemen, zodat ik in
ieder geval van elke soort één plantje overhoud.
donderdag 2 oktober 2008 - 20:41
leeuwtje

Leeuwtje

hihi Laura, hier hetzelfde!
Staat mijn stek nog te wachten? Als je wat Brugmansia's kwijt moet dan houdt ik me aanbevolen. Ik heb een kas van 10x6m die ik zeker vorstvrij ga houden.
Vanaf volgende week ga ik weer richting Nijmegen. Ik moet alleen nog even kijken welke dagen.
donderdag 2 oktober 2008 - 20:52
miema

Miema

LauraK,

Heb je enkele zaadjes voor mij van de datura of doornappel.
Ik zou hem zo graag hebben.

Groetjes Miema
donderdag 2 oktober 2008 - 21:10
LauraK

LauraK

Hallo Leeuwtje,

Jazeker, die stek staat er nog steeds, hoor! Ik heb één vrij grote Brugmansia die de schuur in gaat,
en zes stekken van verschillende soorten, die hopelijk het komend jaar flink gaan groeien in potten
en in de volle grond. Maar als ik volgend jaar dan mijn planten niet kwijt kan (alleen weer nieuwe
stekken ervan), dan zal ik zeker aan je denken!

Groeten van Laura.
donderdag 2 oktober 2008 - 21:11
leeuwtje

Leeuwtje

Mag ik volgend jaar dan zoiezo wat stekken van die andere soorten van je? haha. Want die kun je dan vast maken.
Ik heb nog genoeg plaats in mijn tuin waar ik ze kwijt kan.
donderdag 2 oktober 2008 - 21:28
leeuwtje

Leeuwtje

Welke heb je trouwens nu dan allemaal als stek? Ik ben erg benieuwd.
donderdag 2 oktober 2008 - 21:29
LauraK

LauraK

De stekken die ik heb gekregen zijn:

-Grand Marnier
-Cinderella
-Kurfürstin Sophie
-Insigne
-nog een witte (zonder naam)
-Maya (die het helaas niet gered heeft).

Heb jij toevallig een Brugmansia met dubbele roze bloemen (hint, hint! )

Groeten van Laura.
donderdag 2 oktober 2008 - 21:44
leeuwtje

Leeuwtje

ken je kwekerij Gommer? Google het anders maar. Bij die foto's kwijl ik alleen maar! haha. Ik heb daar nog wel wensen en daar zit een dubbele roze bij, dus die wil ik dan ook wel stekken voor je.
donderdag 2 oktober 2008 - 22:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon