menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Penstemon

Ga naar meest recente reactie

hildavw

Hildavw

Onze penstemon staat nog altijd in volle bloei.
Ik heb er al enkele stekjes van genomen.
Moeten die in de winter binnengezet worden of kunnen die ook buiten blijven?
Kan die ook gezaaid worden?

dank bij voorbaat

groetjes

Hilda
zondag 14 september 2008 - 12:16
annis

Annis

Hilda zelf heb ik de Penstemon in 2005 gezaaid. Het was de Penstemon 'Huskers Red' een van de gemakkelijke soorten zegt men. Op dit moment heb ik nieuwe zaden van een Penstemon heterophyllus"Blue Spring" die ik in februari ga zaaien. Eens kijken of deze ook lukt. Ik denk dat je de stekken met vorst wat beschut moet zetten.
zondag 14 september 2008 - 13:30
monique251

Monique251

Penstmon stekken zeker binnen zetten in de winter, vorstvrij is genoeg. In de volle grond zijn penstemons 'onbetrouwbaar'winterhard maar bij mij in de tuin (die toch flink is blootgesteld aan de elementen) staan ze al meer dan vijf jaar in de volle grond en komen elk jaar trouw terug.
Ook de nieuwere cultivars zijn steeds beter vorstbestendig maar met de prutwinters van de afgelopen jaren wordt dat steeds minder interessant.
Succes, Monique
zondag 14 september 2008 - 21:10
Esem

Esem

een tip,
hoe smaller de blaadjes zijn hoe beter ze tegen de koude kunnen.
Dit wil niet echt zeggen dat ze winterhard zijn maar ze kunnen toch wel meer hebben dan deze waarvan de bladeren veel breeder zijn.
Je stekken zeker vorstvrij overwinteren,anders ben je zeker je nieuwe plantjes terug kwijt deze winter.
maandag 15 september 2008 - 17:10
hildavw

Hildavw

Allemaal bedankt voor de tips.
Nu nog een goed plaatsje vinden ... een kelder hebben we niet, de garage is te donker, het tuinhuisje?
als het niet te hard vriest zal dat wel gaan, en anders maar op de slaapkamer

groetjes

Hilda
dinsdag 16 september 2008 - 17:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon