menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Passieflora

Ga naar meest recente reactie

an

An

heb twee jaar geleden passieflora gezaait,uitde zaaddozen die aan een passieplant komen laten drogen en zaaien .
nu na twee jaar dacht eerst wat een zielig plantje dat wordt niks,heb ik ineens een sterke passieflora plant met bloemen ,(nou bloemen er zitten knoppen in)

ik dacht bij me eigen dat ik als leek toch dit soort dingen voor me kaar krijg na 2 a 3 jaar hard ploeteren met zaaien nu er steeds meer dingen lukken krijg ik er steeds meer zin in om dingen te zaaien,nu het niet alleen maar voor niks is omdat het ,het steeds weer niet doet.

dus iedereen die een leek is(in tuinieren)(het zaaien van planten,en vooral het groot brengen van planten want met zaaien had ik nooit problemen) en het lukt niet de aanhouder wint.
woensdag 10 september 2008 - 21:17
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Hallo An,

Ja, wat leuk is dat, hè, als het uiteindelijk toch lukt, en je al bijna de moed opgegeven had.
Bij mij werkt dat ook zo: als het zaaien en stekken goed lukt, dan krijg ik er steeds meer plezier in,
en ook meer zin om andere dingen te gaan zaaien en stekken. Ik denk dat verslavingen zo ontstaan!
Maar gelukkig is dit wel een gezonde en ontspannende hobby, waar je niemand kwaad
mee doet...

Groeten van Laura.
woensdag 10 september 2008 - 21:26
an

Tekst aangepast

An

Laura
ja zo is het wel, kijk maar eens naar die klokwinde ,bloeit hij bij jou al?

sommige dingen geef ik op met zaaien denk ik nu en toch als het voorjaar zich bijna weer aan meld ga je toch weer zaaien.
ik doe het om twee dingen a,omdat ik niet veel geld uitkan geven aan planten .
en b, omdat het leuk is ,maar dan moet je natuurlijk wel resultaat zien.
vorig jaar had ik bijna geen zin er meer in,had druk gezaaid dat jaar en dr voor ,of het werd opgegeten door de slakken of het groeide bijna niet en er kwamen geen bloemen inmaar het jaar daarna gingen ze pas bloeien ja wist ik veel,als leek.

ik dacht toen echt volgend jaar ga ik alleen nog maar kopen,
maar zowaar dit verslavende forum heeft mij toch weer zo ver gekregen om te gaan zaaien.
baal er alleen van dat groenten in pot zaaien niet lukt zoals sla ,andijvie en radijs.
tomaten ging dit jaar voor het eerst super na 3 jaart proberen heb dit jaar voor het eerst geoogst.
zit ook te denken om mijn aardbeien bed er uit te halen 3 aarbeien per jaar van 15 planten is zielig het is een ostara een doordrager terwijl ik 4 jaar geleden van een gewone aarbei weet het soort niet 5a 6 kilo had ,per jaar.
maar ja ik wou zo nodig het hele jaar oogsten en heb al die anderen er uit gegooit,
wil nu de ostara aardbeien onder mijn fruitbomen in pot planten en op de plaats van de aardbeien
hortensia's zetten bv sering hortensia en een gewone een moestuintje trekt ook wel maar vind ik in een siertuin niet passen en achter mijn hortensia''s heb ik een wijnbes en frambozen staan


het enige wat me nog niet goed lukt is een goede vorm kwa planten te krijgen van laag naar hoog
wat meer struktuur in de tuin heb nu 1 plant op een plek staan en de tweede ernaast
hoe ik dat moet veranderen weet ik nog niet er begint wel een beetje verandering in te komen.
ben gewoon jaloers op anderen die het wel kunnen als je die foto's ziet zij hebben gewoon meer inzicht er in.
woensdag 10 september 2008 - 22:13
monique251

Monique251

Hey An,
Denk je nu echt dat jij de enige bent die niet met het groenvirus geboren is? We hebben het allemaal moeten leren met vallen en opstaan en van je fouten leer je het meest.
Een plant heeft al gauw drie jaar nodig om tot volle wasdom te komen, het eerste jaar zijn de meeste planten bezig om ondergronds alles goed te regelen, het tweede jaar begint het er al een beetje op te lijken maar is de omvang nog lang niet wat het kan zijn en pas vanaf het derde jaar is 'ie volwassen.
Als je vindt dat een plant verkeerd staat, hang er dan nu een label aan met de naam zodat je volgend jaar (of straks) hem verplaatsen kan. Wat ook helpt is je tuin een jaar lang ieder maand te fotograferen zodat je kunt zien wanneer er wat bloeit en op welke momenten in het seizoen er afmetingen of kleuren niet kloppen.
En je schrijft dat je een moestuin niet in een siertuin vindt passen, maar er zijn alternatieven; meng je groenten en kruiden tussen je vaste planten! Rode biet heeft heel mooi blad bijvoorbeeld, een kropje sla mag gezien worden, preien geven een mooi verticaal accent en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen. Uiteraard zaai je dan geen vierkante meters van een soort, maar elke geoogste krop sla maakt weer ruimte voor een nieuwe (eventueel andere) plant.
Groet, Monique
donderdag 11 september 2008 - 00:28
an

An

Hoi Monique
in mijn tuin past geen moestuin ,ik heb maar een kleine tuin,wil het wel combineren zoals ik nu doe.
mijn aarbeien bed idie er nu nog staat is ongeveer 1 m. bij 1 m. wil graag meer met potten doen maar ook niet te veel want zomers heb ik het zwembad staan 2.50 bij 2.50 gaat net.
mijn tuin waar dingen in staan is 1 meter breed aan beide kanten en lengte is bij de een 4a5 meter en bij de andere 4 meter en de rest staat in potten aan de ene kant staat in de vollegrond klokwinde,hibiscus die is 2,50 hoog en 1,50m breed dan pioenrozen dan hortensia annabel daarachter staan stokrozen en dan mijn aardbeien bed met tegen de schutting frambozen en een wijnbes dan staat er oin potten een elstar (appelboom) en een opal(pruim) en achter die potten staan in langwerpigebakken tegen de schuting om ze te laten lijden tomaten en galia meloen dit is mijn zonkant.

tegen een andere schutting staan kwiplant en wat er weer uit moet een sierkalabas en een kerseboom daar kijk ik van de tuindeur tegen aan.

en aan de andere zijkant staat een clematis,camelia,sering rozen prikneus ,duizendschoon,vlinderstruik,lavendel,en lupine, en hibiscus,hortensia en aamerikaanse sering ,en tegen de schutting de zelf gekweekte passieflora
en een ouderwetse geranium die met langewortels die blijft maar
uitgroeien


en dan hangen er nog baskets met petunia's en een andersort en aardbeien in baskets

dit is wat ik achter in mijn en dan de pootten die er verder nog staan dat zijn er ook een stuk of 10 op een tuintje van ongeveer7/a 8 bij 5 meter
donderdag 11 september 2008 - 09:56
monique251

Monique251

Hoi An,
Ja als je ruimte op de grond beperkt is dan moet je de lucht in hè?!
Ik weet niet hoe sterk je schutting is maar je zou er misschien nog rekjes aan kunnen hangen die van boven vrij smalle planken hebben en naar onder toe steeds bredere planken, daar kun je een hoop planten op kwijt (bijvoorbeeld je aarbeien in potten) En voor meer kleur in de zomer zou je door je voorjaarsbloeiende struiken (sering) nog eenjarige klimplanten kunnen laten gaan zoals bijvoorbeeld lathyrus (pronkerwt) zodat je het bloeiseizoen verlengt.
Hoe kleiner de ruimte hoe creatiever je wordt.
Groetjes, Monique
donderdag 11 september 2008 - 12:42
an

An

Hoi Monique daar was ik dus mee bezig meer aan de muur en schuttingen dus ook de aarbeien die ik er uithaal.
en heb ook eensuk of 6 hortensia's staan 2 in de volle grond en de rest in pot
maar ben nog op zoek naar seringhortensia stekken
donderdag 11 september 2008 - 12:58
LauraK

LauraK

Hallo An,

Het is precies zoals Monique zegt: je leert met vallen en opstaan, en van je eigen fouten leer je het
meest. Ik heb ook heel wat fouten gemaakt -en maak ze nog, vertel ik zo!-: planten op verkeerde
plaatsen, werden te hoog of bleven juist klein, planten die helemaal niet geschikt waren voor de
zware rivierklei hier, maar dat wist ik toen nog niet: ik ging op het mooie plaatje af. Planten die veel
te groot werden voor mijn kleine tuintje, zodat ik ze weg gaf of zelfs wegggooide (doe ik nu niet meer
hoor!). Maar dat geeft niets, zolang je er maar plezier in hebt. En al doende leert men!

Mijn laatste fout is van vorige week, en betreft de Cobaea!!! Ik zag er een lange uitloper aan, aan de
bovenkant, en besloot daar stekken van te gaan maken. Trapje gepakt, snoeischaar erbij, tak eraf.
Laten er aan die tak nu een stuk of zes knoppen zitten... Beetje dom dus om die af te knippen,
want nu heb ik nog steeds geen bloemen! Maar de stekjes zien er wel goed uit, dus misschien kan
ik ze laten overwinteren, en heb ik volgend jaar ein-de-lijk ook bloemen van de Cobaea...

Groeten van Laura.
donderdag 11 september 2008 - 20:49
an

An

o dan valt het nog wel mee,ik vond jullie zoveel weten van planten e.d.
[afbeelding verwijderd niet-https]
hier komen er weer twee bloemen aan dus ik heb er intotaal 4 gezien met die andere mee gerekend
donderdag 11 september 2008 - 22:46
an

An

tussen de hibiscus in ,want dat is een tak die erbij hangt
donderdag 11 september 2008 - 22:48
monique251

Monique251

Hoi An en Laura,
Verkijk je ook niet op foto's in tuintijdschriften. Ik ben bevriend met een tuinfotografe (ze fotografeert voor groei en bloei, de tuinen van eden enz) en die heeft wel eens foto's van mijn tuin gemaakt. Toen ik ze zag was ik er van overtuigd dat dat niet mijn tuin kon zijn zo mooi! En terwijl ik wel wist dat er gaten in de border zaten (van planten die hadden besloten dat ze er dat jaar geen zin in hadden) was er op de foto's niets van te zien. Sindsdien heb ik afgeleerd om me te vergapen aan foto's in magazines en me af te vragen wat ik in vredesnaam verkeerd deed in mijn tuin omdat ik het er bij mij nooit zo mooi uit zag als op die plaatjes.
Groet, Monique
vrijdag 12 september 2008 - 08:21
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Hallo Monique,

Weet je wat ik met gaten in de border doe? Daar zet ik (tijdelijk) planten in potten in. Niets van te zien,
vooral van het gat niet meer!

Groeten van Laura.
vrijdag 12 september 2008 - 10:43
monique251

Monique251

Zal me maar eens aanwennen om potten met planten achter de hand te houden voor dat doel.
Probleem is alleen dat de tuin zo groot is (7000 m2).
Groet, Monique
vrijdag 12 september 2008 - 10:51
an

An

Wat heerlijk Monique zo'n grote tuin.Je kan er kwijt wat je wilt.
dit zijn bij mij 3 leuke hoekjes geworden,als de kids het niet verschuiven als ze er bij moeten met iets
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

en dit mijn tuin tot de poort een globale overzicht van mijn grote van mijn tuin,hier leef ik me uit in de tuin en de kids spelen er en de hond ligt er lekker uit te waaien je ziet aan het einde mijn tomaten en kalabassen en fruitbomen etc.
hij is genomen vanuit de deur zoals jullie zien.

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 12 september 2008 - 13:24
monique251

Monique251

Ziet er gezellig uit An!
Een grote tuin is inderdaaad prettig als je zoveel planten leuk vindt als ik maar gek genoeg heb ik ook nog planten op mijn verlanglijstje waar ik echt geen plek voor kan vinden. Wil komend voorjaar een hoekje maken met snijbloemen, alle kleuren door elkaar echt zo'n hiep-hiep-hoera tuin. Kan ik eindelijk soorten gebruiken die in de rest van de tuin niet passen.
Gelukkig hoef ik de tuin niet in mijn eentje te onderhouden, mijn man Kars is al net zo'n tuingek als ik en mijn 73-jarige vader komt een dag in de week om ook een beetje aan te prutsen. Jammer genoeg laat zijn lichamelijke conditie niet toe dat hij nog zware fysieke inspanningen aankan maar als hij maar in mijn tunnel of kas onder luidkeels meezingen met zijn portable cd speler met de planten aan kan rommelen is hij perfect gelukkig. Mijn zoon van 16 doet het gras, al is het niet altijd van harte.
Zal eens zien of ik nog foto's heb die een goede indruk van de tuin geven.
Groetjes, Monique
vrijdag 12 september 2008 - 15:27
an

Tekst aangepast

An

zou leuk zijn als jij ook foto's plaatst maar in denk dat jou tuin vele malen mooier is als de mijne
ik heb maar zon huis ,tuin en keuken tuintje in een rijtjes woning

Ik vind hem ook wel aardig maar niet zo als ik zou willen,andere bestrating zoals klinkertjes hou van een boeren/landelijke uitstraling ,maar heb het geld er niet voor.
had eerst grind tegels liggen maar de jongste viel wel eens en lag steeds open vandaar dat we het er uit hebben gehaald.
.
[afbeelding verwijderd niet-https]
hier zie je mijn aarbeien bed ik wordt gek van het zeven blad kan geen aardbei meer vinden.
Dit is zolang ik hier woon nu 9 jaar mijn aardbeien bed geweest ,
ik wil er nu een seringhortensia plaatsen en een meloenpeer (pepino)
en de aarbeien die er uit haal in hangbakken doen.
tegen de schutting staan herfst frambozen en een wijnbes.
dus ik moet zorgen dat die wel licht behouden,al twijfel ik met de meloenpeer want die wordt 90 cm hoog.

Ik wou ook zo'n snijbloemen plek maar ik vind het ook zonde om te knippen er in.
mijn man houd niet van tuinieren al helpt ie wel snoeien en onkruid wieden.
de meiden hebben wel intresse zie forum schooltuinen en mijn andere dochter is verstandelijk gehandicapt en die zit op de dag besteding in de tuinen,
heb een oproep tijd terug gedaan voor verschillende soorten zaden.

Jij mag in je handen knijpen dat ze meer gevoel hebben voor tuinieren,en meer zin hebben en dat je er
niet alleen voor staat
als het aan mijn man had gelegen dan lag de tuin alleen maar vol tegels en bijna geen planten,
heeft geen zin in al dat onder houd ,maar als ik wat vraag dan doet hij het uiteindelijk wel,niet altijd.
vrijdag 12 september 2008 - 19:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon