menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schermhortensia vermeerderen

Ga naar meest recente reactie

hypermaxx

Hypermaxx

ik heb al gezocht op dit forum, en vele topics gevonden, maar concreet antwoord op mijn vraag heb ik niet duidelijk gevonden.

Ik had graag mijn schermhortensia vermeerderd.
Hoe kan ik dit het beste doen?
Liefst zo eenvoudig en zo duidelijk mogelijk uit de doeken doen, zeker voor een leek als mezelf.

Ik heb dit nog nooit gedaan.

Ik heb nu 1 hortensia staan, en deze doet het blijkbaar zeer goed in onze zware vochtige kleigrond.

Vandaar dat ik er nog enkele zou bij hebben.

Mochten er mensen zijn, die er over hebben, laat het zeker weten, dan kan ik mij de moeite besparen om deze te vermeerderen.


bedankt alvast.
donderdag 14 augustus 2008 - 14:30
danny2

Danny2

Hortensia stekken, of dit nu scherm of bolhortensia's zijn of eikeblad of aspera of andere kan je allen op dezelfde manier stekken. Ofwel neem je kopstek( zonder knop) maar dan kan je niet echt veel stek nemen, ofwel neem je ook tussenstek, en dan heb je per bladpaar een stek. Zal morgen hier enkele foto's plaatsen zodat het duidelijk is hoe je stek kan nemen.

groetjes danny
donderdag 14 augustus 2008 - 21:24
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

Hallo hypermaxx,

ga hier maar eens kijken... dan zie je onze webmaster Kurt alle geheimen van het 'hortensia's stekken'
in beeld, uit de doeken doen. Niks makkelijkers dan dat je het ziet voordoen, toch?

http://www.kanaal50.be/Tv/Tuinkriebels/TV-catalogus 3de rij, 4de onderwerp!!

Groetjes,
Matabish.
donderdag 14 augustus 2008 - 22:54
danny2

Danny2

[afbeelding verwijderd niet-https]

Stek/tak afsnijden, in stukjes delen, neem een twee à drie centimeter onder het bladpaar, halveer de bladeren, pot dit op in stekgrond, vochtig maken en wegzetten ergens in de schaduw in een bakje met glas erop, zodat het niet uitdroogd. Na en drietal weken heb je bewortelde stekjes en kan je oppotten.
Je kan dit ook goed volgen op de uitleg van Kurt.

succes danny
vrijdag 15 augustus 2008 - 13:18
hypermaxx

Hypermaxx

Bedankt Danny,

dit is voor een leek als mij zo klaar als een klontje.

Wanneer mogen deze dan in volle grond worden uitgeplant?

Ik veronderstel dat je het eerste jaar geen bloemen zal hebben?

Vanaf het tweede jaar wel??????

vrijdag 15 augustus 2008 - 23:13
danny2

Danny2

Het eerste jaar, ik bedoel deze winter blijven de kleine plantjes nog binnen, gewoon in de koude kap zonder verwarming. vanaf mei kan je ze in volle grond planten en hier en daar zullen er wel bij zijn die bloemen geven. Beter is natuurlijk dat je ze eenmaal topt zodat ze vollere struiken geven en dan heb je pas een jaar later bloei, maar.... je hebt veel meer bloemen.

groetjes danny
zaterdag 16 augustus 2008 - 19:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon