menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte passiebloem

Ga naar meest recente reactie

Waterboy

Waterboy

Ik heb al een aantal jaar een passieflora in de tuin staan die elk jaar uitbundig bloeit. Zo ook dit jaar. Tot mijn verbazig zijn er dit jaar ook volledige witte bloemen te zien. De enige kleur die aan de bloemen aanwezig is, is het geel van de stuifmeel. Vorige week merkte ik dat er ook bloemen zijn die heel licht paars gekleurd zijn. Alsof de kleur er door de regen is afgespoeld.

Is er iemand die mij kan vertellen hoe dit mogelijk is en of ik dit verschijnsel de komende jaren ook zal kunnen aanschouwen.

Hartelijk dank voor uw reactie.

woensdag 16 juli 2008 - 21:52
Esem

Esem

Welkom Waterboy hier op het gezellig en leerrijk tuinadvies forum ,waar je altijd wat kan van opsteken.
Ik ben nu wel geen echte passieflora kenner, maar ik dacht dat het wat te maken heeft met de grond en de voeding die je al dan niet toedient aan je passiebloem.

Gebrek aan meststoffen durft er al wel eens voor zorgen dat de kleur in de bloem verdwijnd,of veranderd.

Wat ook kan zijn is dat de passiebloem een geënt exemplaar is waarvan nu de onderstam van de passiebloem bloemtakken geeft???
Ben er niet echt zeker van maar het zou kunnen.

gr Eddy,
donderdag 17 juli 2008 - 10:30
danny2

Danny2

Hallo,

of er geënte passieflora's zijn weet ik niet echt, heb het wel eens geprobeert om dieverse kleuren op een plant te brengen doch is me nog niet gelukt.
Dat je verschillende kleuren op de caerulea voorkomen is niet uitzonderlijk, heb dit jaar ook heel licht gekleurde bloemen, vermoedelijk het veel te natte weer en te weinig zon zijn de vermoedelijke oorzaak.

groetjes danny
donderdag 17 juli 2008 - 22:32
Waterboy

Waterboy

Aan te weinig voedingsstoffen heb ik ook al gedacht, maar ik geef de plant regelmatig bijvoeding. Dus weet niet of dit de oorzaak kan zijn. En de wit gekleurde bloemen bloemen komen van de hoofdstam en niet van onder de ent. Deze heb ik namelijk allemaal al weggeknipt.

Het zou inderdaad wel kunnen door te weinig zon, maar dan vind ik het nog typisch dat er zowel wit gekleurde bloemen naast de mooi paars gekleurde bloemen bloeien. Ik ben benieuwd of er nog iemand anders een eventuele oplossing voor dit verschijnsel weet.

Helaas heb ik geen digitale camera, dus kan ik er geen foto van maken.

In ieder geval bedankt voor jullie reactie.
vrijdag 18 juli 2008 - 13:51
danny2

Danny2

Kan natuurlijk ook een spontane mutatie zijn, waardoor je een nieuwe plant kan kweken.

danny
zaterdag 19 juli 2008 - 07:09
Djoez

Djoez

Heb hetzelfde 'probleem'
Nu al 2 witte bloemen tussen de paarse.


[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 12 augustus 2009 - 16:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon