menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazania rigens

Ga naar meest recente reactie

Annie1968

Annie1968

Nu kom ik een engelse site tegen over het overwinteren van o.a de eenjarige Ganzania Rigens.
Dit moet volgens de schrijver kunnen.
Nu wil ik dat gaan proberen aankomende winter.
Mijn vraag is dan ook of er mensen op dit forum dit ook al eens hebben gedaan en wat hun ervaring is?

Mvg Annie1968
zaterdag 12 juli 2008 - 11:07
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

je zegt het toch zelf 'eenjarige Ganzania Rigens' waarom zou je dan proberen deze te overwinteren???

greetz Damy
zaterdag 12 juli 2008 - 13:16
Annie1968

Annie1968

Ik koop ze nu ieder jaar opnieuw.
Daarnaast moet ik toch al best veel planten overwinteren en als dat kan met de ganzania is dat voor mij niet veel extra werk.
Buiten dat vraag ik me dat gewoon af...of dat mogelijk is (volgends die engelse wel) . En of iemand hier ervaring mee heeft.

Of is dat een rare vraag of zo?

groetjes Annie
zaterdag 12 juli 2008 - 13:32
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Volgends mij gaat het gwn niet deze te overwinteren omdat de planten zo zijn ingesteld 1jaar te groeien, zoveel mogelijk te bloeien om dan zoveel mogelijk zaad te produceren zodat er zeker nakomelingen zijn.

greetz
zaterdag 12 juli 2008 - 14:00
Annie1968

Annie1968

Als je deze persoon mag geloven is / kan het mogelijk zijn. Vandaar mijn vraag of iemand dit al eens eerder heeft geprobeerd. Niet geschoten is altijd mis. Proberen kan volgens mij geen kwaad.
En mijn oma zei altijd "van vragen stellen wordt men wijs"
Dus bij deze.


http://www.clemson.edu/psamedia/1998REL.DIR/Bboct29.txt

mvg Annie
zaterdag 12 juli 2008 - 14:32
annis

Annis

De Gazania rigens is van nature een vaste plant mits de minimumtemperatuur dit tolaat.Hij gedijt dus goed in de zone's 9-11 temp -7 tot+10 minimum. Deze zone's zijn hoofdzakelijk in de kustgebieden van zuid-Engeland en Ierland. Nederland en Belgie heeft een zone van 7-8 temp -17 tot -7 minimum. Daardoor is o.a. de Gazania hier een eenjarige plant. Maar ik zou het gewoon eens uitproberen of het lukt tegenwoordig is alles een beetje anders dan anders.
Zelf heb ik het nog niet uitgeprobeerd maar ik sta wel open voor zo'n uitdaging.
Annie ik wens je succes en hoop op een goed resultaat.
zaterdag 12 juli 2008 - 14:54
Fons

Fons

Enkele jaren terug heb ik wel eens een paar gazania rigens vermoedelijk sun gold tijdens de winter over gehouden, mijn werkwijze was de volgende in het najaar haalde ik de planten uit de volle grond en zette deze in potten, tijdens de winter de matig verwarmde serre in , bijna droog gehouden,vanaf maart de plant gescheurt en opgepot in stekgrond, later opgepot in grotere pot en vanaf mei terug de tuin in.
zaterdag 12 juli 2008 - 22:20
krissie

Krissie

Annie ,

ganzania overwinteren gaat goed , je moet zien dat ze in de winter
genoeg verluchting krijgen zodat ze niet gaan beschimmelen .
je doet het zoals Fons hier boven beschrijft .
Ik heb het al gedaan met ganzania daybreak red strepe .
Als ze in volle grond grond staan moet je in het najaar eens kijken rond
de planten , daar kan je honderde jonge zaailingen aantreffen
die je dan in kleine potjes kan zetten en zo overwinteren .
In het voorjaar in een groter potje zetten met goede potgrond
en je hebt al vlug mooie planten .

groetjes
Krissie
zondag 13 juli 2008 - 10:31
Annie1968

Annie1968

Allemaal bedankt voor het antwoorden. Ik ga het zeker proberen. Daarnaast ga ik kijken of er inderdaad jonge plantjes komen in het najaar. Met een beetje geluk hoef ik ze volgend jaar niet opnieuw te kopen.

dank allemaal.

mvg Annie
maandag 14 juli 2008 - 14:08
katriena

Katriena

Beste Anie

ik heb mijn gazania nu al het vierde jaar in bloei!Heb hem al moeten verpotten omdat hij te groot werd.
Ieder jaar bloeit hij rijkekelijk aan zee
In de winter breng ik hem mee naar huis en laat hem overwinteren in veranda.Vorstvrij en niet teveel water.Veel succes en een rijke bloei gewenst volgend jaar!!
vrijdag 22 augustus 2008 - 11:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon