menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaadwinning

Ga naar meest recente reactie

Hilda1

Hilda1

Beste mensen ,
We hebben in de tuin verschillende planten Erysimum "Bowles mauve" staan . Ik nam dit jaar voor de eerste maal met succes stekjes omdat ik weet dat de plant slechts twee of drie jaar overleeft . Men zegt dat je ook zaad kan afdoen van deze plant en daaruit verder kan telen , maar de zaadhuizen lijken mij danig dun dat het onwaarschijnlijk is dat daar zaad zou inzitten ...... hoe gaat dat dan eigenlijk in zijn werk ? De kleine en zeer dunne "staafjes" die na de bloei op de stengel verschijnen zouden de zaadhuizen moeten zijn , of niet ? ...... Ik heb gelezen dat je de zaadhuizen moet laten rijpen op de plant , wat ik altijd doe , maar die blijven ten allen tijde alsmaar even dun ! Wat moeten we doen om zaad te winnen ? Wij hebben hier eerder zure grond - mag ik kalk aan de grond toevoegen in het plantgat voor de nieuwe plantjes of beter niet ? De stekjes die genomen werden in juni en nu reeds worteltjes krijgen , mogen die in de komende herfst in de volle grond uitgeplant worden ? Zo niet , waar laat ik de potjes dan best overwinteren ? Met beste dank Hilda Coene
zondag 6 juli 2008 - 12:37
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Waarom zou je ze nog willen zaaien als stekken prima lukt?

greetz Damy
zondag 6 juli 2008 - 18:25
hildavw

Hildavw

Hartelijk [afbeelding verwijderd niet-https] naamgenootje.

Toevallig heb ik gisteren de naam van die plant genoteerd, omdat me dat wel een interessante lijkt.
Hij stond beschreven in de week-endkrant.
Is die echt een beetje wintergroen ?

Als de kenners zich laten horen, kan ik ook beslissen of ik die ga plaatsen of niet, want we hebben een volledige border leeggemaakt en die moet uiteraard terug gevuld worden.

groetjes

Hilda
zondag 6 juli 2008 - 20:07
lisa

Lisa

Hallo Hilda,

ik heb de Erysimum in verschillende kleuren staan en kan zeggen dat ze ieder jahr terug komen,
vermerderen doen ze zich bij mij van zelfs,

groetjes lisa
zondag 6 juli 2008 - 21:38
Adrienne

Adrienne

Hilda,

[afbeelding verwijderd niet-https]

Het muurbloemeke hi,hi anders ken ik het niet.
Komt gezwind elk jaar hier terug en zaait zich flink uit.
Wel op een droge plek zetten, houdt niet van een natte bodem.
Mooi hé
maandag 7 juli 2008 - 15:26
deHaan

Tekst aangepast

DeHaan

Het is officieel een 2-jarige plant.
In de praktijk is het een plant die meerdere jaren blijft leven, wintergroen is en nogal stakerig wordt.
Ik wist niet dat hij te stekken was, maar hij is heel goed van zelf gewonnen zaad te zaaien.
Als de kleine peultjes bruin zijn kan je ze plukken en het zaad eruit halen.

Peultjes blijven dun, dus dit is normaal.

Waar ik uit de buurt kwam noemden we het Flatten.
dinsdag 8 juli 2008 - 22:15
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 1 + 5? (beveiligingscontrole) *