menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bollen chippen

corneel

Corneel

Hallo,
wie weet iets hoe ik bollen moet chippen. Dit is een rob van een bol aftrekken en in aarde steken.
Maar bij mij rotten ze, net zoals bladstekken. Hoe komt dit??
alvast bedankt
dinsdag 24 juni 2008 - 17:42
Rita1960

Rita1960

Hoi Corneel,

Houd je de grond misschien te nat? Dit i.v.m. je opmerking dat het je ook overkomt met bladstekken.
Het kan ook zijn dat de grond te veel voedingsstoffen bevat en dat de jonge blaadjes en de bollen dit niet goed kunnen verdragen.
Het kan ook nog zijn dat de bollen je verrotten omdat ze niet goed afgerijpt de grond in gaan.
'k weet niet over welke bollen je het hebt, maar ik weet wel dat je de kleine bollen net als de grote bollen moet behandelen. En vervolgens ook op hetzelfde moment weer in de grond moet zetten om verder te groeien.

groetjes,

Rita
dinsdag 24 juni 2008 - 22:08
Esem

Esem

Ik weet dat de grond die ervoor gebruikt wordt,zaai en stekgrond is gemengd met evenveel scherp zand of metserszand.

Deze word in een plastiek zakje gedaan,waarbij een schimmeldodend middel wordt gevoegd.
Even navragen in een tuincenter, want ik ken namelijk zelf de naam er niet van.

Dit allemaal lichtjes bevochtigen en afsluiten met een elastiekje.
Om de zoveel dagen alles eens lichtjes door elkaar schudden.

Uiteraard met de gepelde bloembollen delen.

Daarop moeten dan, naargelang het type bol, na een aantal weken/maanden klien jonge bloembollentjes verschijnen.

Ook afhankelijk van de soort kan dit dan enkele jaren duren voor je de eerste bloem zal zien verschjnen.

gr Eddy,
woensdag 25 juni 2008 - 11:31
corneel

Corneel

Hallo,
bedankt voor jullie antwoorden, het zou best kunnen dat het door een te natte grond komt of door de grond. Ik zal het eens opnieuw proberen. Als het me lukt zal ik het zeker zeggen.
bedankt!!!!!
woensdag 25 juni 2008 - 14:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon