menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Inzakken Hedera helix en hydrangea petiolaris

sugar

Sugar

Ik heb de voorbije dagen op twee plaatsen een mooie volgroeide klimplant gezien die volledig van de muur losgekomen is (ik vermoed ten gevolge van de regen), éénmaal een stuk Hedera (klimop) van zeker 3 x 2 meter, éénmaal een stuk Hydrangea petiolaris van pakweg 2 m hoog en 1 m breed.

Ik heb deze planten net in mijn tuin gezet om de muren te beklimmen, en ik heb geen zin om hier hetzelfde mee te maken.

Zijn er mensen die zoals iets hebben meegemaakt?

Wat is de echte oorzaak dat zo'n plant lost. Ik herinner me dat het verwijderen van klimop in de tuin van mijn ouders een vreselijk karwei was. Hoe voorkom je dat? De plant alsnog vastmaken aan de muren met haken?

sugar
woensdag 16 augustus 2006 - 22:46
florentina

Florentina

sugar,

In het stadstuintje van mijn dochter hebben we de hydrangea petiolaris ook moeten hechten (met
U - krammetjes) . De plant zelf hecht zich nu wel aan de bakstenen muur, maar af en toe moet
er nog eens een U-tje bij ingeklopt worden.

Zelf heb ik ook 2 planten. Daarvoor heb ik een stuk rooster in betonijzer aan de muur vastgemaakt,
met ruimte tussen muur en ijzer ( het ijzer eerst geschilderd). In het begin heb ik de takken
aan het ijzer vastgemaakt en erdoor geleid. Na enkele jaren zit het geheel erg vastgehecht aan
de muur. Het betonijzer zie je niet meer.

florentina

Groeiden die planten misschien tegen een muur van beton ?
donderdag 17 augustus 2006 - 10:26
sugar

Sugar

Neen, twee keer tegen een bakstenen muur. Ik ga de plant bij met een klimplanthechter vastmaken
donderdag 17 augustus 2006 - 12:59
Kwest

Kwest

sugar, als je regelmatig de klimop scheert, vooral bovenaan zodat ie niet topzwaar wordt zal ie veel minder makkelijk los komen. In onze vorige tuin was een achtermuur volledig met klimop begroeid en er is maar één maal een stuk losgekomen omdat het cementbezetsel losgetrokken werd door de klimop!!
donderdag 17 augustus 2006 - 18:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon