menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clematissen

Ga naar meest recente reactie

cynvis

Cynvis

hallo lieve mensen,
ik heb een vraagje:
ik heb in mijn tuintje clematissen geplant in van die oude fruitkisten met leuke klimrekjes erachter van 180 hoog. (zie foto)
maar nu wilde ik weten of er ook iets van een goeie voeding is voor de clematissen.
en moet je de uitgebloeide bloemen eruit knippen?
verder alle handige tips zijn welkom, om tot een mooie grote muur te komen
bedankt alvast voor de informatie



[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
donderdag 5 juni 2008 - 18:15
Spuddy

Spuddy

[afbeelding verwijderd niet-https]

Er bestaat speciale voeding voor clematis in de handel. De uitgebloeide bloemen hoef je niet weg te knippen, de zaaddozen hebben een decoratieve waarde.

Nog een tip: Clematis verlangd schaduw aan de voet.
donderdag 5 juni 2008 - 18:45
cynvis

Cynvis

oke dank je voor de tip,
schaduw....ik heb er van die kleikorrels opgelegd, is dit voldoende of moet er nog hoger ook schaduw?
groetjes cynthia
donderdag 5 juni 2008 - 18:48
Bartje22

Tekst aangepast

Bartje22

Je kunt tegen de voet het beste een halve dakpan plaatsen.

je kunt natuurlijk ook gewoon een keer wat kamerplantenvoeding erbij doen. dat doe ik ook heel vaak en ze doen het prachtig. ook stikstof en koemestkorrels helpen goed.
ik haal die duurdere speciale voeding niet
vrijdag 6 juni 2008 - 09:11
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik vind het alleszins heel origineel en knap gedaan. Het ziet er heel gezellig uit.
vrijdag 6 juni 2008 - 15:23
cynvis

Cynvis

dank jullie wel voor de adviesen en complimenten, ja het is wel effe bedenken maar het resultaat is grappig,
nu maar groeien!!!!!.
alleen ben ik een beetje dom geweest om dezelfde bloeitijd te nemen nu heb ik straks geen bloemen meer
vrijdag 6 juni 2008 - 16:29
Nirak81

Nirak81

Dat ziet er goed uit!

mag ik hier een aanvullende vraag stellen?
Misschien kan iemand mij vertellen wanneer en hoe je een clematis moet snoeien (dr ruppel).
Ik zou namelijk ook graag een mooie muur van clematis willen hebben (wie niet), maar denk dat correct snoeien hierin een belangrijke rol speelt.
maandag 9 juni 2008 - 19:31
cynvis

Cynvis

ja dat zou ik ook wel willen weten, er zijn diverse takken die waarschijnlijk geknakt zijn met transport, en de bloemen zijn ook stuk voor stuk aan het uitvallen.
moet ik nu rigoreus aan het snoeien??????
maandag 9 juni 2008 - 19:40
Spuddy

Spuddy

Er zijn 3 groepen clematisen die elk op een andere manier gesnoeid worden. Ik kom straks het antwoord brengen, moet even mijn bibliotheek raadplegen want ik ken er maar 2 van buiten.
maandag 9 juni 2008 - 21:03
Spuddy

Spuddy

Groep 1 (montanas)

Heeft weinig snoei nodig. Enkel te lange scheuten tot op een gezonde knop terugsnoeien. Zwakke scheuten wegsnoeien. Bij een verjongingssnoei bijna tot aan de basis terugknippen, vlak na de bloei.

Groep 2 (Nelly Moser)

Deze bloeien 2 maal per jaar. 1 maal op het hout van vorig jaar en later in het seizoen een tweede keer op de nieuwe scheuten. Snoei ongeveer de helft van de plant tot op een gezond oog. De langste scheuten kort je wat in. Het is de bedoeling zowel een paar oude als nieuwe takken te laten staan.

Groep 3 (Viticella)

Elk jaar terugsnoeien op een gestel van ongeveer 15-30cm, vlak boven een gezond oog. Bevroren scheuten tot op de grond wegknippen.
maandag 9 juni 2008 - 21:21
Bartje22

Bartje22

Dat is handig.. maar wie weet waar de clematissen.. Rouge cardinal, The president en de white........?? onder horen? ik zal morgen kijken wat de white nog wat is.. zal ik even moeten kijken in mijn tuin in Agelo.. m'n eigen stuk grond thuis heb ik er geen kaartjes van.. dus jullie horen het morgen.. alvast bedankt!!
maandag 9 juni 2008 - 23:33
cynvis

Cynvis

ja hahahahaha, daar zat ik ook mee hahaha, er zaten geen kaartjes aan toen ik ze kocht bij de boer, dus ik weet echt niet welke het is, hij bloeit nu en heeft grote bloemen hahahahaha
dinsdag 10 juni 2008 - 14:03
Esem

Esem

Voor de geintreseerde onder jullie
De Clematis dr Ruppel snoei je in Maart door het zwakke en dode hout weg te knippen en de rest ongeveer 20 cm.inkorten.
Gr Eddy,
dinsdag 10 juni 2008 - 19:55
Esem

Esem

cynvis ,
Ipv een dakpan te gebruiken om je Clematis te beschermen tegen de zon ,zou ik gebruik maken van een bodem bedekker.
Een dakpan oogt niet zo mooi hier in je bakken en is niet altijd zo goed.Als de zon op de dakpan schijnt wordt het achter de dakpan te warm, wat dan weer verkeert werkt bij de voet van je Clematis.
Bodembedekkers daartegen zorgen voor koelte aan de voet van de Clematis.
Doe te test en bij zonnig warm weer steek dan je hand maar eens tussen bodembedekkers, en je zal echt wel de kilte voelen.

Gr Eddy,
dinsdag 10 juni 2008 - 20:01
Nirak81

Nirak81

Voor de geintreseerde onder jullie
De Clematis dr Ruppel snoei je in Maart door het zwakke en dode hout weg te knippen en de rest ongeveer 20 cm.inkorten.
Gr Eddy,


bedankt voor de tip
zaterdag 14 juni 2008 - 12:54
minouke

Minouke

op deze site vind je de clematissen ook de snoeigroep 1,2 of 3 en zo kunt ge bij 'snoeitips' de methode volgen http://plantshop.be/clesnoeitips.html
zaterdag 14 juni 2008 - 13:42
hanninkj

Hanninkj

Ipv een dakpan te gebruiken om je Clematis te beschermen tegen de zon ,zou ik gebruik maken van een bodem bedekker.
Een dakpan oogt niet zo mooi hier in je bakken en is niet altijd zo goed.Als de zon op de dakpan schijnt wordt het achter de dakpan te warm, wat dan weer verkeert werkt bij de voet van je Clematis.
Bodembedekkers daartegen zorgen voor koelte aan de voet van de Clematis.
Doe te test en bij zonnig warm weer steek dan je hand maar eens tussen bodembedekkers, en je zal echt wel de kilte voelen.

DIT IS DE GROOTSTE FOUT.
Helaas staat deze onzin nog in veel boeken.
Een clematis heeft veel water en voeding nodig en dan zet je er iets voor zodat de plant geen water krijgt. Mijn clematissen voor kruisingen staan op het zuiden in potten en worden zomers zeer warm maar ze krijgen wel voldoende water en mest waardoor dit geen enkel probleem is.
zaterdag 14 juni 2008 - 22:15
cynvis

Cynvis

hoi hanininkj, dus je denkt dat die hydrokorrels wel goed zijn zo op de bodem????
ik heb ze inmiddels uit de bakken gehaald en in de grond gezet, lijkt me toch beter voor ze?!?!?!?!?!
hoop dat ze op de foto goed te zien zijn, het is al een beetje donker aan het worden
groetjes cynthia


[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
zaterdag 14 juni 2008 - 22:26
cynvis

Cynvis

deze foto is misschien beter?????[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes cynthia
zaterdag 14 juni 2008 - 22:29
cynvis

Cynvis

mmmneee lukt niet beter oftewel groter.........
morgen nog maar eens puzzelen.
greetz cyn
zaterdag 14 juni 2008 - 22:31
hanninkj

Hanninkj

Als je maar zorgt dat je ze voldoende water geeft en in het voorjaar mest 15:30:10(N:P:K) geeft en tijdens de bloei 20:20:20, dan kun hydrokorrels gebruiken maar je loopt wel het risico dat de planten met heet weer droog komen te staan hetgeen voor een clematis funest is daarom beter goede potgrond gebruiken. Wel voldoende water en mest geven!
zaterdag 14 juni 2008 - 22:34
cynvis

Cynvis

ja die hydrokorrels zijn puur decoratief, ik geef ze elke dag water, en heb zo,n zakje met clematissenvoeding gekocht, zijn van die korreltjes, stinkt verschrikkelijk!!!!!!! , dus maar effe afwachten hoe ze het gaan doen!!!!!
groetjes cynth
zaterdag 14 juni 2008 - 22:57
miriam

Miriam

ik ben hier toch ook voor de pure grond hoor en ik probeer der voor een beetje planten te zetten op de voorgrond zodat ze de voet goed in de schaduw staat.

ik probeer hier nu ook al het tweede jaar mijn muren vol te krijgen.

nog nen dankbare klimmer is de passieflora (al heb ik wel veel last van afvallende bloemen door de vele regen)
vrijdag 20 juni 2008 - 22:09
hanninkj

Hanninkj

Als de clematissen maar voldoende water krijgen, ook bij droog weer. De planten die je er voor zet moeten niet het water gebruiken die de Clematissen nodig hebben!
zaterdag 21 juni 2008 - 09:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon