menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geranium

Ga naar meest recente reactie

Lilian

Lilian

Deze geranium heb ik toch alweer een ruim aantal jaren in de tuin staan, helaas heb ik er geen naam van.
De kleur is blauw - paars en staat nu in volle bloei.
[afbeelding verwijderd niet-https]
grtjs lilian
maandag 2 juni 2008 - 21:21
lentemode

Lentemode

Hallo Lilian,

Google eens: geranium 'Philippe Vapelle'...

Groetjes,
Mia
maandag 2 juni 2008 - 21:31
LauraK

LauraK

Hallo Lilian,

Het zou misschien de geranium 'Johnson's Blue' kunnen zijn. Ik had hem jarenlang in de tuin, maar
ineens was hij jammer genoeg verdwenen. Ik vind het een schitterende bloem met een heel aparte kleur.

Groeten van Laura.
maandag 2 juni 2008 - 21:32
LauraK

LauraK

Ik moet toegeven dat Mia het beter gezien heeft dan ik. Inderdaad lijkt de geranium qua kleur en
tekening meer op de geranium 'Philippe Vapelle'. 1-0 voor Mia!

Groeten van Laura.
maandag 2 juni 2008 - 21:35
Rita1960

Rita1960

Beste dames,

ben heel blij dat jullie deze plant een naam hebben gegeven. Heb hem ook al een tiental jaren in de tuin staan maar wist nooit de goede naam te achterhalen!
HARTELIJK DANK!!

groetjes,

Rita
maandag 2 juni 2008 - 21:48
Lilian

Lilian

Volgens mij heeft Mia gelijk!
Rita deze staan bij ons ook al een tiental jaren in de tuin, toendertijd was ik nog niet zo fanatiek bezig met de benamingen ervan.

grtjs lilian
maandag 2 juni 2008 - 22:06
annis

Annis

Mooie kleur dit paars Lilian. Ik heb ook een aantal Geraniums staan moet de foto's ook ee.ns plaatsen. Ik heb nu pas een nieuwe laptop[ dit is even wennen als je altijd een muis gewent bent ] en moet nog een aantal bestanden met foto's overkopieren van de oude computer of nieuwe foto's maken ze staan nu ja in bloei.
dinsdag 3 juni 2008 - 08:40
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Aiiii ! sorry maar volgens mij is het NIET Philippe Vapelle
Het blad van philippe Vapelle is zoals Ger. Renardii : groenblijvend in de winter, dik, fuweelachtig
Op de foto is het blad duidelijk anders


foto internet
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 11 juni 2008 - 19:39
Rita1960

Rita1960

Hoi Chantal,

Mijn geraniumsoort , die er heel erg goed op gelijkt, is NIET groenblijvend.

Wat kan het dan wel zijn???

groetjes,

Rita
woensdag 11 juni 2008 - 21:09
lisa

Lisa

Ja, ik denk dat MIA het aan het rechte eind heeft het geeft zoveel geranium maar het lijkt toch echt op de Geranium 'Philippe Vapelle'

Lieve groetjes lisa
woensdag 11 juni 2008 - 21:33
Lilian

Lilian

Ik geloof dat Silvain vorig jaar ook een foto had geplaats van dezelfde geranium maar had er geen naam van.
Ik zou die topic eigenlijk nog eens moeten opzoeken ...

grtjs lilian
woensdag 11 juni 2008 - 21:40
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Wat je ook kan doen is naar Spruyt in Buggenhout gaan met een bloem en een blad om te vergelijken
(op je profiel kan ik niet zien van waar je bent, misschien is het kortbij)
Maar het is zeker al geen Philippe vapelle, en veel kans ook geen johnson Blue, die heeft zo geen donkere nerven, maar Himalayense heeft wel donkere aders in de bloemblaadjes..... misschien
OF als ze tot november bloeit dan is het zeker Rozanne of Joly Bee
Let ook eens op Magnificum ...

Hier vind je op zijn site 4 pag met foto's, let ook op het blad

http://www.vasteplant.be/catalog/index.cfm?idd=1&more=1&&fuseaction=cat&attributes.searchstring=geranium&groep_id=&ZOEKER=cat&PRO=no&SEARCHSTRING=geranium&SEARCH1=zoek
woensdag 11 juni 2008 - 21:43
lisa

Lisa

gelukig is het forum ook goed om een discussie te voeren wat het zijn kan


groetjes lisa
woensdag 11 juni 2008 - 22:41
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Rozanne en JollyBee zijn in kleur meer blauw en minder naar het paars. Die zijn het vlgs mij niet!
woensdag 11 juni 2008 - 23:12
annis

Annis

Het zou ook nog Ger. x magnificum kunnen zijn lijkt met blad en bloem er veel op. Er zijn ook zoveel soorten dat het soms moeilijk is om de juiste naam eruit te halen.
donderdag 12 juni 2008 - 09:00
Lilian

Lilian

Ibericum zou het wel eens kunnen zijn, de hoogte en het blad komen goed overeen.
Ik heb buiten een bloem en een blad afgedaan en zit hier naast de pc te vergelijken (het regent momenteel toch buiten )

De ibericum vital is het niet, het hartje is te donker.
Himalayense is te blauw.

grtjs lilian
donderdag 12 juni 2008 - 09:01
annis

Annis

Lilian de Ger. x magnificum is een kruising tussen G. ibericum en G. platypelatum. Hij wordt ook wel vaker onder de naam van een van de ouders aangeboden.
donderdag 12 juni 2008 - 10:07
vhoma

Vhoma

De laatste berichten zitten juist met de naam hou het maar op 'magnificum' volgens blad en bloem. Wanneer deze geranium vroeg bloeit en normaal weinig tot geen nabloei geeft is het zeker.
Aan deze plant heeft de geranium de naam van kort bloeiend gehaald maar dit is met de nieuwere soorten ook al weer voorbijgestreefd want deze bloeien van mei tot november.
Wij laten onze geraniums (meer dan 320 soorten) zien tijdens onze open tuin dagen op 22 en 29 juni in de Grote Hoefstraat te Paal-Beringen (België) van 10 tot 17 uur. Inlichtingen 0496/663611.

Geraniumverzamelaar
Vanholst Marc
zaterdag 14 juni 2008 - 13:10
Lilian

Lilian

Marc, bedankt voor de uitleg.
De geranium bloeit inderdaad vroeg en geeft weinig nabloei.

grtjs lilian
zaterdag 14 juni 2008 - 22:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon