menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Peiling giftige planten

Ga naar meest recente reactie

wellemieke

Wellemieke

Eigenlijk vind ik dit een beetje een rare vraag: Welke plant vindt u het meest giftig of gevaarlijk?
Giftigheid van planten is toch een feit en niet een kwestie van mening.
Ik ben benieuwd naar jullie keuze en waarom.
Zelf heb ik de Aconitum gekozen. Het is een van de giftigste planten van Europa. Enkele druppels sap kunnen dodelijk zijn, het gif kan ook door de huid worden opgenomen. No way dat deze plant ooit mijn tuin zal sieren.

Groetjes,
Wellemieke.
zondag 25 mei 2008 - 10:48
kurt

Kurt

Uit deze peiling kom je dan ook te weten of de mensen weten welke planten het meest giftig zijn.
Aconitum is inderdaad een van de giftigste, maar Atropa hoeft er zeker niet voor onder te doen. Eén bes kan al dodelijk zijn. Toch merken we dat de meeste mensen absoluut geen grote berenklauw in de tuin willen. Ja, als je daar tussen moet wieden, snoeien of werken en de brandharen van de bereklauw komt met jou lichaam in contact, dan kan dit op een zonnige dag zware brandwonden tot gevolg hebben.
Aconitum en Atropa mag dan wel dodelijk giftig zijn, als je er niet van eet of jouw handen goed wast nadat je er aan gewerkt hebt, zijn deze planten eigenlijk niet echt gevaarlijk.
De meeste kinderen weten ook wel dat ze niet zomaar bessen mogen eten van planten die ze niet kennen, maar er zullen er maar weinigen zijn die weten dat ze niet mogen kruipen of spelen tussen de bereklauwbladeren die nogthans niet giftig zijn en graag gegeten worden door konijnen en schapen. Maar als een kind uit de holle stengels een blaasfluitje zou maken... Brandwondes tot in de derde graad die zeer pijnlijk zijn, slecht genezen en blijvende littekens nalaten.
Het gaat hem hier dan ook om een veiligheidsgevoelpeiling en die is voor elke liefhebber anders + even een lijstje van allemaal gevaarlijke borderplanten zodat iedereen weet dat het planten zijn waarmee je toch voorzichtig moet zijn.

Mvg,
Kurt
zondag 25 mei 2008 - 13:17
Rita1960

Rita1960

Kurt,

Je hebt het goed verwoord!

groet,

Rita
maandag 26 mei 2008 - 19:37
wellemieke

Wellemieke

Met deze geef ik Rita groot gelijk.

Wellemieke.
donderdag 29 mei 2008 - 20:10
sloeberkes

Sloeberkes

van de planten die wij hebben is ,denk ik oleander de enige giftige plant. lavendel is giftig voor konijnen dus dat snoeisel houd ik apart en gaat naar kontainer park.

ben benieuwd naar het resultaat

groetjes Elsje
donderdag 29 mei 2008 - 20:19
greener

Greener

Ik ga voor de Datura dan wel de Brugmansia.
Volgens verschillende onafhankelijke testen zijn een 10-tal zaadjes al dodelijk voor een volwassene...

Greener
vrijdag 30 mei 2008 - 15:49
fastmario

Fastmario

taxus
hedra en natuurlijk brugmansia's
zondag 1 juni 2008 - 19:31
timtamtom

Timtamtom

De atropa bella-donna is volgens
mij veel giftiger dan de brugmansia of datura.
Ik heb de atropa ook zelf in mijn tuin
en heb er veel over gelezen.
Kijk hier maar eens:
http://www.annetanne.be/kruidenklets/uit-de-kruidenmand/kruiden-o-z/atropa-belladonna-wolfskers/
vrijdag 22 juli 2011 - 12:35
Polplastron

Polplastron

Klopt helemaal. Voor kleine kinderen zou ik inderdaad ook oppassen met bessen. Planten als Aconitum e.d. zijn niet meteen aantrekkelijk voor kinderen om in de mond te steken.

Wat Kurt zegt klopt ook: planten met irriterende haartjes kunnen bij kleine kinderen ook best geweerd worden.

Overigens zijn er heel wat planten giftig waar we niet meteen bij nadenken zoals Clematis e.d.

Groeten,

Pol
vrijdag 22 juli 2011 - 13:18
Tuinprins

Tuinprins

Is het mogelijk om voor België/Vlaanderen cijfers te krijgen over mensen die t.g.v. giftige planten in het ziekenhuis terecht komen? Ik heb dit voor Nederland proberen te achterhalen maar dat heeft weinig opgeleverd. Het gaat dan om echte vergiftigingsgevallen en niet om gevallen waarin mensen in paniek naar het ziekenhuis gaan omdat ze DENKEN dat een plant giftig is maar dat het allemaal loos alarm is.

Over giftige planten wordt veel onzin verteld en het woord 'giftig' suggereert dat als je van een giftige plant een hap neemt je ter plekke dood neer valt. Er zijn slechts zeer weinig planten die dodelijk giftig zijn. Van de meeste giftige planten moet je flinke hoeveelheden eten om er überhaupt buikpijn van te krijgen. Klimop is giftig maar je moet er, bij wijze van spreken, kilo's van eten wil je er last van krijgen. Aconitum is giftig maar het gif zit vooral in de knollen van de plant en ik zie een kind nog niet een plant uitgraven en daarna de knollen opeten. Bovendien smaken de meeste planten zo vies dat zodra men ze in de mond neemt meteen weer worden uitgespuugd.

Waar het mij in de discussie over giftige planten om gaat is dat mensen zich vaak onnodig bang laten maken. En angst is een slechte raadgever. Laat men het ook in het juiste perspectief zien. De auto eist jaarlijks vele slachtoffers en is talloze malen dodelijker dan welke plant ook. Toch laten weinig mensen de auto hierom staan.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat er planten zijn die gevaarlijk kunnen zijn. Zo zal ik bijvoorbeeld geen christoffelkruid (Actae rubra) in de tuin zetten omdat een kind gemakkelijk kan denken dat de bessen van deze plant eetbaar zijn.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 22 juli 2011 - 13:30
Polplastron

Polplastron

Van gerst ga je toch nie dood
vrijdag 22 juli 2011 - 14:09
greener

Greener

Ik heb hier de gifwijzer liggen van 2011.
Hier staan bijna alle bovengenoemde planten op maar de werkwijze bij vergfitiging is zo schokkend niet.
Braken en norit, zelfs bij de Atropa...

Ik werk zelf alweer bijna 10 jaar in de "hulpverlening" en heb pas 1x iemand met vergiftigingsverschijnselen gehad en die was zo slim/radeloos om een fles chloor op te drinken.

Vingerhoedskruid durf ik trouwens gewoon naast mijn kleine man te leggen hoor, dat raakt nooit zijn systeem binnen.
Wie het niet gelooft, neem maar eens een bloembladdje in de mond.
Zo'heftige reactie dat je moet braken en continu speeksel blijft produceren.
Ik wilde en kon het niet eens doorslikken



Sebas
vrijdag 22 juli 2011 - 15:00
Polplastron
vrijdag 22 juli 2011 - 15:05
Roeli

Roeli

Die lijst is wel heel erg lang. Ik mis hierin toch de Ierse Klokken.
Het sap van deze plant kan vreselijk irriteren , vooral op een beschadigde huid (zonnebrand) en in de ogen.
groetjes Roeli
vrijdag 22 juli 2011 - 15:23
bunnygarden

Bunnygarden

Boerenjasmijn !!! dacht dat ook het krentenboompje giftig is.
vrijdag 22 juli 2011 - 17:26
bunnygarden

Bunnygarden

Boerenjasmijn !!! dacht dat ook het krentenboompje giftig is.
vrijdag 22 juli 2011 - 17:28
renate67

Renate67

Datura komt bij mij de tuin niet in, maar dan mn omdat het zijn zaad dat giftig is zo alle kanten op laat springen en ik hier een kind heb dat liggend op de grond speelt.
Zo lang ik echt jonge kinderen had heb ik giftige bessen op kinderhoogte uit de tuin geweerd.
verder heb ik hier vingerhoedskruid, en monnikskap altijd wel in de tuin gehad maar niet vooraan in de border.
Een van de eerste planten die ik mijn kinderen geleerd heb zijn behalve brandnetel ook de bereklauw (die er voor kinderen klein en volwassen heel anders uit ziet en die moet je dus echt apart aanleren).
Bereklauw staat hier op vele plaatsen in bermen en tussen struiken in de wijk en in het park hier vlakbij. Plaatsen waar ze bloemetjes plukken, verstoppertje spelen enz.
Renate
zaterdag 23 juli 2011 - 09:49
Polplastron

Polplastron

Van gerst ga je toch nie dood

je kan er wel van doodvallen,zou jij moeten weten

Gaan we weer lollig doen ja!
zondag 24 juli 2011 - 11:15
greener

Greener

Er bestaat wel een schimmel op gerst en tarwe e.d. die dodelijk is.
Zelfs na het bakken kan dit dodelijk zijn.
In de 17e eeuw zijn hier bijna complete dorpen door weggevaagd.
Nu niet echt meer actueel door alle resistente kruisingen e.d.

Sebas
zondag 24 juli 2011 - 15:34
Polplastron

Polplastron

Kort gezegd: gerst goed, schimmel slecht!
OEF!
zondag 24 juli 2011 - 15:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon