menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ben de naam kwijt.

Ga naar meest recente reactie

meuwissenj

Tekst aangepast

Meuwissenj

Wie weet de naam van dit plantje?
Ik dacht dat hij eenjarig was, maar hij
heeft de hele winter buiten gestaan,
en kijk hem nu eens bloeien.

Gr Marga[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 9 mei 2008 - 11:30
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Dag Marga,

Ik ben ook nieuwsgierig want ik heb hem ook , alleen is die van mij licht oranje maar ik weet de naam ook niet, het lijkt een beetje op een vetplant hé .
Staat die bij jou nu al in bloei, die van mij nog niet, de reden is waarschijnlijk omdat ik hem verplant heb,verleden jaar heeft hij zelfs 2x gebloemd.
Hij is in elk geval winterhard want hij heeft bij mij ook buitengestaan.
Je hebt een prachtexemplaar!!!
vrijdag 9 mei 2008 - 12:27
annis

Annis

Marga en lysianthus dit is Lewisia cotyledon hij behoort tot de vaste planten.
vrijdag 9 mei 2008 - 13:01
Lysianthus

Lysianthus

Goh ......Annis , waarom ben jij hier ook géén moderator met jouw kennis van planten, fantastisch!!! hoedje af voor jou hoor, enorm bedankt, 'k ga er direkt wat meer van opzoeken en afprinten om in mijn plantenmap te steken
vrijdag 9 mei 2008 - 13:28
hommeltje

Tekst aangepast

Hommeltje

Ook ik heb deze plant ,en ben er erg dankbaar voor. Ik heb aan mijn muur voorkant van het huis (noorden)een soort hoefijzers van hout hangen,met een hele beperkte ruimte voor aarde,en wat er dan inzit verdroogt ook snel.Helemaal niks deed het erin ,alles ging snel dood(verdroging)TOT............
Ik deze prachtige plantjes vond.Ze staan er nu al 3jaar in en doen het perfekt.Ik heb ook dezelfde kleur als bovenstaande. s'Winters blijven ze gewoon hangen zonder voorzorgmaatregelen voor bevriezen ofzo. Ze staan nu trouwens ook te bloeien!
vrijdag 9 mei 2008 - 14:02
Lysianthus

Lysianthus

Ik heb er juist wat over opgezocht en las ook dat ze zeker niet te nat mogen staan, een heel goed idee , in een soort hanging basket 'k moet alleen nog zoeken waar want mijn voordeur is op het ZW, ik denk veel te veel zon voor die plantjes.
Ze hebben of krijgen ook een grote penwortel , las ik , is dat dan géén probleem voor in een hanging basket?
vrijdag 9 mei 2008 - 15:02
annis

Annis

Lysianthus de plantjes verdragen zon en halfschaduw. De Lewisia behoort tot de Posteleinfamilie. Ze hebben inderdaad lange penwortels.
vrijdag 9 mei 2008 - 16:36
meuwissenj

Meuwissenj

Hoi Annis

Bedankt voor het snelle antwoord.

Lysianthus

Toen ik het plantje kocht, werd er mij inderdaad
bijverteld dat het niet veel water nodig heeft.

Gr Marga
vrijdag 9 mei 2008 - 19:08
Matabish

Matabish

heb al drie keer die 'Lewisia' gekocht omdat ik het zo'n mooi plantje vond, maar ze willen bij mij niet in leven blijven!! 'k Heb hier nochtans de ideale omstandigheden en zandgrond voor hen...
vrijdag 9 mei 2008 - 21:35
mjohanna

Mjohanna

De lewisia is een N-Amerikaanse plant waar je een beetje geluk mee moet hebben. Ik heb in mijn rotstuin een paar exemplaren van 10 jaar en ouder. Maar ik heb ook vaker planten in pot gehouden vanwege de kleur of zo die het snel opgaven. De lewisia is volledig winterhard maar gevoelig voor winterse nattigheid. In pot kun je hem de hele winter kurkdroog ergens neerzetten. In de tuin is het het slimst om hem schuin te plaatsen zodat er geen water in het hart van de rozet blijft staan want dat kost de meeste planten de kop. Rot! Als je de bloemstengel laat zitten zetten ze met wat geluk ook behoorlijk zaad, wat je makkelijk in een goed drainerend mengsel kunt zaaien.(na 1 jaar al bloeibare planten mogelijk) De verassing is dat je alle kleuren tussen wit zalm roze en rood in een zaaisel van de zelfde plant kunt hebben. Dus denk niet dat als je een mooie rode hebt, dat het vanzelfsprekend is dat je rode nakomelingen hebt. Nee hoor!
Er zijn voor de rotstuin nog een aantal srt. in omloop die je in een tuincentrum niet tegen zult komen.
Wel allemaal even mooi.

De Lewisia heeft in tegenstelling van de meeste rotsplanten wel behoefte aan geregelde goede bemesting.
vrijdag 9 mei 2008 - 22:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon