menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onbekende buitenplant

Ga naar meest recente reactie

Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

[afbeelding verwijderd niet-https]

Vormt een bossige lage struik met takken tot 35-40cm lang, is winterhard en komt nu weer volop in bloei, een tros per stengel.
maandag 5 mei 2008 - 21:45
marleen

Marleen

Volgens mij betreft het een Gewone smeerwortel (Symphytum officinale). Staat op tamelijk natte plaatsen nu al in bloei in de vrije natuur.
Marleen
maandag 5 mei 2008 - 22:06
Rita1960

Rita1960

Volgens mij betreft het een Gewone smeerwortel (Symphytum officinale). Staat op tamelijk natte plaatsen nu al in bloei in de vrije natuur.
Marleen


Dacht in de eerste instantie ook aan de smeerwortel. Kan echter het blad niet goed zien. Als het een smeerwortel is dan is het wel een aparte kleur bloem. Mijn smeerwortel is blauw en ik ken hem ook in het roze. Deze kleur heb ik nog niet gezien. Of is de kleur van de bloem ook afhankelijk van de Ph van de grond??

groetjes,

Rita
dinsdag 6 mei 2008 - 21:17
Paronoto

Paronoto

Dankuwel voor de reacties maar..ik heb het I-net afgezocht naar iets vergelijkbaars maar niet gevonden....Ik maak morgen een foto van de gehele plant.
dinsdag 6 mei 2008 - 21:41
Rita1960

Rita1960

De P,

Ben erg benieuwd!

gr,

Rita
dinsdag 6 mei 2008 - 21:50
Paronoto

Paronoto

Voilà, dat is ze dan.
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 7 mei 2008 - 17:11
Rita1960

Rita1960

Hallo De P.,

Ik moet je helaas het antwoord schuldig blijven . Het blad lijkt totaal niet op de smeerwortel die ik in m'n tuintje heb
Het blad van de smeerwortel is veel groter en is langgerekt

groetjes,

Rita
woensdag 7 mei 2008 - 21:15
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Ach, ach Rita..en ik had al mijn hoop op u gevestigd..ik dacht "einedelijk"...'t heeft niet mogen zijn. Maar, niet getreurd, het leven zit soms nog vol verassingen nespa.Tot wederhoren, hou je goed.

Mooie hond...
woensdag 7 mei 2008 - 21:41
Rita1960

Rita1960

Hallo De P.,

Heb vanmiddag nog even naar m'n smeerwortel gekeken. (iets beter dan normaal) deze heeft bloemstengels waarop de bloemetjes naar 2 zijden groeien en dan een stuk of 10/12 bloemetjes aan een stengel. keurig gerangschikt naar 2 zijden toe.
Is bij uw plant niet het geval.
Vind de kleur wel heel erg mooi van uw plant.
Helaas, zoals u al zegt.. 't heeft niet zo mogen zijn ... ( volgende keer beter )

groetjes,

Rita

't is een ridge back...
donderdag 8 mei 2008 - 22:23
Paronoto

Paronoto

Als ik wat meer tijd heb.....zal ik eens "neuzen" in mijn maxi-encyclopedie (Botanica) waarin 10.000 planten in afgebeeld staan met korte beschrjving....Monikkenwerk.

Grtjs

vrijdag 9 mei 2008 - 17:19
Spuddy

Spuddy

Dat boek heb ik ook. Veel succes ermee!
vrijdag 9 mei 2008 - 19:59
Fons

Tekst aangepast

Fons

Paul, kijk eens onder de naam onosma vermoedelijk onosma albo roseum.
vrijdag 9 mei 2008 - 22:03
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Paul,


Fons,
is dit een antwoord?? Volgens mij ben je rest van de tekst ergens onderweg kwijtgeraakt
Ben heel benieuwd of jij deze plant thuis kunt brengen

groetjes,

Rita

Sorry Fons, uw gewijzigd antwoord kwam nadat ik uw bericht had gelezen
vrijdag 9 mei 2008 - 22:10
mjohanna

Mjohanna

Ja hoor, dat is een onosma albo roseum. Die plant heb ik ook in de rotstuin van de botatuin waar ik als vrijwilliger werk neergezet.Er is ook een gele.
vrijdag 9 mei 2008 - 22:24
annis

Annis

Deze is verwant met de smeerwortel (Symphytum)van daar de grote gelijkenis.
zaterdag 10 mei 2008 - 12:37
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Eindelijk wat licht in mijn "duisternis"....Gekeken in mijne Botanica en ze staat daar inderdaad beschreven als "Onosma alborosea" maar ...zonder foto. Het betreft een familie met ong.150 vertegenwoordiegers(ters).
Allemaal bedankt en vooral de Fons, dankesjeun en mersibokoe.

Heb efkes het I-net doorlopen en jawel, er staan enkele heel goeie fotos in, heel herkenbaar.
zaterdag 10 mei 2008 - 16:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon