menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe snelgroeiende klimmer best steunen

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

mijn zeeboon groeit als gek(33 cm op een week tijd)
nu is die rond een bamboestokje aan het groeien maar zo gaat ie wel gewoon stijl de hoogte in...
ik vroeg me af wat de beste manier is om zo een klimmer te ondersteunen??
een "wigwam" van bamboestokken en dan rondleiden dat ie niet direct omhoog schiet?
of is een zuil van gaas een idee??
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
als je goed kijkt zie je een zwart streepje (met stift gemarkeerd vorige week maandag)op de bamboestok.
de plant is dus na dat streepje in een week tijd gegroeid tot waar je het ziet....

ik had ook vigna caracalla gezaaid en die zijn ook aan het uitkomen,ook dit is een klimmer(komt echt op als een boon.)
dus dat idee wil ik ook daarvoor toepassen.....
maandag 28 april 2008 - 08:58
cornelia

Cornelia

Ha Cetinel,

Ik heb zelf laatst een bamboe wigwam gekocht (ongeveer 9 staanders met daar omheen dan weer bamboe stroken Ik maak je vanavond wel even een foto dat is duidelijker) Ik heb ook ooit eens een rechtopstaande cirkel van ijzerdraad gemaakt. Daar deed men vroeger vaak huiskamerplanten aan opbinden. je plant gaat dan meer rond dan recht omhoog. Een zuil van gaas vind ik zelf erg mooi. O en ik zag bij de Intratuin een groter "waaier" van wilgentakken of zo. Mooi maar geprijst. Je kunt trouwens ook zelf zo iets maken; minimaal 3 bamboe stokken verticaal in de grond (de middelste rechtop en de buitenste een beetje scheef) en dan zoveel als je nodig hebt horizontaal door die staanders vlechten. Dan krijg je ook zo'n waaier effekt. Ik heb deze methode heel vaak toegepast en soms moet je de verbindingen even vastmaken maar soms bleven ze gewoon los staan afhankelijk van de zwaarte van je plant natuurlijk.

Enfin, succes

groeten, cornelia
maandag 28 april 2008 - 09:36
cetinel

Cetinel

ik heb nog van dat groene gaas(bekaert draad)ik dacht als ik daar een zuil mee maak en het begint goed te groeien zul je door de groene kleur op den duur het gaas niet meer zien?
de plant kan zich ook goed hechten aan die draadjes omdat er ook veel dwarse draden zijn dan.....?
maandag 28 april 2008 - 09:46
LauraK

LauraK

Hallo Cetinel,

Als het gaas stevig genoeg is, kan je daar heel goed een piramide van maken. Desnoods maak je
hem van dubbel gaas, dan weet je zeker dat hij niet zal bezwijken onder de klimplanten.

Ik heb een aantal jaren geleden een zuil (piramide) gemaakt van vier bamboestokken, en daar
kippengaas omheen gewikkeld. In de pot had ik Ipomoea Grandpa Ott gezaaid, en al snel zag je
niets meer van het gaas en de bamboestokken. En iedereen maar vragen hoe ik aan die mooie
zuilen vól bloemen kwam!

Onlangs heb ik twee piramides bij Lidl gekocht (waren € 6,99 per stuk) en die heb ik nu in potten
staan, en heb er Cobaea scandens bij gezet. Ik hoop dat dat net zo'n bloemenzee wordt als de
Ipomoea eerst.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Zo zag het er op de doos uit, en zo staan ze nu naast mijn voordeur:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Die Vigna caracalla is gewoonweg schitterend, en een tijd geleden was ik ook van plan die te gaan
kopen. Weer vergeten, maar ik ga er nu toch nog even naar op zoek, want ik word zóóóóóóóó
hebberig van zulke mooie planten!

Groeten van Laura.
maandag 28 april 2008 - 10:36
cetinel

Cetinel

vreekens heeft er zaen van,daar heb ik de mijne gehaald
maandag 28 april 2008 - 13:04
LauraK

LauraK

Na wat rondneuzen op internet ben ik ook op die site uitgekomen, en daar ga ik ze ook bestellen.
Zaaien kan nu nog steeds, dus wat zal ik een bloemrijke zomer krijgen, joepie!

Ik las dat de zaden van de Vigna caracalla bij jou heel snel ontkiemden. Heb je ze binnen gezaaid,
of buiten? Je begrijpt dat ik ook snel resultaat wil zien...

Groeten van Laura.
maandag 28 april 2008 - 14:50
cetinel

Cetinel

ik heb ze binnen in pottekes gezaaid.
vigna houd van warmte dus best binnen zaaien!kiemden inderdaad binnen een week,als ik niet beter wist zou ik zeggen dat ik 2 pottekes met boontjes heb zitten binnen....is ook een boonsoort eigenlijk.
maandag 28 april 2008 - 15:06
LauraK

LauraK

Met verzend- en administratiekosten erbij zou ik bij Vreeken rond de 10 euro kwijt zijn voor de
zaden van de Vigna caracalla. Ik schrok er een beetje van, en bedacht toen dat er op eBay ook
flink gehandeld wordt in planten en zaden. Ik besloot daar dus maar eens te kijken, en vond er
10 zaden van de Vigna caracalla voor € 2,50, met alleen maar verzendkosten, die € 1,80 bedroegen.
Gezien het enorme verschil, en de 100% positieve feedback van deze handelaar (die al ruim 40.000
verkopen op zijn naam heeft staan!) durfde ik het beslist wel aan. Ze moeten uit Duitsland komen.
Ik kan (weer) bijna niet wachten...

Groeten van Laura.
woensdag 30 april 2008 - 12:34
cetinel

Cetinel

das inderdaad heel wat goedkoper!!
veel geluk ermee! en laat es wat weten hé
woensdag 30 april 2008 - 13:16
cetinel

Cetinel

voor mijn zeeboon een "constructie" gemaakt van afrasteringsdraad ,de zeeboon in een grote pot gezet(doorsnee iets meer dan 30 cm)en de zuil in de grond geduwd,daarna de zeeboon losjes langs onderen door de draad geregen....
als ze rondom moet kronkelen zal het wel langer duren eer die boven is, waarschijnlijkzal ik ze zelf ook beetje moeten leiden dan.
ik hoop maar dat dat gepruts mijn plantje niks misdoet want ik heb er maar 1.
de vigna is nu een plantje van5 cm hoog..een bonenplantje
ik denk dat ik die eind mei in de tuin ga planten met die obelisk van de lidl....
en de andere toch in een grote pot houden,die zou ik dan binnen overwinteren.
ik moet dus eerdaags weer om bamboestokken om een wigwam te maken voor de vigna.
als het lukt om peulen en zaad aan te krijgen is het mischien wel interessant om de vigna gewoon jaarlijks te zaaien en dan in de tuin te planten??als er een paar peulen aan komen heb je toch al wat zaden.......
vrijdag 2 mei 2008 - 23:24
cetinel

Cetinel

mucuna sempervirens nu:

[afbeelding verwijderd niet-https]
de draad is een anderhalve meter hoog,de pot 40.......
zaterdag 3 mei 2008 - 22:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon