menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Helleborus Orientalis

Ga naar meest recente reactie

Wes80

Wes80

Hallo iedereen,

Heeft er iemand enig idee wanneer ik het zaad van m'n helleborus kan oogsten?
In de bloemen staan de zaaddozen (of hoe ik ze ook moet noemen) gezwollen en het lijkt niet zo lang meer te duren. Het zou natuurlijk ook kunnen dat het rijpen nog tot de herfst duurt.

Groetjes
Wes
zaterdag 12 april 2008 - 19:08
Thiviers

Thiviers

Beste Wes,

Een antwoord vrees ik, waar je niet veel aan hebt. Ik plantte voor 't eerst helleborus in een schaduwhoek en ik ben benieuwd wat nu. Erg benieuwd dus naar de antwoorden die u gaat krijgen.
Groetjes uit Thiviers,
Jeanine
zaterdag 12 april 2008 - 19:12
Rita1960

Rita1960

Hallo Wes,

Mijn Helleborus zaait zich vanzelf uit. Niet schoffelen en je krijgt vanzelf jonge plantjes die je kunt verplaatsen.

groetjes,

Rita
zaterdag 12 april 2008 - 19:25
piet1

Piet1

Met Helleboris moet je wel wat geduld hebben, orientalis zaaiit vanzelf, ook de niger, maar niet het eerste jaar. Kan soms enkele jaren duren, laat de plant op dezelfde plaats en schoffel niet te veel...vroeg of laat ga je zaailingen zien komen. Bij de orientalis heb drie jaar langer moeten wachten dan bij de niger ik weet niet of dat altijd zo is.
zaterdag 12 april 2008 - 20:37
Fons

Fons

Omstreeks juni als de zaaddozen bruin verkleuren en beginnen open te gaan kan je de zaaddozen afknippen en het zaad verzamelen, het moet wel een zwarte kleur hebben om rijp te zijn. het geoogste zaad kan je onmiddelijk in een zaaibak zaaien of ge kunt dit uitstellen tot tegen de winter, aangezien het koudkiemers zijn moet ge zeker voor de winter uw zaaibak met zaadjes buiten in de koude zetten alzo bekomt u vanaf Maart daarop jonge plantjes.
Ofwel kunt ge het zaad ter plaatse laten vallen en de jonge plantjes in Maart uitdoen om te verplanten.
zaterdag 12 april 2008 - 21:36
annis

Annis

De beste en de gemakkelijkste manier is zo als Fons het beschrijft. Gewoon ter plekke laten vallen en de plantjes in maart-april in potjes zetten. Zo zijn er de beste conditie's voor de zaailingen en je hebt er geen omkijken naar. De zaailingen zullen wel pas na het derde jaar gaan bloeien dus geduld moet je dan wel hebben. Dit jaar ook het eerste resultaat met zaailingen van planten die ik twee jaar terug heb geplant.
zondag 13 april 2008 - 11:27
Wes80

Wes80

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Mijn helleborus staat midden in een anti-worteldoek, dus veel zaailingen zal ik niet hebben, vrees ik. Zelf oogsten en zaaien is zowat de enigste optie, aangezien helleborus niet tegen scheuren kan.

In ieder geval hoef ik momenteel niet dagelijks te gaan kijken hoever de zaaddozen zijn geëvolueerd, dat hou ik dan voor juni.
maandag 14 april 2008 - 14:58
iecee

Iecee

Je kan altijd nog een klein stoffen zakje om een zaaddoos doen want je moet wachten tot de zaaddozen vanzelf open gaan omdat je ze echt rijp moet oogsten.
het vreemde is ook dat ze zichzelf uitzaaien maar daar meestal een paar jaar mee wachten
op het zaad zit een mierenbroodje dwz dat de mieren er met het zaad vandoorgaan.
Ikzelf zaai ze na ong. 14dagen in een zaaikist dek dit af met een laagje kiezelstenen zet ze op een plekje niet in de zon en na de eerste vorst gaan ze kiemen .
In de tuin ook, maar ze staan vaak zo dicht bij de moederplant dat die ze verstikt als er blad aankomt.
dinsdag 15 april 2008 - 13:52
Wes80

Wes80

Gisteren was ik water aan het geven aan de plantjes. Plots zag ik zaadjes liggen onder een helleborus. Enkele zaaddozen zijn open gegaan. Misschien wat vroeg, in de war door het warme weer, denk ik. De zaden zijn wit met een zwart uiteinde en niet volledig zwart. Zou dat een probleem zijn ?

Groetjes
Wes
donderdag 15 mei 2008 - 18:41
Rita1960

Rita1960

Wes,

weet het niet. Laten liggen (als er niet teveel onkruid opkomt) lijkt mij de beste oplossing.

groetjes,

Rita
donderdag 15 mei 2008 - 20:07
Esem

Esem

Een goede tip.
Leg onder en rond je helleborus fijn gemalen bast(schors)mag zelfs gemengd worden met fijne kiezel.
De zaden kiemen het best in een zeer luchtige grond,daar waar je schors en kiezel onder legt,zal je zien dat je volgend jaar meer dan waarschijnlijk al jonge zaailingen zal aantreffen.

Gr Eddy,
donderdag 15 mei 2008 - 21:22
Fons

Fons

Wes, indien de zaadjes uit een reeds bruine (droge) zaaddoos komen zullen ze wel kiemkrachtig zijn, ge kunt de zaadjes verzamelen en laten drogen samen met de nog te plukken zaadjes, als ge voldoende zaadjes geoogst hebt kunt ge die dan zaaien in een zaaibakje, dat zaaibakje kunt ge dan in de schaduw plaatsen en vochtig houden, let wel dat in het zaaibakje draineringsgaten zijn want ge zult het de ganse toekomende winter moeten buiten laten staan, vanaf maart volgend jaar zullen uw zaadjes kiemen.
donderdag 15 mei 2008 - 21:22
Esem

Esem

Het beste is dat je het zaad van helleborus direct zaait en niet laat drogen,door het drogen gaat er al veel van de kiemkracht verloren.

Eddy,
donderdag 15 mei 2008 - 21:34
Wes80

Wes80

Ik ga m'n kansen verhogen door meerdere methodes te gebruiken. Ik heb zoveel methodes toegestopt gekregen (waarvoor dank) dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

+Een aantal zaden ga ik laten liggen rondom de helleborus. Dan liggen ze tussen de schors, maar wel op een anti-worteldoek. Maar de zaden van de omringende bomen ontkiemen hier ook. Ze zijn zelfs makkelijker te verwijderen (of te verplanten).
+Voor andere zaden maak ik een gat in die doek en plant ik ze waar ik wil. (daarna terug schors erover)
+Nog andere zaden plant ik deze of volgende week nog in een bakje.
+En de laatste hou ik bij en plant ze begin winter in een bakje, zodat ze zeker een koude-periode krijgen.

Ik ga het als een wetenschappelijk experiment bekijken.

Groetjes
Wes
vrijdag 16 mei 2008 - 13:07
svanma

Svanma

beste

heft u toevallig nog helleborus zaad?

mvg
steve
donderdag 27 september 2012 - 22:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon