Geprint vanhttps://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/2/bloemen-planten/15376/witte-hortensia-kleuren

menu
Tuinadvies
0

Witte hortensia kleuren

Ga naar meest recente reactie

RogerElise

Hoe kan ik een witte hortensia kleuren, bijv rood, paars of blauw?

donderdag 27 maart 2008 - 18:03

Semperfi

Wel, in de Gamma hebben ze goeie verf voor alle doeleinden.
Sorry ik kon het niet laten .....
Niet boos zij hé,
Bob
donderdag 27 maart 2008 - 18:24

Beginnendtuinier

hoe bedoeld je ?
de gedroogde bloemen kleuren of...???

greetz Damy
donderdag 27 maart 2008 - 18:27

RogerElise

nee gewoon: de plant een andere kleur bloemen geven.
Ik heb gehoord dat hortensia's te kleuren zijn naar rood/roze, blauw en paars. Ik weet alleen niet hoe dat moet en of dat met elke hortensia kan. ik op internet niet heel veel vinden behalve dat blauwe hortensia's roze kunnen worden en omgekeerd (door de bodem pH). ik wil graag weten hoe ik witte hortensias kan kleuren
donderdag 27 maart 2008 - 18:56

Beginnendtuinier

hallo
Inderdaad kunnen bij de blauwe hortensia's verkleuringen zijn naar het roze door de pH-waarde maar van wit naar een andere kleur kan niet.
Gewoon een nieuw plantje kopen met de gewenste kleur

greetz Damy

donderdag 27 maart 2008 - 19:03

Tekst aangepast

Minouke

witte worden amper wat groenachtig

maar de roze of blauwe zie volgende site,
sommige roze soorten worden rood naar mate het seizoen vordert, en echte roze soorten worden niet blauw maar vuilroze als men aluin geeft
Let op alleen zure grond met aluin geeft blauw, niet op kalkrijke grond

http://www.hovaria.com/verzorging/blauwen.html

http://pieters-hortensia.tsc.be/verzorging.html

Aluin bij de apotheker kosten vééééééél goedkoper dan in tuincentra
donderdag 27 maart 2008 - 19:49

Tekst aangepast

Jipken

Hey,

Van een blanke kan je ook géén neger verkrijgen ( jaja met schoenblink hahaaaa ..)
Dus indien het een blauwe was kan deze door minder PH roze worden , de oplossing is ook roestige spijkers bij de plant in de grond ingraven. In een zure grond met wat ijzer of aluminium kleurt de hortensia namelijk blauw, strooi zeker géén kalk want dan bouw je de PH waarde terug af !

suc6,
vrijdag 28 maart 2008 - 08:50

Printemps

hallo

als je de bloemen afknipt ze in water zetten dat gekleurd is met ecoline(verf)
mvg
lente

vrijdag 28 maart 2008 - 12:21

De_lange_van_Bilze

Hallo Minouke,
Ik heb bij wijze van spreken al bakken aluin aan mijn roze hortensia's gesmost en die kleuren in de verste verte niet naar het blauw dat ik zo graag zou hebben.
Nu moet ik wel zeggen dat het bij ons zware kadee is van grond.

Vermits het al wat oudere struiken zijn zou ik ze ongraag uitgraven om de grond te vervangen
Heb je nog andere tips?
Helpt het om veroeste ijzerspanen te gooien? Aluspanen?

Alle tips zijn welkom.

greetz
De lange van Bilze

zaterdag 29 maart 2008 - 21:20

Cavati

Ik heb begrepen dat je enkele verroeste spijkers rond de hortensias moet steken. Dat verandert de pH waarde van de grond, waardoor de bloemen van kleur zouden veranderen.

zondag 30 maart 2008 - 15:15

Tekst aangepast

Minouke

Hallo Minouke,
Ik heb bij wijze van spreken al bakken aluin aan mijn roze hortensia's gesmost en die kleuren in de verste verte niet naar het blauw dat ik zo graag zou hebben.
Nu moet ik wel zeggen dat het bij ons zware kadee is van grond.

Vermits het al wat oudere struiken zijn zou ik ze ongraag uitgraven om de grond te vervangen
Heb je nog andere tips?
Helpt het om veroeste ijzerspanen te gooien? Aluspanen?



Misschien zit er teveel kalk in de grond of heb je een roze soort die niet verkleurt
Roestspijkers bv helpt ook

Het beste tijdstip om kaliumaluin toe te dienen is augustus en september en wat ook kan helpen is de juiste messtoffen geven NPK 25-5-30 in combinatie met de aluin, absoluut fosforrijke meststoffen vermijden
zondag 30 maart 2008 - 16:30

Annis

Het is wel van belang dat de zuurgraad van de grond goed is een ph van 5.5 anders kun je er zoveel aluin of spijkers bijvoegen als je wilt maar het kleurt dan nog niet zo als je wilt. Geef anders eerst een goede gift turf en dan in september voeg je aluin of iets dergelijks toe.
zondag 30 maart 2008 - 17:15

De_lange_van_Bilze

Al merciekes voor de tips iedereen.

Ik heb al nen hoop nagels in de regen gesmeten en mijne zak turf zal ik tussen twee regenbuien ook maar eens leegmaken.

T'is in ieder geval het proberen waard vind ik.

Groetjes
De lange
zondag 30 maart 2008 - 22:09

Rita1960

Hallo de "lange van Bilze"

Doe eens een dagje Noord Nederland, kan je van mij veengrond mee krijgen. (wel een aanhanger meenemen hè
Maak maar een afspraak!

groetjes,
Rita
zondag 30 maart 2008 - 22:28

De_lange_van_Bilze

Rita,
Pas maar op want ik zou durven.
Ik moet mijne turf helaas in zakken aanschaffen.
Die komt dan nog wel uit Estland.
Een remorqske uit Holland? hmmm? wie weet.
haha

Groetjes

De lange..
zondag 30 maart 2008 - 22:50

Rita1960

Hé Lange,

U durft!? Je moet wel zelf spitten hé, ik help u er niet bij
Ben niet geheel (lees geheel niet) op de hoogte met het Vlaams taalgebruik Wat bedoel je met remorqske uit Holland ?
groetjes,

Rita
zondag 30 maart 2008 - 23:03

Cavati

is een aanhangwagen
zondag 30 maart 2008 - 23:16

De_lange_van_Bilze

Hallo Rita,
'k heb voorlopig nog wat turf staan, dus ik zal nog niet direkt met mijn 'aanhangwagentje' voorbijrijden.
Wat het vlaamse taalgebruik betreft. Hola, hola , er staan zeker geen vieze manieren in, hahaha.
Ik zal maar niet in het dialect beginnen te typen want dan loopt het waarschijnlijk helemaal uit de hand.
Enfin,
't was toch weer plezant om iets bij te leren en als ik dan echt wat zure grond nodig heb, wie weet hoor je het dan nog.
In ieder geval nog een fijne nacht en tot binnenkort op het immer boeiende tuinforummeke.
Slaapwel,
De lange ...

zondag 30 maart 2008 - 23:31

Rita1960

@ Cavati: bedankt voor het antwoord.

@ de Lange: Hetzelfde toegewenst. Goede nachtrust

Dag,

Rita
zondag 30 maart 2008 - 23:35

De_lange_van_Bilze

Ja Rita,
Welterusten, ik ga dromen van blauwe hortensia's vrees ik.
zondag 30 maart 2008 - 23:40

Sunplant

Ik lees hier heel wat waarheid, maar het is steeds maar een stukje ervan.

Een hortensia is een zuurminnende plant. Dit betekent hij je de pH-waarde van de grond best ongeveer 5,5 is. Rond die waarde heeft hij een optimale voedingsopname. Bij de meeste planten moet er bekalkt worden om de pH omhoog te trekken. Hier dus helemaal niet! In sommige gevallen zal zelfs extra moeten aangezuurd worden om die waarde naar beneden te krijgen. Dat aanzuren kan met turf of door aan te gieten met verdund salpeterzuur. (met die laatste geef je bovendien nog extra nitraatstikstof).

Je hebt hortensias in velerlei kleuren. Als je een gekleurd exemplaar hebt, dan zou ik hem persoonlijk in die kleur houden, want meestal weet de plant zelf wel hoe hij het mooiste tot zijn recht komt. Van een (van nature) roodgekleurde plant kun je nooit een blauwe maken, want hij gaat steeds uit zichzelf roodpigment aanmaken en hetzelfde geldt voor de van nature blauwgekleurde.
Als je ze toch van kleur probeert te veranderen, dan krijg je steeds een oncontroleerbare paarse tint.

Bij hortensias die van nature wit zijn, heb je echter wat meer in de hand. De regel is simpel: als de hortensia veel aluminium opneemt, kleurt hij blauw; als hij veel ijzer opneemt kleurt hij rood.
Het ijzer kan, zoals gezegd, gemakkelijk geleverd worden door beroeste spijkers. Bij een pH van 5,5 zal er wel voldoende van het ijzer opneembaar zijn.
Met het aluminium ligt het iets moeilijker, want aluminium roest zo niet we en dan nog spelen er wat oplosbaarheidsconstanten mee. Het komt er op neer dat je kaliumaluminiumaluin (de benaming 'aluin' slaat eigenlijk alleen op een dubbel sulfaatzout, dus let er zeker op dat je deze aluinsoort hebt!) nodig hebt om voldoende opneembaar te zijn.

Succes met het kleuren!!
vrijdag 4 april 2008 - 00:07

Hugo

De aanwijzingen hierna dienen om de bloemen van H. macrophylla en H. serrata roze of rood te kleuren (of om ze wit te houden).

Bij het aanplanten
• een licht zuurwerkende bodemverbeteraar (producten op basis van turf) gebruiken
• de bodem rond de plant niet bedekken met dennenschors, eikenbladeren,...; cacaodoppen kunnen wel. Leg de mulch niet tot tegen de stengels om rotten te voorkomen

• Onderhoud
• de zuurgraad van de bodem op peil houden: pH 5,5 — 6,5 (je laat de pH best eens testen):
• vermijd specifiek zuurwerkende meststoffen
• steeds aangieten met regenwater: leidingwater en grondwater bevatten teveel ionen die de voedingsbalans en de zuurgraad van de bodem oncontroleerbaar kunnen beïnvloeden; je gietwater laten testen indien je niet zeker bent
• als plantenvoeding een meststof met meer dan 5% fosfor kiezen: fosfor legt het aluminium in de bodem vast zodat de planten het niet meer kunnen opnemen. Volgens Weiler (1980) heeft de ideale meststof voor roze of rode hortensia’s een N-P-K-verhouding van 25-10-10.
• indien de pH een beetje te laag is: beendermeel, houtas, ... strooien
• indien de pH veel te laag is: kalk strooien tijdens de maanden december, januari en februari. Je kan daarbij kiezen uit zeewierkalk (“maerl”), algenkalk (Mg-arm), kalkmergel, landbouwkalk (aangezuiverde kalkmergel) of dolomietkalk. Er bestaan ook handelsproducten die aangerijkt zijn met spoorelementen. Gebluste brandkalk (“landbouwpoederkalk”) is te efficiënt!
In het tabelletje kun je aflezen hoeveel kalk je moet toedienen om de pH met een eenheid te doen stijgen, b.v. van 5,0 naar 6,0.
Bodemsoort Weinig - veel humus Maximum gift
per jaar
Zand 300 - 500 g/m2 100 g/m2
Leem 400 - 600 g/m2 200 g/m2
Klei 600 - 800 g/m2 400 g/m2
Je merkt onmiddellijk dat het verhogen van de pH langzaam verloopt: een stijging met 1 pH-eenheid duurt al gauw 2 tot 3 jaar! Tijdens dat proces controleer je de pH best eenmaal per jaar.

Literatuur Weiler, T.C. (1980). Hydrangeas. In: Larson, R.A., ed. Introduction to floriculture.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De aanwijzingen hierna gelden uitsluitend om de bloemen van H. macrophylla en H. serrata blauw te kleuren.

Bij het aanplanten
• een geschikte plaats kiezen: niet naast een betonnen muur of fundering want die kan kalk aan de bodem afgeven
• een ruime hoeveelheid zuurwerkende bodemverbeteraar (turf, producten op basis van turf) gebruiken
• de bodem rond de plant bedekken met een dikke laag (7 cm) dennenschors, dennenaalden, eikenbladeren, grasmaaisel (in verschillende dunne lagen)...; niet met cacaodoppen. Leg de mulch niet tot tegen de stengels om rotten te voorkomen.

• Blauwmiddel toedienen
• planten vanaf 2 - 3 jaar oud:
o 1ste methode: een oplossing maken van [ 4 g aluminiumsulfaat / 6 g kalium-aluin ] per liter water; giet elke plant van april tot juni om de twee weken aan met 0,5 liter van die oplossing
o 2de methode: in september [ 15 g aluminiumsulfaat / 20 g kalium-aluin ] rond de plant strooien en inharken
Dit advies is gesteund op Bailey (1998) en Horst & Weithmann (1999).
• volwassen, grote planten in de tuin (niet in pot): de vermelde dosis tot de helft verhogen
• zandgrond heeft een kleiner bufferend vermogen, er spoelt dus meer actieve stof uit; om die verliezen te compenseren de totale gift een kwart verhogen. Indien je in dat geval de 1ste methode toepast (aangieten), dan geef je liever een extra gietbeurt dan een oplossing met een hogere concentratie toe te dienen
• bij aangieten: eerst de wortelkluit voldoende vochtig maken, zoniet dringt de oplossing met blauwmiddel niet in de grond
• bij strooien en inharken: af en toe aangieten om wortelschade te vermijden, zeker bij droog weer

• Onderhoud
• de zuurgraad van de bodem laag houden: pH < 5,5 (je laat de pH best eens testen):
o zuurwerkende meststoffen gebruiken
o steeds aangieten met regenwater: leidingwater en grondwater bevatten teveel ionen die de voedingsbalans en de zuurgraad van de bodem oncontroleerbaar kunnen beïnvloeden; je gietwater laten testen indien je niet zeker bent
o de bodem rond de plant bedekken met dennenschors (7 cm), eikenbladeren,...; niet met cacaodoppen. Leg de mulch niet tot tegen de stengels om rotten te voorkomen
• in de herfst de afgevallen bladeren en verwelkte bloemen niet verwijderen: ze bevatten samen ruim 70% van alle opgenomen aluminium! Verwerk ze tot compost of meng ze onder de mulch
• fosfor legt het aluminium in de bodem vast; als plantenvoeding ga je daarom een meststof met weinig fosfor kiezen. Blauwe korrel (12-12-17) en roze korrel (15-20-26) zijn dus te mijden, net als superfosfaat (20% P) en beendermeel (18% P). Volgens Weiler (1980) heeft de ideale meststof voor blauwe hortensia’s een N-P-K-verhouding van 25-5-30. Enkele voorbeelden van producten die die samenstelling benaderen:
o ASEF hortensiamest, wateroplosbaar (10-5-40) met aluin (aluminiumsulfaat)
o DCM Uni-Mix A, organisch (10-5-15)
o Peters, wateroplosbaar (20-5-30)
• indien de pH toch te hoog is of wordt:
o turf rond de plant strooien en inwerken
o zwavel strooien en inwerken: zwavel wordt door bacteriën langzaam omgezet tot zwavelzuur indien de bodemtemperatuur voldoende hoog is (niet 's winters); dit proces duurt zo’n 2 à 3 maanden
o aluminiumsulfaat strooien en systematisch ook blauwen met aluminiumsulfaat; het effect op de pH is onmiddellijk; dit is een veilige methode
o ammoniumsulfaat strooien: zeer efficiënt maar brengt meteen ook een grote dosis voeding (stikstof) aan; voldoende beregening te voorzien; gericht aanzuren met ammoniumsulfaat past enkel in een globaal, professioneel bemestingsschema
o ijzersulfaat strooien: effect vergelijkbaar met aluminiumsulfaat, maar zonder het voordeel van aluminiumgift
Voor de doe-het-zelver zijn zwavel en aluminiumsulfaat de handigste en voorzichtigste opties. In het tabelletje kun je aflezen hoeveel zwavel en aluminiumsulfaat je moet toedienen om de pH met een halve eenheid te doen dalen, b.v. van 6,0 naar 5,5.
Bodemsoort Zwavel (99%) Aluminiumsulfaat
Zand 30 g/m2 195 g/m2
Leem 50 g/m2 290 g/m2
Klei 75 g/m2 440 g/m2
Maximum gift per jaar 100 g/m2 300 g/m2

Je merkt onmiddellijk dat het verlagen van de pH langzaam verloopt: een daling met 1 pH-eenheid per jaar mag je al een succes noemen! Tijdens dat proces controleer je de pH minstens eenmaal per jaar.

Literatuur
• Bailey, D.A. (1998). Commercial hydrangea forcing. North Carolina State University, Horticulture Information Leaflet 524, 4 p.
• Horst, W.J. & Weithmann, M. (1997). Blaufärbung. In: Jennerich, L. ed. Hortensien. Thalacker Medien, Braunschweig, 42-58.
• Weiler, T.C. (1980). Hydrangeas. In: Larson, R.A., ed. Introduction to floriculture. Academic Press, Orlando, 353-372.


groetjes
woensdag 25 juni 2008 - 18:13

Rita1960

Hallo Hugo,

Heel erg bedankt voor je zeer uitvoerige antwoord! "k heb heb opgeslagen in mijn "directory"

Ga tocht proberen om mijnn "groene"hortensia weer groen te krijgen! met behulp van je verhaal hierboven.

Nogmaals bedankt

Groetjes,

Rita
woensdag 25 juni 2008 - 20:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken