menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is hier de naam van

Ga naar meest recente reactie

cornelia

Cornelia

Hoi,

Nu ik dus foto's kan uploaden kan ik eindelijk eens vragen wat dit geweest is. Hij kwam uit het niets en is ook weer in het niets verdwenen. Ik vond hem mooi, mijn man vond hem stinken. Rook ook erg sterk naar een soort kruid (super salie of zo)

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ben erg benieuwd,

cornelia
zondag 9 maart 2008 - 22:37
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Salvia sclarea, een tweejarige Salvia.
zondag 9 maart 2008 - 22:45
jdcoster

Jdcoster

Of ook Scharlei. En over dat stinken heeft hij gelijk. Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat men die plant in Groot Brittanië 'keukenmeidenzweet' noemt.
Toch vindt ik het een mooie plant.
zondag 9 maart 2008 - 23:29
cornelia

Cornelia

Juist ja, mijn man kan zich wel vinden in de term "keukenmeidenzweet"
Ik ben blij dat ik er met mijn gezoek toch nog een beetje in de buurt kwam; familie van de salie.
Zeker een prachtige plant. Jammer dat hij zich niet nog eens heeft laten zien.

groeten, cornelia
maandag 10 maart 2008 - 08:20
annis

Tekst aangepast

Annis

Ja Cornelia is hij niet prachtig. Ik heb een aantal soorten van de S. sclarea(zaden) aangeschaft en hoop dat ze net zo mooi worden als op de foto.
maandag 10 maart 2008 - 08:56
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Cornelia. Omdat de plant (meestal) tweejarig is, zul je hem na de bloei ook niet meer zien. Er kunnen wel zaailingen opduiken, zodat je de plant toch opnieuw hebt.
Tja, de beleving van geur is heel subjectief. Kattenpis wordt ook wel geroepen bij de geur van scharlei. Ik heb er geen hekel aan. In elk geval is het een prachtplant.
maandag 10 maart 2008 - 09:30
cornelia

Cornelia

Je moet er wel ruimte voor hebben want hij is echt erg groot (in doorsnee) en hoog, neemt veel plek in. En als je dan nog gevoelig bent voor de geur dan zou ik hem aan "stadstuin" bezitters niet echt aan raden.

Dat je dan ook nog diverse varieteiten hebt ? Was die van mij een wilde vorm ? En zaaien ze zich uit met de wind of middels dieren ?
Ik ga me er eens verder in verdiepen.

groeten, cornelia
maandag 10 maart 2008 - 12:16
olikke

Olikke

Cornelia,
De Salvia Sclarea wordt meestal als tweejarige behandeld, het eerste jaar wordt de rozet gevormd en het tweede jaar komt de prachtige bloem.Van een wilde vorm waarvan u spreekt weet ik niets.
Ik verzamel jaarlijks zaad van de witte en mauve vorm die ik einde februari zaai in de veranda.
De plantjes zijn momenteel reeds 2 cm hoog en worden in ongeveer 2 weken in potjes geplant.
De planten worden 50 à 60 cm hoog en zaaien zichzelf ook wel uit bij gunstige omstandigheden.
Hopelijk heeft u iets aan deze informatie.

Groeten
Rob
maandag 10 maart 2008 - 20:29
cornelia

Cornelia

O, jee. 50 tot 60 cm zegt u. Ik heb deze foto's staande genomen en ik ben 1. 67 m. Eerlijk waar, ik denk dat ze echt net zo hoog waren als ik. Ik ga eens kijken bij de Scharlei.

Bedankt alvast voor de informatie

groeten, cornelia
maandag 10 maart 2008 - 20:41
cornelia

Cornelia

Scharlei kan dus tot 1.50 m en hoger worden. Ik zag direkt op google dat er nogal wat mee te doen valt als medicinaal middel. Er was een foto van een heel veld vol Scharlei. Dat moet in het echt een machtig mooi gezicht zijn. Maar als je daar naast op de wind woont, oei.

Bedankt voor alle info, ik ga me eens verdiepen in de kleinere vormen van deze plant

groeten, wilma
maandag 10 maart 2008 - 20:52
olikke

Olikke

Cornelia,
De Salvia die u heeft is meer dan waarschijnlijk de Salvia Sclarea 'Turkistanica' en die kan inderdaad zo hoog worden, ik heb 2 andere soorten die niet hoger worden dan 60 cm en bij gunstige omstandigheden worden ze weleens 1 m maar hoger zijn ze in mijn tuin nog niet geworden.
Tot kijk.
Rob
maandag 10 maart 2008 - 20:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon