menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie weet de naam ..........

Ga naar meest recente reactie

Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Goedemorgen Groenliefhebbers,

Deze heb ik gisteren gezien en op de gevoelige plaat vastgelegd.............weet iemand de naam?
Alvast bedankt

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

donderdag 28 februari 2008 - 09:37
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Dag Lysianthus,
De eerste zou een appeltje kunnen zijn; betreft het een struik of een boom?
De tweede is Chaenomeles. (Lijkt wel een kwis ) Groeten Martje
donderdag 28 februari 2008 - 09:41
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hi Martje,


Leuke foto's die ik kan gebruiken voor een kwiske Ik ben een fotoalbum aan het verzamelen ...........want de foto"s moeten toch een beetje kwaliteit hebben
Ik kan ze dan ook bewaren onder de juiste latijnse benaming ( juist geschreven hé )
Bedankt
donderdag 28 februari 2008 - 09:45
an

An

die bovenste is volgens mij van een boom en die onderste van een struik
volgens mij is een perebloesem en een kersebloesem wit
zoals hierboven en een appel roze
heb ze namelijk alle drie gehad kwa kleur nu heb ik alleen nog maar witte bloesem
en is of zijn het fruit bloesem?
want ik ken ook struiken bomen met deze witte en rode bloesem niet van naam maar gezien zo'n witte bloesem pas nog was een hele hoge struik heel mooi
donderdag 28 februari 2008 - 10:39
Matabish

Matabish

goeie dag Lysianthus en allemaal,

de eerste heeft krek dezelfde bloempjes als mijn "oogstappel"-boompje, dus ik zou zeggen: appelbloesem!

de tweede is die verdikkesseme "Japanse kwee" of "Chaenomeles" ( zie: tuinadvies) die zich van mij niét wil laten fotograferen!! Een prachtige struik die nù eigenlijk op zijn mooist is met al die hele mooie bloesempjes.
Later komen de blaadjes erop die verschillende tinten hebben, èn hij heeft doornen. Een héle mooie struik, die eigenlijk niet gesnoeid hoeft te worden, dus ook nog makkelijk!

Prettige dag allemaal,

Matabish.
donderdag 28 februari 2008 - 12:42
minouke

Minouke

Chaenomeles wordt door die fameuze lange doornen ook Christusdoorn genoemd in het nederlands
donderdag 28 februari 2008 - 13:01
Sarah

Sarah

Hai Lysianthus en de rest , ik ben het helemaal eens met Matabish.

1 appelbloesem
2 japanse kwee

ik heb ze allebei maar nog niet in bloei.

Sarah
donderdag 28 februari 2008 - 13:04
Sarah

Sarah

hihi kom mijn antwoord niet meer terug vinden
staat het nu ineens onder een andere topic of ben ik abuis

Sarah
donderdag 28 februari 2008 - 13:15
engeltjesbaby

Engeltjesbaby

ja die tweede is de japanse sierkwee. De bloemblaadjes zijn eetbaar. Van de vruchten kun je gelei maken. Ik heb er ook zo eentje in mijn tuin maar hij is bovenaan altijd kaal. Geen bloempje te bespeuren. Ik voeg er een fotoke bij . Weet iemand hoe dat komt?
Dank u wel
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 28 februari 2008 - 14:03
Victor44

Victor44

De tweede is juist,maar de eerste is volgens mij geen appelbloesem,dat zou wel heel vroeg zijn,en de bloesem van appel is licht roze naar wit.
Grtjs
donderdag 28 februari 2008 - 15:10
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hallo allemaal,

Gezellige boel hier , 't lijkt hier inderdaad wel een kwiske
Erg bedankt voor jullie comments.
@Matabish, Ik dacht het wel, maar was niet 100%zeker, ja, pech ...........te laat hé .............je kan hem alsnog fotograferen, ........hihihihihhi...............heb je mijn tip niet gehad in een andere topic over een tak afknippen en die dan in het gras of ergens anders op te leggen, dan gaat het beter , proberen maar , ben benieuwd, jij moet dat ook kunnen.

@ Engeltjesbaby,
Ik heb gezien in je andere topic dat verschillende vragen niet beantwoord werden , waarom post je ze eens niet één voor één in een nieuwe topic , dat werkt over het algemeen beter en het weekend is dan weer kalmer, dan glipt er al een met een onbeantwoorde vraag tussen.
Dus aarzel niet ze zijn hier van goede wil maar soms is het niet het beste moment.
Je vraag over glazuren , kan wel best in een andere rubriek.
Succes en bedankt voor je comments , erg interessant.
Probeer onderstaande link eens uit , misschien lukt het , vergeet niet , als het nodig is , eerst je foto te verkleinen want als hij te zwaar is , lukt het niet.
Om te antwoorden op je vraag, je mag hem snoeien hé dat weet je al ....................en bovenaan kaal...............zouden wel eens de vogeltjes kunnen zijn, als de struik er voor de rest gezond uitziet zal het dat wel zijn.
Probeer maar eens een foto en succes , het lukt je wel er zijn er al zoveel je voorgegaan dus moet het jou ook lukken.

@Minouke, FF tijd gemaakt , je bent heel druk zeker maar je bent er bij in onze gedachten hoor.
Christusdoorn...............is het dat wat Jezus droeg op de calvarieberg?........dat beeld roept het toch op.

Ik rijd er regelmatig voorbij en ik zal jullie weten te zeggen wat het eerste nu eigenlijk is...............want ik zou het niet weten , ik heb hem voorlopig ''bloesem'' genoemd.

donderdag 28 februari 2008 - 16:23
Victor44

Victor44

Bij nader bekijken lijkt hij wel erg op de wilde pruim,en die bloeit zo vroeg ook al!
Ben uiteindelijk ook wel benieuwd!
Grtjs
donderdag 28 februari 2008 - 17:06
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Wel Vicor , ik kom juist thuis en op veel plaatsen onderweg zie ik bloesems, waar ik nu op let natuurlijk.
Misschien , pruimelaar , je kan gelijk hebben , ik kom er om de veetien dagen voorbij, dus volgende keer is hij al in een later stadia en kunnen we wat meer zien. Ik laat je zeker wat weten want het intrigeert me nu ook wel
Hartelijk bedankt
PS: is alles terug in orde met jou?
donderdag 28 februari 2008 - 17:28
minouke

Minouke

Christusdoorn...............is het dat wat Jezus draagt op de calvarieberg?........dat beeld roept het toch op.

Lysianthus, ik weet het niet of het zoiets was maar lijkt er toch op, maar in het nederlands wordt het ook zo genoemd

Ik ga eens op speurtocht op internet misschien vinden we het daar
donderdag 28 februari 2008 - 17:47
lisa

Lisa

hallo allemaal de eerste weet ik ook niet kan wel ...zijn,en de tweede
is een mooie japaanse kwee mooi struikje,

groetjes lisa
donderdag 28 februari 2008 - 18:25
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

[afbeelding verwijderd niet-https]

Weet er iemand of de appeltjes eetbaar en hoe groot ze worden aan de Chaenomeles of japanse sierkwee?
Ik wil ook die plant .....prachtig, vind ik hem en zijn de appeltjes niet voor het eten , dan zijn ze mooie versiering toch ,
donderdag 28 februari 2008 - 19:12
Adrienne

Adrienne

Lysianthus, ik gebruik de appeltjes bij bloemschikken.
Alhoewel er mensen zijn die beweren dat ze goed te gebruiken zijn om gelei van te maken.

Je hebt verschillende soorten, ik heb ook een staan die witte bloemetjes geeft en
gele appeltjes in het najaar.

Zeker de moeite om te planten.
donderdag 28 februari 2008 - 20:44
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Oh jah Minouke,

De Christusdoorn is toch een boom.
Valse christusdoorn of Gleditsia triacanthos
[afbeelding verwijderd niet-https]

Die heeft enorm mooie peulen die veel gebruikt worden in najaar bloemstukken.
[afbeelding verwijderd niet-https]

donderdag 28 februari 2008 - 20:47
annis

Annis

Lysianthus de appeltjes zijn heel goed te gebruiken om er jam of gelei van te maken of om ze in de linnenkast te leggen. De geur is heerlijk.
donderdag 28 februari 2008 - 20:51
kris79

Kris79

hallo

@adrienne e chaenomeles word hhel vaak idd verkeerdelijk benaamd als christusdoorn(maar zo kennen de meeste mensen hem wel),de echte christusdoorn is idd een boom!
mvg
kris
donderdag 28 februari 2008 - 20:54
Adrienne

Adrienne

Annis, in de linnekast ?
Jeetje die mag je toch ook niet vergeten, of je hebt er wat later een pruik voor in de plaats.
donderdag 28 februari 2008 - 20:56
annis

Annis

De eerste foto kan inderdaad een Prunus soort zijn misschien Prunus salicina bloeit maart-april.
donderdag 28 februari 2008 - 21:01
annis

Annis

Nee, Adrienne je moet ze niet vergeten dan heb je inderdaad een pruikje. Ik gebruik ze ook voor het bloemschikken hier bij ons wordt de struik veel in de plantsoenen van de gemeente aangeplant.
donderdag 28 februari 2008 - 21:05
engeltjesbaby

Engeltjesbaby

hier nog eens proberen om fotoke te zetten. Sorry moet het nog leren. Ja de geur van die appeltjes is héél goed. Ik heb fotoke van de appeltjes die nu nog in de tuin lagen onder de struik.
En dat kaal zijn vanboven zal wel door de mussen zijn die hun buikje dik eten. Jammer anders zou het een rode bol tegen mijn witte gevel zijn.
gelei zou ook lekker zijn en zelfs het sap zou goed zijn heb ik ergens op google gelezen.
Zal morgen eens proeven aan een bloemblaadje en je dan op de hoogte brengen of het lekker is (met een aperitiefke)


[afbeelding verwijderd niet-https]

donderdag 28 februari 2008 - 21:11
engeltjesbaby

Engeltjesbaby

sorry, fotoke had ik nu verkleind en het lukt toch niet. Zal morgen eens op het gemak proberen. Slaapwel
donderdag 28 februari 2008 - 21:13
hildavw

Hildavw

En dit is de kamerplant "Christusdoorn", heel giftig ! euphorbia milli

[afbeelding verwijderd niet-https]

en hier vind je veel foto's over de boom "Christusdoorn"

http://www.bomengids.nl/soorten/Valse_christusdoorn__Gleditsia_triacanthos__Honeylocust.html

groetjes

Hilda
donderdag 28 februari 2008 - 21:33
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Man, man, man,man.....................wat is dit toch een leerzaam forum..................Christus spreekt heel wat tot de verbeelding me dunkt

@ Hé [afbeelding verwijderd niet-https] Adrienne,laat eens een fotoke zien van de witte pls?

@ annis, Stel je voor dat je ze vergeet tussen het linnen, kan mij wel eens overkomen no thanks , maak er liever een bloemstuk of jam mee

@, Engeltjesbaby, wat een goed idee , proef jij maar voor met een aperitiefje, weet je wat ook mooi moet zijn met dat bloemeke? ze in ijsblokjes invriezen, dan heb je iets speciaal om bij je aperitiefje te doen
Morgen is er nog een dag om foto's te plaatsen , de aanhouder wint.

Bedankt allemaal, het was een leuke bijeenkomst

donderdag 28 februari 2008 - 21:46
ines

Ines

En om af te sluiten Lysi als U stekken wil dan kan U van de Chaenomeles x superba hier een aantal komen afhalen, no prob.
donderdag 28 februari 2008 - 23:55
minouke

Minouke

zo'n appeltje (ééntje al genoeg) van de Chaenomeles zou de gewone appelmoes meer smaak geven
vrijdag 29 februari 2008 - 06:22
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

@, Ines, hoooooo wat lief, bedankt voor je aanbod............jij staat toch ook direct klaar om weg te geven en iemand te helpen, jajaja, ik heb dat al dikwijls opgemerkt, dat verdient eens een bloemeke
Ik ga eerst eens langs de tuincentra kijken maar misschien daarna , breng ik je wel een bezoekje want van Mario heb ik ook nog een stek van zijn mooie brugmansia tegoed, alvast bedankt , ik laat je wel iets weten en vergeet niet de koffie klaar te zetten dan breng ik de pateekes mee

@Minouke, Je maakt me echt nieuwsgierig naar de reuk verdorie
Binnenkort , hou ik hier opendeurdag, ik koop maar en ik koop maar en ik wil ze allemaal..................maar ik kan ze niet zetten
vrijdag 29 februari 2008 - 11:11
ines

Ines

Lysi de koffie staat klaar! nie te veel pateekes ik word er zo dik van de laatste tijd
vrijdag 29 februari 2008 - 11:49
Adrienne

Adrienne

Ha Lysianthus, ge hebt niet alleen plaatsgebrek salle
Ik denk dat de helft van de forumvrienden meteen een stuk tuin zouden bij willen.
Ha konden we maar een lapje tuin breien hé
De verkoop van groene wol en breinaalden schoot gelijk ne pijl de hoogte in.


Beste Ines, da komt er van als ge uw wilde haren verliest,
en ...... de apejaren achter je laat hé meiske.
We zitten zooo graag naast het ventje op de zetel s'avond.
Een lekker wijntje, of een koekske oh ja en nog een senseoke.
Een pak tuinlektuur en genieten maar.
U, ik ken da
vrijdag 29 februari 2008 - 19:10
ines

Ines

Hoi Adrie het is maar dat U zo'n reuzenhonger krijgt als U veel buiten werkt hé
zaterdag 1 maart 2008 - 17:01
Lysianthus

Lysianthus

Voor iedereen die graag meer duidelijkheid wilden hebben over de bloesem......................dit is hem 14 dagen later...................foto is niet 100% maar het was vandaag stormweer en ik was zonder frakske buiten dus ik heb me gespoeid hé

[afbeelding verwijderd niet-https]

Alvast bedank van een nieuwsgierige Lysianthus
woensdag 12 maart 2008 - 16:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon