menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fatsia japonica

Ga naar meest recente reactie

Leen79

Leen79

We hebben reeds 3 jaar een fatsia in pot in de tuin staan. Ondertussen is 't al een ferme en vooral indrukwekkende plant geworden.
Nu vraag ik me af hoe ik deze plant het best snoei, zonder hem te beschadigen uiteraard.
Ik zou niet weten hoe eraan te beginnen. Wie weet raad ?

Groetjes,

Leen79
vrijdag 15 februari 2008 - 22:45
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Fatsia japonica, de vingerplant is afkomstig uit Oost-Azië en kan zowel als kamerplant of kuipplant grootte afmetingen bereiken. In de praktijk wordt deze plant dikwijls eerst als kamerplant gehouden. Wanneer hij te groot is uitgegroeid, kan hij nog eens aan een tweede leven in de tuin beginnen.

In een kuip kan deze indrukwekkende plant een hoogte van 4 meter bereiken. Best op een beschutte plaats zetten anders best steunen en vastbinden aan een bamboestok zodat de stengel niet kan breken. De gewone vingerplant heeft grote, donkergroene, leerachtige bladeren van wel 20 tot 30 cm lang aan lange stelen. Het dik generfde, glimmende blad straalt immers iets zinderends uit en herinnert aan paradijselijk oorden, exotische stranden, kletterende watervallen en oogverblindende landschappen.

In oktober verschijnen er witgele bloemschermen die mieren blijkbaar aantrekkelijk zouden vinden. Na de bloei verschijnen zwarte zaden, tenminste als de plant niet voordien is bevroren. Er zijn weinig planten die in de kustgebieden kunnen worden toegepast. Fatsia japonica kan hier zonder meer aangeplant worden. Ook op plaatsen waar planten over het algemeen zwaar te verduren krijgen, zoals bermen, kan de F. japonica toegepast worden. De F. japonica is in alle opzichten goed toe te passen in de (exotische) tuin.

Er dient er wel rekening mee gehouden te worden dat de plant giftig is. Op dit moment wordt de plant slecht sporadisch aangeboden als tuinplant, als kamerplant is hij wel volop te verkrijgen en tegen prijzen die zeer aantrekkelijk genoemd mogen worden. Dus een goede reden om deze plant eens uit te proberen. Let er wel op dat de plant in het najaar niet vanuit een warme omgeving direct buiten wordt uitgeplant.

Verzorging:

Veeleisend is de vingerplant niet: een koele lichte plaats zonder directe zonnestralen is voldoende voorjaren lang plezier. Af en toe een sproeibeurt wordt zeer op prijs gesteld. ´s Zomers kan deze plant ook buiten op uw terras of balkon op een schaduwrijke plaats voor een verrassend vakantiegevoel zorgen, verwennerij dus!

Volgens een aantal tuinboeken is deze plant semi-winterhard (-10 ºC). Dus zachte winters zouden geen problemen mogen opleveren. Er wordt melding gemaakt van tot flinke struiken uitgegroeide exemplaren die al een aantal winters hebben overleefd. Wel kan er bij al te strenge winter bladschade ontstaan. Om de plant tijdens al te strenge koude periodes te beschermen is het raadzaam deze af te dekken, bijvoorbeeld met een rietmat.

Bemesting:

Van april tot september elke week bijmesten

Verpotten:

Gebruik een lemig-humeus en luchtig mengsel: 2 delen bladaarde + 2 delen oude koemest + 1 deel scherp zand. Normale, kwaliteitsvolle potgrond voldoet meestal ook.

Overwintering:

Deze groene vormen koel en licht overwinteren bij een temperatuur van 8-12° C.

Vermeerdering:

De gewone groene soort kan door zaaien vermeerderd worden. Na de bloei in oktober verschijnen zwarte zaden die maar kort kiemkrachtig zijn. Ze in het voorjaar snel oogsten en uitzaaien. Je kan maar zaden oogsten als je de plant vorstvrij kan overhouden.

Door stekken. Neem stek van houterige twijgen.

Door marcoteren. Maak onder een bladoksel een inkeping met een scherp mes. Hou deze lip open met bijvoorbeeld een ingeklemd steentje ertussen. Neem nu wat folie om rond de stam te bevestigen. Wind de folie rondom de stam en maak de folie onderaan vast met een touwtje. Leg in de folie langs de bovenzijde nu wat vochtig mos of turf. Nu kan je de folie bovenaan ook zachtjes dichtknopen. Na enkele weken heeft dit stukje worteltjes gevormd en kan dit stuk worden afgesneden en worden opgepot. Een nieuwe plant is geboren.

Ziekten en plagen:

De meeste problemen spruiten voort uit een verkeerdelijke standplaats: spint, tripsen en schildluizen. Binnenshuis kan de droge lucht er echter voor zorgen dat spinmijten massaal voorkomen.


over snoeien heb ik nog niet veel concreets gevonden en laat ik aan de experts over

vrijdag 15 februari 2008 - 23:06
linderic

Linderic

Hallo ,
Is het soms mogelijk om eens een fotooke van die plant op dit forum te plaatsen ,wanneer ik dit allemaal lees maak ik mij een voorstelling van die plant maar zou ze graag eens zien!?
Alvast bedankt
groetjes linderic
vrijdag 15 februari 2008 - 23:17
Matabish

Matabish

hier is hij dan linderic,

[afbeelding verwijderd niet-https]

en zijn bloeiwijze

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes,

Matabish.
vrijdag 15 februari 2008 - 23:45
Lino

Lino

Hier http://www.groen.net/artikel.asp?id=6704 zeggen ze dat je mag bijsnoeien in april. Maar het gaat dan wel over een exemplaar dat in de tuin staat.

zaterdag 16 februari 2008 - 08:57
linderic

Linderic

Hallo ,
Ik heb er al jaren zo 2 in de tuin staan(de tweede foto met de effen groene bladeren en bloeiwijze) en ik heb er geen flauw idee van hoe die daar gekomen zijn, ze worden ieder jaar groter en bij vriesweer zoalsvannacht hangen de bladeren en bloei slap maar dat komt vanzelf weer goed?! Het grootste deel van het jaar staan daar volgens mij van die witte bolletjes op ik heb er eigenlijk nog nooit bij stilgestaan bij die plant ,zal er ook eens paar fotootjes van maken.
bedankt en prettig weekend
groetjes linderic
zaterdag 16 februari 2008 - 09:59
Leen79

Tekst aangepast

Leen79

Bedankt voor de antwoorden. Mijn vraag blijft echter: wie heeft praktische tips hoe ik deze plant moet snoeien ? Mag je hem vanboven 'aftoppen' of wordt dit dan een lelijk zicht ?
Hier heeft de plant trouwens nog nooit bloemen gedragen. Ik vermoed dat dit komt omdat hij in pot staat en dus niet de ideale voedingsbodem heeft (?).
's Winters, of bij vriesweer dek ik hem af met een vliesdoek.
In de zomer stond hij eens in de zon en de bladeren begonnen te verbranden. Hij zag er echt niet meer uit. Ik heb toen alle verbrandde bladeren ertussenuit geknipt en nu zie je daar al niks meer van.

Alle snoeitips blijven welkom !

Leen79
zaterdag 16 februari 2008 - 16:17
linderic

Linderic

Hoi Leen79,
Ik heb het even opgezocht in een kamerplantenboek en daar staat dat hij van dezelfde soort is als de fatshédera is (dit is een kruising tussen fatsia en hedera) en daar mag je snoeien er staat :jaarlijks toppen voor een bossiger groei.
Wat de bloei betreft zou kunnen zijn omdat hij nog te jong is.
Hopelijk ben je daar beetje mee geholpen, anders moet je eens google-en? dan vind je misschien meer hierover.
groetjes Linderic
zaterdag 16 februari 2008 - 17:32
deHaan

DeHaan

Knip er maar een stuk af, is geen probleem.
Maar wacht er nog 2 maandjes mee.
zondag 17 februari 2008 - 14:10
corrine

Corrine

ik heb mijn fatsia's te pas en te onpas gesnoeit en heel grondig ook, kan echt gerust ze blijven maar groeien en bloeien
dinsdag 12 oktober 2010 - 15:37
cornelia

Cornelia

Had mijn fatsia eerst als kamerplant maar hij kreeg rode spint. Buiten gezet in pot en met middeltje behandeld. Werkte goed maar hij stond buiten teveel in de zon (kwam ik te laat achter) en was er behoorlijk slecht aan toe.

Heb toen gedacht dat hij hooguit dood kon gaan dus heb ik alle bladeren tot aan de hoofd"stam" afgeknipt en de "stam" zelf flink ingekort. Er stond dus alleen nog een stuk "stam" en verder niks.

Ben blij dat ik dat gedaan heb want binnen no-time is hij uitgegroeit tot een hele mooie plant. Helaas blijft hij wel spint gevoelig dus staat hij buiten in de schaduw op een luchtige plaats. Dus ik kan opmerking van Corrine alleen maar bevestigen.

Succes.
dinsdag 12 oktober 2010 - 16:38
corrine

Corrine

oei ja tis wel een schaduw plant, en hij houdt ook niet van teveel schaduw en niet van te natte voeten.
dinsdag 12 oktober 2010 - 16:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon