menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Giftige planten

Ga naar meest recente reactie

Marianne

Tekst aangepast

Marianne

Kan iemand me vertellen welke vaste plant, struik of gras er diepe bandwonden achterlaat op de huid.

De brandwonde in eerst niet zichtbaar en na enkel uren begint de huid te jeuken, komen er brandblaasjes op. Na enkele dagen wordt het een heel diepe wonde. Zelfs zo dat er maandenlang een lidteken blijft staan. Op plaatsen waar er slechts kleine brandwonden ontstaan wordt de huid donderbruin en dat blijft zo voor minstens drie maand.
De bandwonden ontstaan vermoedelijk door sap en zijn het ergste in juni.

Het is geen bereklauw.
Weet iemand welke plant me deze bandwonden aandoet zodat ik ze kan verwijderen uit mijn tuin?
Marianne
donderdag 15 juni 2006 - 12:56
Nigella

Nigella

geen idee, je zult zelfs eens moeten kijken waar je veel tegen loopt of zo
Ik kan wel zeggen dat ik allergische reacties had op Knautia, en op de toch wel harige bladeren en stengels van de vaste plant papavers. Hoe mooi ook , ze zijn al uit de tuin geweerd daarom.
maar ik doe ook allergische reactie op taxus, dus hagen scheren in die periode???
donderdag 15 juni 2006 - 13:16
annis

Annis

Er zijn diverse soorten die branwonden veroorzaken zoals:
Brandpastinaak, selderij, akkerscherm, lavas, peterselie, bergamotcitroen, wijnruit, sint janskruid etc.
Maar daar is ook weer verschil in waar de een allergisch voor is, is de ander het weer niet.
Het is uitzoeken op weke plant je reactie's toont.
Ann
donderdag 15 juni 2006 - 14:36
Tomateboer

Tomateboer

Bereklauw?
grt
donderdag 15 juni 2006 - 15:28
Esem

Esem

Marianne
de grote bereklauw in combinatie met water en zon kunnen brandwonden veroorzaken tot in derde graad.
oppassen dus,

Esem,
donderdag 15 juni 2006 - 16:13
Rodger

Rodger

Ja ik denk ook dat het bereklauw zal zijn ,heb ik hier ook al dikwijls meegemaakt met die plant.
Je mag nog zo goed oppassen,de minste aanraking bij warm weer kan je erge brandwonden bezorgen die lang een litteken blijven.Het gevaarlijkste is dat je op het moment van aanraking niets gewaar wordt ,maar pas de dag erna de blaasjes beginnen..
Bij het afknippen van de uitgebloeide bloemstengels van euphorbia hebben wij ook al eens een ernstige uitslag gekregen .
groetjes
rodger
donderdag 15 juni 2006 - 21:06
jdcoster

Jdcoster

Heb je soms wijnruit staan?
donderdag 15 juni 2006 - 21:18
Esem

Esem

jdcoster

aan wie stel je de vraag?

Sommige mensen zijn allergisch voor deze plant ! Bij het wieden best opletten. De bladeren kunnen bij warm weer huidirritatie veroorzaken. Het sap van de wijnruit werkt onder invloed van de utraviolette zonnestralen irriterend op de huid. Verkies liever om tijdens bewolkte dagen tussen het gewas te wieden.
Maar echt brandwonden veroorzaak deze niet.
Esem,
donderdag 15 juni 2006 - 22:01
Tomateboer

Tomateboer

Inderdaad,...van bereklauw moet je enorm oppassen!
zeer ernstige brandwonden kunnen veroorzaakt worden
grt
donderdag 15 juni 2006 - 22:04
Tomateboer

Tomateboer

Inderdaad is Eufhorbia Giftig!
Ze is familie van de wolfsmelkachtigen en wanneer
je in aanraking komt met het witte sap kunnen
er huidirritaties en zelfs brandwonden optreden
grt
donderdag 15 juni 2006 - 22:09
Catgarden

Catgarden

Ik krijg altijd hele erge, rode uitslag en jeuk wanneer ik klimop, bamboe, taxus snoei.
Van de harige bladeren van Phlomis (het heet niet voor niets Brandkruik in het nederlands) krijg ik ook rode uitslag en jeuk en zo zijn er nog wel dingen.
En zoals Tomateboer zegt, het witte sap uit de stengels van Euphorbia kan bij veel mensen ernstige irritatie veroorzaken. Ik kreeg ooit een miniscuul druppeltje op mijn arm en zelfs al heb ik het onmiddellijk afgespoeld is dat wekenlang een klein rood, brandend plekje gebleven.

Omdat ik blijkbaar nogal een gevoelige huid heb ga ik, hoe warm het ook is, altijd met een t-shirt met lange mouwen en lange broek snoeien of onkruid wieden en met handschoenen aan. Als ik gedaan heb reinig ik mijn gezicht om alle stofdeeltjes (vooral als ik de klimophaag gesnoeid heb) van de plant ervan te krijgen.

vrijdag 16 juni 2006 - 12:56
hugo

Hugo

bij het 'RODE KRUIS' kan je een lijst aanvragen met de meest voorkomende giftige planten waar mee wij zoal in cotact komen, bij elke plant staat vermeld welke delengiftig zijn en welke gevolgen ze hebben (vergiftiging, verbranding, irritatie, enz), op volgende link kan je ook al wat informatie vinden
http://home.12move.nl/~sh373848/plantbody.html

groetjes
vrijdag 16 juni 2006 - 13:10
Esem

Esem


Niet iedereen reageert op de zelfde manier op de stoffen van de bloemen wat voor de een geen last geeft kan voor enen ander ongelooflijk veel iritatie geven.
Zo zie je maar hoe onze huid kan verschillen ten opzichte van elkaar.
Maar zeker is dat euphorbia en bereklauw 2 planten zijn die ernstige branbwonden kunnen veroorzaken.
En bij de wolfsmelkachtige moet je opletten voor je ogen met het witte sap ze zetten je ogen om in vuurballen,waar je verschillende uren branderige ogen van kunt hebben.
esem,
vrijdag 16 juni 2006 - 23:44
sylvain

Sylvain

[i] een van de gevaarlykste voor brand wonden is natuurlyk de bere klauw maar de gevaarlykste by my waar de kinderen zeker niet aan mogen komenis de wolfs melk heel pynlyk
donderdag 22 juni 2006 - 00:08
cactelders

Cactelders

Volgens een site die ik niet meer vind(Zuid-Afrikaans) zijn er zelfs al dodelijke slachtoffers gevallen ( Euphorbia tirucalli) ,deze soort vindt je niet bij ons in de tuin, maar met alle broertjes van die castaars is het opletten geblazen.
donderdag 22 juni 2006 - 00:22
cactelders

Cactelders

Ikzelf verpot,snoei,en doe eigenlijk alles met mijn Euphorbias zonder enige vorm van bescherming,gewoon met de blote hand,mijn vriendin daarentegen mag er nog niet tegen botsen of ze heeft al uitslag.Toen men mij jaren geleden vertelde over het gevaar geloofde ik het eerst niet.
donderdag 22 juni 2006 - 00:33
mieke

Mieke

Mijn man liep brandwonden eerste en tweede graad op, door indirect in contact te komen met Wijnruit! Hij kwam men zijn handen aan de plant, en wreef daarna over zijn buik. Geen irritatie op zijn handen, zijn hele lichaam in ernstige brandwonden. Gevaarlijke plant, die wijnruit. WIj hebben ze nu toch verwijderd uit onze tuin hoor!
maandag 26 juni 2006 - 10:48
Indah

Indah

Engelwortel is ook nog zo'n gevaarlijke plant waarvan je brandwonden kan krijgen ! Ik ken iemand die in de zomer eens met zijn blote knieën op de gesnoeide bladeren ging zitten, en de dag daarna stonden heel zijn benen vol met grote, rode blaren. Hij moest daarmee naar het ziekenhuis, kon 2 weken bijna niet meer lopen en mocht een heel jaar niet meer in de zon lopen !

Dus zeker goed opletten als je deze plant in de tuin staan hebt

Groeten, Indah
woensdag 19 september 2007 - 13:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon