menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwelkende Clematis

Ga naar meest recente reactie

Catgarden

Catgarden

Ik heb een aantal Clematissen staan (zowel grootbloemige als kleinbloemige) en die doen het allemaal goed.
Er is echter 1 cultivar die nu al het 2e opeenvolgende jaar begint te verwelken wanneer ze pas in bloei komen namelijk Clematis 'Mrs Cholmondeley', met mooie, grote lichtblauwe bloemen. Er hangen altijd genoeg bloemknoppen aan maar helaas kan ik er nooit van genieten want wanneer de eerste bloemen open komen beginnen alle stengels te verwelken en verdorren de bloemknoppen mee.

Dit jaar is het al weer te laat om er iets aan te doen. Ik heb 1 bloeiende bloem gehad voor alles bruin werd . Maar ik zou willen weten wat ik er preventief tegen kan doen om te voorkomen dat het volgend jaar weer hetzelfde liedje is ?
Het moet wel een milieuvriendelijke methode zijn want ik gebruik geen chemische , vervuilende middelen.
donderdag 15 juni 2006 - 12:24
Tomateboer

Tomateboer

Dat zal de meest gevreesde ziekte zijn bij de Clematissen:
de verwelkingsziekte.
Ik denk dat je nu best gewoon alles terug afsnoeid tot aan een 10tal centimeter
zodat hij diit jaar nog kan uitlopen
grt
donderdag 15 juni 2006 - 12:29
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

ja de verwelkingsziekte
wij hebben er dit jaar ook al twee die het begeven hebben. Ik knip ze terug.
Tip, plant een Clematis 15 cm dieper dan wat je normaal met andere planten zou doen. Maar water geven is de boodschap bij warme dagen
donderdag 15 juni 2006 - 13:18
Esem

Esem

Catgarden

als het de verwelkings ziekte is,watik ook wel vermoed,
en je overweegd om de plant te verwijderen,plant dan zeker de eerste drie jaar geen andere aan op de zelfde plaats.
De verwelkingziekte is een schimmel die zich in de bodem ophoud, en na aanplant van een nieuwe?heb je 80% kans dat ook deze de ziekte zal krijgen.

Wat je nu kan doen is de plant tot tegen de grond afknippen.
Gooi de resten niet op de composthoop maar geef het mee met de groendienst anders loop je de kans dat je de schimmel gaat verpreiden in de tuin.

Er bestaat een kans dat je clematis zich zal herpakken.

Gr Esem,
donderdag 15 juni 2006 - 17:01
Tomateboer

Tomateboer

Catgarden,
Ik zou de plant nog een kans geven hoor!
Er is een grote kans dat de plant zich herpakt.
Het zou jammer zijn als u ze nu zou verwijderen.
Wat heb je te verliezen?,...
De eerste jaren mag je er toch niet onmiddelijk ene terug opnieuw planten
grt
donderdag 15 juni 2006 - 17:39
Tomateboer

Tomateboer

En ja,...
Zeker niet op de compost doen zoals Esem zegt!
Want ze verspreiden zo enorm vlug de ziekte.
grt
donderdag 15 juni 2006 - 17:40
Catgarden

Catgarden

Bedankt voor het advies iedereen !
Het is al het 2e jaar dat dezelfde plant op die plek staat en ik knip hem inderdaad telkens terug als hij begint te verwelken (en smijt het afval niet op de compost) en het volgend voorjaar schiet hij weer mooi uit met veel bloemknoppen.
Hij staat ook dieper geplant en krijgt in droge periodes water.
Dus blijkbaar doe ik alles juist en om 1 of andere reden wil die het niet doen. Tja, hopen dan maar dat het volgend jaar beter is...
vrijdag 16 juni 2006 - 12:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon