menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Helleborus

Ga naar meest recente reactie

Lysianthus

Lysianthus

TIP van de dag.............

[afbeelding verwijderd niet-https]

dinsdag 15 januari 2008 - 10:03
minouke

Minouke

goeie tip Lysi maar ik zit hier met een ander probleempje, een of ander beestje heeft de Helleborusbloemen afgeknaagd ze hebben geluk sé dat ik van beestjes hou
dinsdag 15 januari 2008 - 14:45
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Ha hahaha Minouke, misschien zijn er diervriendelijke oplossingen hé, 'k zal eens zien se.
Ik heb eens wat rondgeneusd op het net en dit gevonden , misschien heb je er wat aan.............het zijn waarschijnlijk slakken of muizen.
Doordat je de bladeren wegknipt heb je ook minder last van muizen die dol zijn op de jonge knoppen.

Muizen in de tuin:
Pauwen houden de tuin vrij van muizen.
Katten en heel wat honden (Fox terriër) jagen graag op muizen.
Voorkom zoveel mogelijke schuilplaatsen voor muizen zoals lang gras en bosjes takken.
Leg daarom ook niet teveel hakselhout rond fruitbomen.
Breng tuinafval en keukenafval naar de composthoop.
Op de composthoop hoortgeen gekookt eten of vleeswant dat trekt net muizen en ratten aan.
Sluit voedselvoorraden en bewaarplaatsen van groenten goed af.
Hang nestkastjes op voor roofvogels zoals torenvalken en uilen (landelijk gebied).
Dat zijn de natuurlijke vijanden van muizen en ratten.
Zij houden de populatie onder controle.

Half in de grond ingegraven flessen maken een vervelende fluittoon waar
muizen niet van houden.
Met de bladeren van de vlierstruiken of brandnetels kunt u gier maken.
Daarvoor legt u 1 kg bladeren in 10 liter water en laat het mengsel 10 dagen staan.
Gier ruikt niet lekker, ook niet voor muizen.
Giet de gier onverdund in de gangen.
De geur verjaagt muizen.
Muizen hebben een hekel aan de volgende luchtjes:
* Kamfer
* Kruizemunt
* Pepermunt
*Wilde Kamille
* en Oleander
Droog de blaadjes en wrijf ze fijn, strooi de poeder daar waar ze hun hol hebben of op hun 'hangplek'...
Maar het allerbest is natuurlijk de kat....
zelfs de geur van een kat is al genoeg om muizen op de vlucht te doen slaan...


http://www.groen.net/artikel.asp?id=15041
dinsdag 15 januari 2008 - 15:15
annis

Annis

Ik knip de oude bladeren ook altijd af. Het is altijd weer mooi als je het nieuwe loof ziet komen en hoeveel bloemknoppen er weer in zitten.
dinsdag 15 januari 2008 - 15:31
minouke

Minouke

zou best muizen kunnen zijn, onze Nero er eens op af sturen
woensdag 16 januari 2008 - 07:44
ingec

Ingec

Hallo
Als je nu het blad afknipt, kijk dan eens naar de kiemplantjes die er omheen staan want de helleborus is een vorstkiemer en gaat na de eerste vorst massaal kiemen en als je plant er een paar jaar staat zaait ie zichzelf nogal uit .
Het beste is deze kiemplantjes voorzichtig uit te doen en te verplanten in groete potten
helleborussen staan graag in hoge ruime potten met hele goeie grond en binnen drie jaar heb je hele mooie nieuwe bloeiende planten
Ze zijn niet kleurvast en komen in alle kleuren terug dus opletten als je dure kleurvaste planten hebt gekocht die je niet wil laten verstikken door nieuwe die niet zo mooi zijn.
ik zal proberen een fotootje te maken van de kiemplantje en die op dit forum te zetten maar weet niet of dat gaat lukken want ik ben geen geweldige fotograaf of heeft iemand daarvan een duidelijke foto voordat je de verkeerde plantjes oppot.
dikke vlezige stevige kiemblaadjes met een lange wortel
inge
vrijdag 18 januari 2008 - 11:05
hildavw

Hildavw

Als het eens terug droog wordt, want het regent hier momenteel fel, én als ik er dan nog aan denk natuurlijk, zal ik ook eens proberen een zaailing te fotograferen, want ik heb er ook meerdere.

groetjes

Hilda
vrijdag 18 januari 2008 - 13:58
ingec

Ingec

en wat doe jij met je zaailingen
heb je nog een tip
groetjes
vrijdag 18 januari 2008 - 14:52
hildavw

Hildavw

Tot hiertoe heb ik die altijd gewoon laten staan en enkele al uitgedeeld.
Maar ik ga ze toch ook eens in een pot zetten en het resultaat afwachten.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Zo zag een stukje van onze voortuin er vorig jaar uit.

groetjes

Hilda
vrijdag 18 januari 2008 - 16:04
varen

Varen

Helleborus orientalis (en dan vooral de enkelbloemigen) zaait zich vaak vlot uit. Wanneer je geen kweekplannen koestert, dan verwijder je deze zaailingen (niet kleurgetrouw) best, want anders zullen na enkele jaren deze de moederplant overwoekeren.
Wie echter deze plantjes wil opkweken kan dit met veel kans op succes doen, want er is haast geen moeilijkheid aan. Zelf wacht ik steeds tot einde april, begin mei om de jonge plantjes uit te steken en in potjes over te brengen. Ik heb ervaren dat al te klein plantgoed de verhuis naar plastic potjes niet goed verdraagt. Ik neem gewoon de kleine algemeen gangbare plantpotjes, meng wat potgrond met dolomiet en zet de zaailingen voorzichtig hierin vast. Zorg ervoor dat de grond niet uitdroogt. Geef ze ook geen extra kunstmest, de kans op verbranden blijft reëel. Na een jaar heb je dan stevige planten die je in een grotere pot kunt zetten, deze planten krijgen wel voeding. Met wat geluk heb je weer eens een jaar later, prachtige eigen bloemen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
(zaailingen, voldoende groot om overgeplant te worden)

[afbeelding verwijderd niet-https]
(jonge helleborussen van 1 jaar oud, klaar om naar een grotere pot te verhuizen)

Veel succes.
vrijdag 18 januari 2008 - 16:31
hildavw

Hildavw

Bedankt voor de tips, varen.
Maar als je geen dolomiet hebt, kan je dan ook fijn wit zand gebruiken om te mengen met de potgrond ?
Ik veronderstel dat je dolomiet niet in echt kleine hoeveelheden kan kopen.

groetjes

Hilda
vrijdag 18 januari 2008 - 20:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon