menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nog tijd voor te planten

Ga naar meest recente reactie

Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Lieve forumleden,


Het begint bij mij al wat te kriebelen,....................
Ik heb nog wat vaste planten kunnen op, de kop tikken op het allerlaatste momen zoals helleborus, alchemilla mollis, leucanthemum silberprinzesschen,rudbeckia,persicaria,spirea jap. goldflam,ceratostigma willmottianum en itea virginica ( bloemwilg) ook choisya ternata en skimmia kew green en leucothoe zeblid scarletta ook nog euonymus alatus ( kardinaalshoed) en euonymus japonicus.........(.een koopje gedaan dus en me laten meeslepen hihihihi want mijn tuintje is veel te klein en als die planten allemaal gaan uitgroeien.)...............al begon het toen te vriezen en heb ik ze ff in het tuinhuisje gezet.
de vraag ................kan ik ze nu in volle grond zetten?
Alvast bedankt
zaterdag 12 januari 2008 - 15:00
Sandy

Sandy

hi Lysianthus,
dat zelfde vroeg ik mij ook af, zou ik nu mogen planten of nog een maandje moeten wachten ? Vooral dan Lupinen ?
En mag ik stokrozen nog verplanten of moet ik daar ook mee wachten ? Ik had vorig jaar nog een paar zaadjes gezaaid en die waren nog uitgekomen, maar nu staan die niet juist. En wat met de papavers ?
Mag ik die dan nog verplanten ?
zaterdag 12 januari 2008 - 15:04
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Als het planten zijn die in serre gestaan hebben zou ik wachten met ze buiten te planten (te gevoelig voor kou).
Als het containerplanten zijn (in pot gekweekt) en buiten gestaan hebben dan zou ik eerst kijken naar de vooruitzichten, of er geen vorst voorspeld wordt de komende week.
Als er geen vorst op komst is, zou ik het wagen maar beschutten tegen oostenwind en een winterbedekking geven.
Groenblijvers zijn meestal gevoeliger om te verplanten.
Alleen winterharde planten.
Rondom in het gat rond de wortels wat potgrond strooien.

Momenteel ben ik ook bezig omdat ik geen keuze heb, de lente en de herfst is wel beter maar ik krijg van overal zowat planten ven de buren hier in Grimbergen en ginder in Rummen en dan moet je wel hé, maar het lijkt toch te lukken
zaterdag 12 januari 2008 - 15:14
LauraK

LauraK

Hallo Lysianthus en Sandy,

Alhoewel ik er geen wetenschappelijke verklaring voor kan geven,
wacht ik zelf met planten en verplanten tot eind april, begin mei.
Mijns inziens is dan de kans dat de nog kwetsbare plantjes alsnog
het loodje leggen door langdurige nachtvorst te verwaarlozen.
Zelfs rozetten van vergeet-me-nietjes verplaats ik op die manier,
net voor de bloei, en tot nu toe is dat altijd goed gegaan.
Maar ongetwijfeld komt er vast een goed antwoord van een échte
kenner!

Moeilijk hè, om nu nog niet toe te geven aan de tuin(ier)kriebels!
Groeten van Laura.
zaterdag 12 januari 2008 - 15:14
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Alle winterharde struiken en planten kunnen worden geplant of verplant als het niet vriest. Als planten binnen hebben gestaan, zullen ze inderdaad wel eerst moeten wennen aan het klimaat buiten. Misschien dat je graag in april, mei verplant Laura, omdat de groei er dan goed in zit. Dan zie je snel resultaat. Groeten Martje
zaterdag 12 januari 2008 - 16:35
Detuinenindemen

Detuinenindemen

O ja, Lysianthus, in jouw lijstje zie ik als gevoelige plant de Ceratostigma. Als je die nu plant, zou ik die wel beschermen als er nog een koude periode komt. De overige planten zijn normaal gesproken goed bestand tegen kou. Groeten Martje
zaterdag 12 januari 2008 - 16:37
Esem

Esem

Lysianthus,
Als ik jou was zou ik wachten tot eind Maart, als de kans op lange strenge vorst voorbij is.De jonge planten die je zou willen aanplanten gaan niet tijdens de korte winterdagen jonge wortels aanmaken,want de groei ligt nu stil.
Zou je nu gaan aanplanten en er komt nog een periode met een lange strenge vorst, gaan alle nieuwe aanplantvdoodvriezen ,doordat ze niet zijn ingeworteld.
Dus nog een beetje geduld.
Zo zal je later meer voordelen dan nadelen ondervinden .
Persoonlijk vind in Septemer de beste tijd om wat bij te planten.
1) Dan hebben de planten nog ruimschoots de tijd om in te wortelen,voor de vorst intreed.
2) In het voorjaar als alles begint te groeien hebben de nieuw aangeplante planten veel voor op deze die dan in maart zijn aangeplant.
Eigelijk zijn ze dan een seizoen vooruit.
Gr Eddy,
zaterdag 12 januari 2008 - 17:58
Lysianthus

Lysianthus

Bedankt iedereen voor de reactie............
zaterdag 12 januari 2008 - 19:38
deHaan

DeHaan

Ik ben het met de Detuinenindemen eens.
zondag 13 januari 2008 - 23:08
Sandy

Sandy

aangezien ik een hoop voorjaarsbollen gekregen had, heb ik die nu nog ingeplant en gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om toch nog een aantal dingen te verplanten... nu maar hopen dat het lukt. Zo heb ik toch vandaag nog in de tuin kunnen prullen en dromen. Het was wel koud aan de handen... maar dat nemen we er graag bij!
maandag 14 januari 2008 - 12:24
ines

Ines

Ik denk aan iets anders als alle planten niet binnen kunnen bent U beter af met ze in de grond te poten hebt U geen tijd genoeg dan kan U ze met pot en al in de grond planten en eventueel met vriesweer wat vlieseline op leggen tot er betere tijden aanbreken om te planten. De planten zijn altijd beter beschermd in de grond dan er bovenop.
woensdag 16 januari 2008 - 21:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon