menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Helleborus

Ga naar meest recente reactie

linda

Linda

We hebben 2 helleborussen. Nu heb ik gehoord dat je die planten verder kan kweken. Kan iemand hier meer info over geven. Zelf heb ik al gezocht en wel info gevonden over de plant maar niet over het 'kweken'.
Alvast bedankt!
donderdag 15 juni 2006 - 10:39
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

Is niet zo makkelijk te kweken
duurt lang voor je een "bloeiende" plant hebt. daarom is die plant ook niet zo goedkoop
de helleborus soorten Foeitidus en de Oriëntalissen zaaien zich wel makkelijk zelf uit. Je kunt dan die miniplantjes uithalen en ze op de plaats die jij wil verplanten of eerst opkweken in pot

Ik ga nu voor t' eerst een speciale soort (driedubbel) eens proberen zelf te zaaien

voor zelf zaaien , goed kijken tot het zaad in de open zaaddos bruin is
donderdag 15 juni 2006 - 11:43
Esem

Esem

Linda,
welkom hier op het forum,
en hopelijk horen we elkaar nog wel meer(schrijven)
Wat je stinkend nieskruid of de helleborus betreft,deze zaaien ich spontaan uit onder je planten.
Zoniet strooi dan een goede laag composttussen te planten zodat de zaden die vallen een humusrijke bodem hebben on te kunnen kiemen.
Je zal zien dat er volgend jaar jonge plantjes opkomen tussen de moederplant.
Verwijder deze voorzichtig en pot ze op in een tamelijk grof mensel.
Na twee à drie jaar zal je de eerste bloem zien verschijnen.
Zo is het bij mij toch het geval.
Gr Esem,
donderdag 15 juni 2006 - 16:43
Fons

Fons

Een andere manier om helleboris orientalis te vermeerderen is het zaad te oogsten en deze onmiddelijk in een zaaibakje met drainagegaten te zaaien,dit bakje ergens in de tuin in de schaduw wegzetten zelfs in de winter buiten laten,in het voorjaar zullen de jonge plantjes verschijnen,als de plantjes voldoende groot zijn (eerste echte blaadje) kunt ge de plantjes in de tuin uitplanten,het duurt dan wel 3 jaar eer ge de eerste bloemmetjes ziet verschijnen.
Uw planten scheuren om te vermeerderen is geen optie die laat je best verder uitgroeien.

Groetjes Fons.
donderdag 15 juni 2006 - 18:59
louise

Louise

hallo

Ik heb twee jaar geleden zaad geoogst en in een bakje zand, enkele maanden in de ijskast geplaatst. In februari op de vensterbank gezet en vochtig gehouden. De plantjes kwamen op, verspeend en hebben de zomer doorgebracht in de schaduw onder de magnolia. Dit voorjaar heb ik ze in grotere potten gezet en enkele uitgeplant. Nu zijn het mooie planten en we wachten op de bloei van deze winter.
donderdag 15 juni 2006 - 21:28
Esem

Tekst aangepast

Esem

Louise
ook bij mij is het zo ,en hoop ook dat de planten volgende winter zullen bloeien.
en hopelijk zijn er enkele speciale kleurtjes bij.
Esem,
donderdag 15 juni 2006 - 21:53
linda

Linda

Bedankt allemaal voor de info.
vrijdag 16 juni 2006 - 20:38
Esem

Esem

Linda is dat jou mooie poes
Schattig snuitje.
Esem,
vrijdag 16 juni 2006 - 23:35
nientje

Nientje

linda, het ziet er idd een knuffeltje uit
nientje
zaterdag 17 juni 2006 - 10:45
linda

Linda

Ja, het is onze rosti. Hij is spijtig genoeg naar de poezenhemel. Maar we missen hem nog omdat het toch onze lievelingspoes was.
zaterdag 17 juni 2006 - 13:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon