menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Acanthus spinosus

Ga naar meest recente reactie

danny2

Danny2

gisteren een 50-tal zaden opgeraapt van deze acanthus , wie wil er?

danny
zondag 4 november 2007 - 21:34
Bowie

Bowie

Heb u net een mailtje gestuurd.
zondag 4 november 2007 - 21:42
Eliane

Eliane

goedenavond Danny
Als je van wat zaadjes af wilt geraken,ben ik wel geinteresseerd.Kun je mij ook zeggen of het een grote struik of bloemen worden.Ik ga mijn adres doormailen Alvast bedankt
zondag 4 november 2007 - 21:43
danny2

Danny2

Acanthus spinosus kan je best direcht zaaien , is wintervast en zal in het voorjaar kiemen.
Zaaien in een bakje of in volle grond, matig vochtig, niet verwarmen of afdekken, wel zorgen dat de muizen je bakje niet leeghalen.
Op de foto is het de paars-witte, distelachtige bloem onder de lelies.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 4 november 2007 - 21:59
Eliane

Eliane

mooie foto, mooie bloemen en dan zal het HEEL zeker een PRACHTIGE tuin zijn!!
zondag 4 november 2007 - 22:09
jdcoster

Jdcoster

Dat is een tuin naar mijn hart. Je mag ons gerust eens wat vaker laten meegenieten hoor.
zondag 4 november 2007 - 22:41
annis

Tekst aangepast

Annis

Zelf heb ik ook een Acanthus maar waarschijnlijk niet de spinosa. Op dit moment zie je er nog staan die nog heel erg mooi zijn met stevig blad.Weet iemand welke soort dit kan zijn? De soort die ik heb is al helemaal afgestorven. Mooi tuin Danny daar houdt ik wel van.
maandag 5 november 2007 - 08:46
minouke

Minouke

De foto's zijn wel nog van in de zomer maar hier zijn ze ook nog mooi, het zijn ook de spinosa
Ik heb eens de volledige witte Acanthussen gezien , was ook heel mooi (ik geloof bij Esem)

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 5 november 2007 - 09:52
corrielat

Corrielat

Is dit dezelfde plant als de acathus mollis?

Onder die naam heb ik een plant gezet, ik wist niet dat hij zo groot zou worden, oei oei.
maandag 5 november 2007 - 10:18
minouke

Minouke

mollis blijft iets lager 80cm ongeveer en heeft een ander blad
maandag 5 november 2007 - 12:06
annis

Annis

Volgens mij heeft de Acanthus die ik zelf heb iets lichter groen blad niet zo donker en is wat minder stevig.
maandag 5 november 2007 - 13:29
minouke

Minouke

Acanthus hungarius heeft een slapper blad, de hoogte dat aangegeven is in tuinboeken is meestal lager dan in de tuin de spinosus wordt bij mij 150cm hoog (in tuinboek 80cm!?!) en steekt , zowel bloem als blad
Ben eens met 'bloem en blad' naar SPRUYT in Buggenhout geweest, daar staan al de soorten Acanthussen (wel ver van Sittard hé maar in Nederland zijn toch ook veel kwekerijen)
maandag 5 november 2007 - 14:47
annis

Annis

Ja, Chantal hier liggen ook wel een aantal kwekerijen. De Acanthus die ik heb was een stekje van een straatgenoot maar ze wist niet de juiste naam van de plant. Het lukt me wel om er achter te komen welke het precies is. Maar bedankt voor de tip Canthal.
maandag 5 november 2007 - 17:15
Lysianthus

Lysianthus

Danny, de zaadjes van de cerinthe major zijn aangekomen waarvoor heel veel dank.
maandag 5 november 2007 - 18:02
Lysianthus

Lysianthus

Geschikt voor ons klimaat
Acanthus spinosa is redelijk bestand tegen kou. Het is zonder meer de sterkste soort uit het geslacht Acanthus en het meest geschikt voor het Nederlandse klimaat. Deze soort wordt 160 cm hoog en groeit in omvang uit tot een middellijn van 60 cm. Een goed water doorlatende, licht humusrijke grond is nodig om plezier van de plant te hebben. De bladeren zijn donkergroen van kleur en steken mooi af tegen de in het begin van de zomer ontluikende witte bloemen. Elke bloem heeft een roze schutblad. Als groep geplant is Acanthus het meest imponerend.
Acanthus spinosusheeft
witte bloemen en
roze schutbladen en is in
een groep geplant het mooist
Alle Acanthus-soorten zijn bijvoorbeeld goed te combineren met vuurpijl (Kniphofia), scharnierplant (Physostegia) en leliesoorten.
Acanthus balcanicus bloeit in juli - augustus met purperroze bloemen en wordt 120 cm hoog. Het is een sterke soort voor de tuin, maar wordt weinig te koop aangeboden. Deze soort heeft, zoals de botanische naam al aangeeft, langere bladeren dan de andere soorten.
Acanthus hungaricus wordt helaas ook (te) weinig aangeboden. Het is een soort die witroze bloeit en een fraai ingsneden blad heeft. De plant wordt circa 80 cm hoog. Het is een lang houdbare snijbloem.
Acanthus mollis is eigenlijk de mooiste van alle soorten. Aan de plant komen trossen met purperrode bloemen. Deze soort behoort tot de Latifolius-groep. Alle planten die hiertoe behoren hebben breed gelobde en glinsterende bladeren. De bladeren zijn sterk donkergroen dooraderd. In een massale groep geplant trekken zij zeker de aandacht.

Vermeerderen
Acanthus kan worden vermeerderd door stekken, zaaien of scheuren.
Zaaien: in het voorjaar in potten en/of in de koude bak.
Scheuren: vanaf eind augustus of in het vroege voorjaar.
Stekken: door wortelstekken in de winter.
Verwijder dood blad en oude bloeiwijze aan het einde van de winter of in het begin van het voorjaar. Bij grote droogte kan het blad worden aangetast door 'echte meeldauw'.
maandag 5 november 2007 - 18:11
danny2

Danny2

Heb twee plantjes gekocht, ongeveer 25 jaar geleden onder de naam Acanthus spinosus en heb al meerdere malen getijfeld of het wel de echte waren. Nochtans heeft een tuinarchitect bevestigd dat het wel om de echte soort gaat. Volgens alle beschrijvingen en ook nu weer van Lysianthus twijfel ik toch nog. Bij ons zijn de bloemen nooit hoger dan 1m en zijn ook de bladeren maar matig scherp maar net iets steviger dan de Hungaricus. Volgens mij gaat het toch nog om een kruising tussen die twee.
Ik stuur de gevraagde zaadjes dus op( ga er nog wat bij moeten zoeken) onder de naam 'Spinosus' zoals ik ze destijds gekocht heb. Daar ik geen andere soorten in de tuin heb heeft er ook geen kruisbestuiving plaatsgevonden.

groetjes

danny
maandag 5 november 2007 - 19:26
miema

Miema

Danny,
Als je nog zaadjes over hebt zou ik ze graag ontvangen,ik vind het een mooie plant.
Groetjes Miema
maandag 5 november 2007 - 21:34
danny2

Danny2

Hallo Miema,

heb van jou nog geen adres ontvangen, graag pm

danny
woensdag 7 november 2007 - 21:00
miema

Miema

Hallo Danny,

Heb je een mailtje gestuurd.

Groetjes Miema
woensdag 7 november 2007 - 21:31
danny2

Danny2

Hallo Miema,

ik geloof nie echt in sint-niklaas maar heb je toch pakketje klaargemaakt.
Zit ook bij alle pakketjes extra pakje zaad.

groetjes

danny
donderdag 8 november 2007 - 19:37
miema

Miema

Hoi Danny,

Ik zal het pakketje in sint-niklaas verwachten.

Groetjes Miema
donderdag 8 november 2007 - 20:55
miema

Miema

Beste Danny,
De zaadjes zijn goed toegekomen(van de sint in sint-niklaas)
Hartelijke dank.
Groetjes Miema
maandag 12 november 2007 - 22:46
Bowie

Bowie

Ook van mij hartelijk bedankt Danny.
Ze zijn in goede staat aangekomen.
dinsdag 13 november 2007 - 07:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon