menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geraniums

Ga naar meest recente reactie

Bartje22

Bartje22

Hallo,

Heeft iemand enig idee hoe je geraniums moet overwinteren?
of uit eigen ervaring kan natuurlijk ook

Groetjes.
zaterdag 3 november 2007 - 19:21
hugo

Hugo

volledig afknippen en op een vorstvrije lichte plaats (niet in de zon) laten overwinteren, kluit niet laten uitdrogen,, na de winter zullen deze terug uitlopen,, maar beter is omstekken te nemen in september

groetjes
zaterdag 3 november 2007 - 19:37
Esem

Esem

Het stekken van geranium gaat vrij simpel en je heb er later meer dan wanneer je de geranium laat overwinteren.
Neem stekken van +/- 10 cm lang,verwijder alle onderste bladeren,stekpoeder hoeft niet maar mag.
Laat eerst de vers afgesneden stekken opdrogen aan de wond.(Wacht enkele uurtjes voor je ze oppot in zaai en stekgrond.)Zet de stekjes 2/3 onder de grond, geef zuinig water en zet ze op een plaats waar de temperatuur ongeveer 20° C.
Niet afdekken want geranium's gaan anders makkelijk rotten.
Gr Eddy,
zaterdag 3 november 2007 - 19:49
fastmario

Fastmario

geraniums blijven best gewoon buiten staan
als je altijd uw bodembedekker moet binnenemen ben je er wel mee
zaterdag 3 november 2007 - 21:05
danny2

Danny2

Geraniums zijn inderdaad wintervast en vermeerder je door scheuren.
Pelargoniums (en ik denk dat deze bedoeld worden) kan je beter stekken om over te houden en te vermeerderen.

danny
zaterdag 3 november 2007 - 21:15
an

An

Geraniums zijn inderdaad wintervast en vermeerder je door scheuren.
Pelargoniums (en ik denk dat deze bedoeld worden) kan je beter stekken om over te houden en te vermeerderen.

danny


hai danny
zijn alle geraniums wintervast?
ik heb ze dit keer gezaait en er zijn mooie geraniums uit gekomen
maar ik wil ze ook overhouden ze staan ik een bak aan de muur zo'n 1 1/2 meter van de grond aan de schuting vast
zaterdag 3 november 2007 - 23:07
Esem

Esem

Ik begrijp het misverstand hier wel.
Nog altijd wordt er onterecht gesproken over geranium als men het eigenlijk heeft over Pelagonium's
heeft.
Pelargonium's zijn de éénjarige pot en terasplanten, terwijl Geranium een vaste plant is die in de tuin in volle grond staat en idd.winterhard is.

En ik denk wel dat Bartje 22 het hier heeft over de éénjarige Pelargonium.
Nog wat meer verduidelijking de Geranium(vaste plant) word ook ooievaarsbek genoemd.

Gr. Eddy,
zaterdag 3 november 2007 - 23:38
corrielat

Corrielat

Ha ha,

Weer iets bijgeleerd, het is ook verwarrend he, ik zal het proberen te onthouden.
Nog eventjes en ik ben een echte kenner.
zaterdag 3 november 2007 - 23:43
an

An

Ik begrijp het misverstand hier wel.
Nog altijd wordt er onterecht gesproken over geranium als men het eigenlijk heeft over Pelagonium's
heeft.
Pelargonium's zijn de éénjarige pot en terasplanten, terwijl Geranium een vaste plant is die in de tuin in volle grond staat en idd.winterhard is.

En ik denk wel dat Bartje 22 het hier heeft over de éénjarige Pelargonium.
Nog wat meer verduidelijking de Geranium(vaste plant) word ook ooievaarsbek genoemd.

Gr. Eddy,


maar wat moet ik nu doen
en ik vind een ooievaarsbek echt niet op een geranium lijken ik heb ze namelijk allebei
zondag 4 november 2007 - 00:27
berenice

Berenice

ik heb een zeer fijne soort terk geurend:::: fijn 2 kleurig blad grijs en groen
en kleine roze bloempjes
vorig jaar gewoon binnen overwinterd , en terug gebloeid
ik dacht eraan te wachten en te stekken begin februari
dit moet toch lukken ::::::::::::: dacht ik
grts berenice
zondag 4 november 2007 - 09:09
Bartje22

Bartje22

Alle maal omeunig bedankt!. Groetjes!X
zondag 4 november 2007 - 13:31
vhoma

Vhoma

Alle pelargoniums kan je via stek vermeerderen tijdens de zomer gaat het zeer gemakkelijk. Wanneer je weinig plaats hebt kan je ook gaan stekken eind augustus tot half september. Stekken nemen minder plaats in dan grote planten. Stekken snij je recht af op drie ogen verwijder de onderste bladeren laat even drogen en zet ze in steksubstraat. Regelmatig water geven en dan is geduld een mooie deugd. Na ongeveer zes weken zijn er worteltjes en kan je ze herpotten in een grotere potmaat als ook deze volledig doorworteld is zet je ze in een iets grotere potmaat hierin blijven ze staan tot in het voorjaar wanneer ze uw bloembakken mogen gaan opfleuren.
Geraniums (vaste) kan je scheuren, delen, (wortel)stekken en zelfs zaaien maar dit laatste geeft geen garantie op een plant met dezelfde groei en bloei eigenschappen. Gebeurt meestal alleen met de een en tweejarige geraniums die van zaad wel soortecht terugkomen.
maandag 5 november 2007 - 21:20
Bowie

Bowie

De stekken van de pelargoniums, moeten dat kopstekken zijn? Mag dat al wat verhoute stekken zijn?
Of maakt dit allemaal niet uit.

Bij het overwinteren, dat kortknippen, tot hoever is dat? Mag dat ook al tot op het ietwat verhoute deel van de plant?
dinsdag 6 november 2007 - 08:04
vhoma

Vhoma

Het stekken kan je best van kopstekken maar ook stengel en zelfs bladstek is bij enkele soorten aangewezen. Dit om de plant niet te fel te verminken want sommige pelargoniums groeien niet zo vlot. Wij stekken sedert enkele jaren in cocospeat vroeger gebruikte ik oude potgrong die 1 jaar oud was.
Het overwinteren van onze planten gebeurt op ongeveer 12°C en wij snijden bij de meeste soorten alles terug op ongeveer 10cm. Alles wat langs de pot hangt gaat er onherroepelijk vanaf om plaats te sparen tijdens het overwinteren. Dan is het regelmatig opkuisen van vieze en afgevallen bladeren nog noodzakelijk net zoals af en toe water geven (wij om de 10 dagen ongeveer) maar ook dit hangt af van de overwinteringstemperatuur. Bij vele klassieke pelargoniums kan je gaan overwinteren op 7°C en dan is maandelijks water geven nog net te veel.
dinsdag 6 november 2007 - 16:00
Bartje22

Bartje22

Ik begrijp het misverstand hier wel.
Nog altijd wordt er onterecht gesproken over geranium als men het eigenlijk heeft over Pelagonium's
heeft.
Pelargonium's zijn de éénjarige pot en terasplanten, terwijl Geranium een vaste plant is die in de tuin in volle grond staat en idd.winterhard is.

En ik denk wel dat Bartje 22 het hier heeft over de éénjarige Pelargonium.
Nog wat meer verduidelijking de Geranium(vaste plant) word ook ooievaarsbek genoemd.

Gr. Eddy,



Ik geef je helemaal gelijk Esem, ik bedoel inderdaad de Pelargonium, die wat je in april/mei kunt kopen als eenjarig goed. maar die noem ik altijd geraniums, omdat je ze zo ook in advertenties ziet staan.

de andere geraniums die wel altijd winterhard zijn noem ik vaak met de hele naam. zoals Geranium Macrorrhizum en de Geranium Phaeum enz.

En ook allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. ! ik ga het op verschillende manieren proberen zoals hierboven beschreven staat, nogmaals omeunig bedankt
dinsdag 6 november 2007 - 18:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon