menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kent iemand deze plant...

Ga naar meest recente reactie

Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Gisteren heb ik deze grassoort gekregen ..............onder de naam japans gras...........ik vind het niet terug..................kent iemand deze soort?
Alvast bedankt
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 1 november 2007 - 10:20
lemeroos

Lemeroos

Grassoort ?bedoel je op die foto ,dat ziet er eerder uit als jonge bambo !
donderdag 1 november 2007 - 11:10
fastmario

Fastmario

welke foto?
donderdag 1 november 2007 - 12:35
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

welke foto?


dat zijn 2 dezelfde bij de tweede foto is de middelste hetzelfde als de plant op de eerste foto
maar de naam ervan weet ik ook niet.
Ik denk wel dat deze plant in bloemschikken gebruikt wordt of ben ik fout???

greetz Damy
donderdag 1 november 2007 - 13:48
fastmario

Fastmario

CITAAT:
">#666666;'>
welke foto?


dat zijn 2 dezelfde bij de tweede foto is de middelste hetzelfde als de plant op de eerste foto
maar de naam ervan weet ik ook niet.
Ik denk wel dat deze plant in bloemschikken gebruikt wordt of ben ik fout???

greetz Damy

daarstraks waren er geen foto's te zien hoor nu wel
donderdag 1 november 2007 - 16:30
Esem

Tekst aangepast

Esem

Wat je hier laat zien is geen grassoort, maar Holpijp of (Equisetum fluviatile)
Een plant die van een moeras zone houd.
En ik dacht ook dat hij gebruikt wordt om te bloemschikken.
Gr Eddy,
donderdag 1 november 2007 - 17:03
kris79

Kris79

hallo

je hebt de holpijp gekocht,zeer mooie moerasplant,kan ook in de gewone grond hoor,maar mag ook in moeras,dus met wortelgedeelte volledig onder water!
succes
mvg
kris
donderdag 1 november 2007 - 17:11
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Yep!!!!!!!!!!!!!! dat is hem .............reuze bedankt, Essem en Kris............ik heb hem gekregen maar ik heb geen moeras............maar ik hoop, dat hij het toch zal doen in volle grond.
Je kan hem ook gebruiken voor bloemschikken , inderdaad .....'k heb een mooi voorbeeld gevonden op tuinadvies.


Nederlands: Holpijp
Fries: Houtpylk
Engels: Water Horsetail
Frans: Prêle des eaux
Duits: Teich-Schachtelhalm
Wetenschappelijk: Equisetum fluviatile
Familie: Paardenstaartenfamilie, Equisetaceae

Beschrijving
Afmeting: 30 tot 100 cm.
Levensduur: Overblijvend.
Sporen: Mei t/m juli.
Wortels: Wortelstok buisvormig, kaal, glanzend donkerbruin tot paars.
Stengels: Groen, niet overwinterend, glad, vrijwel rond, nauwelijks ribben, 14 tot 30 hoogtestrepen, middenkanaal zeer wijd en hol, niet vertakt of in het midden ijl vertakt met dunne omhooggebogen zijtakken met 4 of meer duidelijke ribben en bladkransen met rechte tanden, onvruchtbare stengels langer, stengelschede groen tot bruin, tot 1,2 cm, dicht aanliggend, 14 tot 30 kleine tanden, zwart met een groene basis, smal driehoekig, fijn toegespitst, soms met een zeer smalle vliezige rand.
Bladeren: Bladkransen nauw om de stengel sluitend, groen, vaak iets oranjeachtig, de top van de kleine tanden zwart.
Vruchten: Sporenaren met een korte steel, 1½ tot 2½ cm, eivormig, weinig buiten de bovenste bladkrans uit komend.

Biotoop
Bodem: Zonnige tot halfbeschaduwde plaatsen op natte, matig voedselrijke grond of in min of meer ondiep, zoet, hoostens zwak stromend, fosfaatarm water. Vaak met dikke lagen veenmodder en op plaatsen waar ijzerhoudend water opkwelt.
Groeiplaatsen: Vennen, poelen, moerassen, ondiepe verlandende sloten, nat grasland, afgesneden armen van de Maas, veenkanalen, spoorsloten, moerasbossen en langs drinkpoelen in weilanden.

donderdag 1 november 2007 - 17:43
Fons

Fons

Equisetum groeit zelfs in arme zandgrond, wel een beetje oppassen is een woekeraar, misschien toch rizoombegrenzers plaatsen.
donderdag 1 november 2007 - 18:20
Lysianthus

Lysianthus

Een verwittigd mens..............is er twee waard hé Fons............bedankt
donderdag 1 november 2007 - 18:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon