menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoge brugmansia

Ga naar meest recente reactie

Lysianthus

Lysianthus

Hey forumleden,

Weet er iemand hoe ik een hoge brugmansia krijg?

Lysianthus
dinsdag 23 oktober 2007 - 10:10
ines

Ines

Is Uw vraag gericht op de hoogte van de plant?:
de hoogte van de plant hangt meestal af van de groeiomstandigheden, verpotten mest-en watergift en de soort.
Als U vraag gericht is op het verkrijgen van een hoge plant dan weet ik het niet zo vlug.
dinsdag 23 oktober 2007 - 14:02
kerstkind

Kerstkind

hoi Lysianthus,

een gedeelte van je vraag is reeds beantwoord door Ines.
Maar het kan ook te maken hebben met het terugsnoeien.
Snoei je hem na het seizoen niet of weinig terug, zal hij volgende
jaar des te groter worden. Hij krijgt dan namelijk op het oude hout
nieuwe uitlopers.

Snoei je hem helemaal terug, tot aan de eerste vertakking,
dan blijft hij naar verhouding ook kleiner.
Da's in elk geval mijn ervaring...

Je hebt het zelf een beetje in de hand

groetjes José
dinsdag 23 oktober 2007 - 14:51
Lysianthus

Lysianthus

Bedankt voor die vlugge reactie..............ik bedoelde hoogte, natuurlijk
'K heb verleden jaar van iemand een scheut gekregen en hem heel de winter op water laten staan , in het voorjaar dan in pot gezet en ik mag er niet over klagen hoor , hij heeft de hele zomer uitbundig gebloeid, maar hij is maar 1.20 cm hoog geworden.
Je kan van de prachtige bloemen meer genieten als ze op ooghoogte hangen, vandaar mijn vraag.
Nu staat hij te overwinteren en ik heb hem al gesnoeid tot 10 cm boven de eerste splitsing................, nog in dezelfde pot maar volgend voorjaar zet ik hem in een veel grotere pot met nieuwe aarde en half mei mag hij terug buiten hé..............en kan hij terug veel eten en drinken.
Omdat ik geen ervaring met brugmansia had en niet wist dat hij zo groot zou worden, heb ik twee scheuten in dezelfde pot gedaan, die hebben heel de zomer aanneen gestaan en zijn nu helemaal vergroeid, er komt zelfs een scheut uit de wortel............moet ik ze nu splitsen volgend jaar of aanneen laten?

Lysianthus
dinsdag 23 oktober 2007 - 15:12
kerstkind

Kerstkind

Jaja Lysianthus,
al doende leert men.

Misschien als je ze het volgend jaar gaat ompotten, dat het nog lukt om ze uit elkaar te halen.
Als ook de haarwortels wat beschadigd worden is niet zo'n ramp. Ik zelf haal meestal een
gedeelte van deze wortels weg, alvorens ik ze binnen zet. Laat ze overwinteren in een "kleinere"
pot en in het voorjaar zet ik ze weer wat ruimer met wat nieuwe aarde.

Je weet toch dat je ze kunt vermeerderen door stekken te nemen?
groetjes
dinsdag 23 oktober 2007 - 15:36
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Ja natuurlijk ...........al doende is de beste leerschool hé Kerstkind!!!!

Mijn stekken zijn al weggesnoeid maar als iemand een andere kleur dan geel heeft en evt.een hoge soort????????????????
Ik vraag me af of dat te doen zou zijn ..............een stek opsturen............in een bruine omslag ( zou er wel voor betalen en ook de kosten)
dinsdag 23 oktober 2007 - 16:04
kerstkind

Kerstkind

We kunnen het proberen.

Heb je een mailtje gestuurd.
groetjes
dinsdag 23 oktober 2007 - 16:25
fastmario

Fastmario

gewoon in grote kuipen zetten de mijne staan in 90 liter metserkuipen met gaten ingeboord veel water en voeding
en niet snoeien enkele jaren
nooit zet ik er 2 samen en als ik dat zie moeten ze van mij onmidelijk gescheiden worden
ook al kost mij dat ene
dinsdag 23 oktober 2007 - 17:50
danny2

Danny2

Effe foto van een hoge brugmansia (in madeira genomen)

[afbeelding verwijderd niet-https]

mijn vrouw staat vol verwondering te kijken
dinsdag 23 oktober 2007 - 20:31
fastmario

Fastmario

JA IN TROPISE LANDEN KOMEN HET ECHT WEL BOMEN DENK TOT 9METER
dinsdag 23 oktober 2007 - 20:40
Fons

Fons

Lysianthus, om een hoge plant te bekomen kunt ge het volgende doen, haal de twee planten uit elkaar en pot ze afzonderlijk op in een niet te grote pot, dat kan je nu nog doen, van de plant die een scheut krijgt vanuit de grond knip je de oude stam weg en bewaar je het jonge scheutje,vanaf volgend jaar als de groei terug aanvat dat plantje warmer zetten ,water geven en plantenvoeding geven en regelmatig verpotten in een telkens iets grotere pot, het plantje vertroetelen zodat het snel groeit,op een bepaald moment gaat de top zich splitsen en zijtakken vormen, dat is de maximum hoogte die ge kunt berijken van de stam, kan oplopen tot twee meter bij goede verzorging.
Indien ge nog hoger wil kan je na de bloei minder kort terugsnoeien, het nadeel van lange snoei is wel dat ge een losse kop zult krijgen dus minder bloeiende takken.
dinsdag 23 oktober 2007 - 20:54
kerstkind

Kerstkind

Tsjonge Danny2,

als je van een hoge brugmansia spreekt, dan is dit er wel ene.
Wat een exemplaar zeg!!!
Geweldig hoor!

José
dinsdag 23 oktober 2007 - 21:49
Lysianthus

Lysianthus

Bedankt voor al jullie goede advies!!!
Fons, 'k ga het zeker proberen.
Fastmario, ik mail je morgen terug.

Lysianthus
ps: van een grote gesproken............kleine plezante .......is dan toch altijd niet waar geweldig exemplaar Danny2.
dinsdag 23 oktober 2007 - 23:13
corrielat

Corrielat

Bedankt voor al jullie goede advies!!!
Fons, 'k ga het zeker proberen.
Fastmario, ik mail je morgen terug.

Lysianthus
ps: van een grote gesproken............kleine plezante .......is dan toch altijd niet waar geweldig exemplaar Danny2.



beter dan een grote a.......
dinsdag 23 oktober 2007 - 23:16
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Wat is een grote....... a...........corrielat????????????? is dat soms ambetante
dinsdag 23 oktober 2007 - 23:23
corrielat
woensdag 24 oktober 2007 - 09:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon