menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stevia rebaudiana bertoni zoetstofplant

Ga naar meest recente reactie

Audrie

Audrie

Stevia is een nieuwe suiker vervanger die komt overwaaien uit Brazilië.
Deze sterke zoetstof wordt al eeuwen door de Guarani indianen gebruikt
voor zowel inwendig als uitwendig (helpt tegen acne, eczeem etc) gebruik.
Stevia rebaudiana is een kleine, groene kruidachtige plant, waarvan de bladeren een zeer zoete, verfrissende smaak hebben. De verantwoordelijke stof hiervoor is Stevioside. Stevioside is 300 x zoeter dan suiker. De steviaplant is van oorsprong afkomstig uit Zuid-Amerika het werd traditioneel gebruikt door de Braziliaanse Indianen. De kwalitatief beste stevia is dan ook afkomstig uit Brazilië. Stevia is zoet, maar is volledig natuurlijk en onschadelijk voor de gezondheid. Het bevat nauwelijks calorieën en tast de tanden niet aan. Bovendien bevat Stevia vitamine A en C, eiwitten, fosfor, zink, calcium, magnesium, natrium, ijzer, rutine en kalium.
Stevia is te gebruiken om alle dranken en gerechten op smaak te brengen. Van Stevia is bekend dat het de groei en voortplanting van bacteriën en schimmels remt waaronder ook de bacteriën die tandbederf veroorzaken. Het gebruik ervan kan tevens problemen met de bloedspiegel (hyperglycaemie) en verzuringproblemen verminderen, omdat het niet zoals geraffineerde suiker calcium onttrekt aan de beenderen.
Ik heb het ooit op een tuinbeurs/plantenbeurs te koop gezien.
Kan iemand me vertellen waar ik het plantje Stevia rebaudiana bertoni - kan kopen.
Liefst in de streek van Tienen-Leuven-Sint Truiden
dinsdag 16 oktober 2007 - 19:10
Lysianthus

Lysianthus

Wel , wel wel...................daar horen we nog iets van...................
Is dat niet het plantje dat hier over enkele jaren massaal verkocht werd en waar de tuincentra mee vol stonden?
Het is uitgegaan als een kaars en heb er sindsdien niets meer van gehoord.
Waarom..............vrag ik me af , als het zoveel kwaliteiten heeft.
Ik kan je helaas niet helpen..............maar veel succes!!!
dinsdag 16 oktober 2007 - 19:28
hildavw

Hildavw

Is hier vroeger al eens niet over geschreven ?
Gebruik de zoekrobot eens, misschien vind je daar wel iets.

groetjes

Hilda
dinsdag 16 oktober 2007 - 19:58
Jeannette1

Jeannette1

Beste Ade, zelf ben ik al heeeeeeeeel lang op zoek naar de Stevia, men had hem mij beloofd, maar dat ging mis!

Nu heb ik weer van een goed tuincentrum gehoord, dat de Stevia's zeker niet vóór het volgend seizoen te koop zal zijn!

Daar hebben wij het dan voorlopig mee te doen.

Ik kan alleen beloven, dat, als ze mij bellen dat de Stevia aanwezig is, ik het hier neerzet!!!

Groetjes, Jeannette
dinsdag 16 oktober 2007 - 22:19
cetinel

Cetinel

bij de nieuwe tuin kan je daar zaad van kopen.
zelf heb ik zaadjes gekocht van het aztekenkruid en heb er ook een plantje van nu,is ook heeeeel erg zoet(zoeter dan stevia word beweerd maar daar kan ik niet over oordelen omdat ik de stevia niet heb)
als je op een blaadje kauwt is het inderdaad mierzoet,er zijn ook medicinale toepassingen voor(tegen astma en zo dacht ik)
maar ik vind wel dat het een smaakje heeft(dus niet enkel zoet)en persoonlijk vind ik het dus niet zo heeel lekker.
heb het eigenlijk meer voor de leut.
ga wel de stevia ook kopen en es vergelijken....
veel uitleg is er over het aztekenkruid vooralsnog niet te vinden...
http://en.wikipedia.org/wiki/Lippia_dulcis
dinsdag 16 oktober 2007 - 23:15
Cavati

Cavati

yup
de stevia is een wonderplantje

de reden waarom het doodgezwegen wordt
is omdat het een vervanger is voor suiker
en de suikerproducenten daar niet blij mee zijn

"Tiense Suiker" is een van de grootste bedrijven in de lage landen
en houden de verkoop en bekendheid van dit plantje heel erg tegen

echt waar!


woensdag 17 oktober 2007 - 13:19
annis

Annis

Als je gaat Google op deze plant lees je dat de plant op dit moment in de EU niet verhandelt mag worden. Omdat het als voedingsmiddel(zoetmiddel) gebruikt wordt zijn er te weinig testen gedaan.
Je kunt er wel zaad van bestellen bij zaadhandel Jansen in Dinxperlo. Er worden wel veel huidverzorgende produkten aangeboden waar ingredienten van deze plant in verwerkt zijn.
donderdag 18 oktober 2007 - 16:44
Rudi

Rudi

hallo,

Hier vind je alvast het zaad

www.gardenseeds.nl

alleen het kiemen en opkweken gaat niet gemakkelijk

mvg
Rudi
vrijdag 19 oktober 2007 - 08:20
Steviooltje

Tekst aangepast

Steviooltje

Hallo,
Ontdek nu pas deze mooie site. Hopelijk is de informatie nog gewenst.
Stevia rebaudiana (Bertoni) is het troetelkind van prof. Jan Geuns van de KU-Leuven.
EUSTAS - de European Stevia Association die hij heeft opgericht, en die jaarlijks een paar keer samenkomt heeft een webstek: www.eustas.org en die staat boordevol informatie. Aan de Nederlandstalige versie wordt momenteel gewerkt. Stevia zelf (ouweltjes, druppeltjes, enz.) zijn te verkrijgen via www.stepa.be.
Op 27 juni 2008 houden we ons tweede Symposium in Leuven. Er wordt momenteel heel hard gewerkt aan de erkenning van de steviosides (suikers) uit Stevia. Tot nog toe heeft Europa geweigerd, maar er is hoop. Verleden jaar werd door prof. J. Geuns een nieuwe zeer uitgebreid gedocumenteerde officiële aanvraag voor erkenning ingediend waaruit moet blijken dat Stevia wel degelijk volkomen schadeloos is en dus uiterst geschikt voor menselijk gebruik.
Wij houden ook een lijst bij van mensen die geïnteresseerd zijn in het gebruik van Stevia, en die op de hoogte wensen gehouden te worden.
Wie meer inlichtingen wil, ook over het symposium, mag mij contacteren.

Groetjes,
Sonja Vanhove-Deneve
Volunteer Member Eustas
(Steviooltje)
[email protected]
zondag 30 maart 2008 - 14:44
Rita1960

Rita1960

Hallo,
Ontdek nu pas deze mooie site. Hopelijk is de informatie nog gewenst.
Stevia rebaudiana (Bertoni) is het troetelkind van prof. Jan Geuns van de KU-Leuven.
EUSTAS - de European Stevia Association die hij heeft opgericht, en die jaarlijks een paar keer samenkomt heeft een webstek: www.eustas.org en die staat boordevol informatie. Aan de Nederlandstalige versie wordt momenteel gewerkt. Stevia zelf (ouweltjes, druppeltjes, enz.) zijn te verkrijgen via www.stepa.be.
Op 27 juni 2008 houden we ons tweede Symposium in Leuven. Er wordt momenteel heel hard gewerkt aan de erkenning van de steviosides (suikers) uit Stevia. Tot nog toe heeft Europa geweigerd, maar er is hoop. Verleden jaar werd door prof. J. Geuns een nieuwe zeer uitgebreid gedocumenteerde officiële aanvraag voor erkenning ingediend waaruit moet blijken dat Stevia wel degelijk volkomen schadeloos is en dus uiterst geschikt voor menselijk gebruik.
Wij houden ook een lijst bij van mensen die geïnteresseerd zijn in het gebruik van Stevia, en die op de hoogte wensen gehouden te worden.
Wie meer inlichtingen wil, ook over het symposium, mag mij contacteren.

Groetjes,
Sonja Vanhove-Deneve
Volunteer Member Eustas
(Steviooltje)
[email protected]


Hallo Sonja,

Welkom op dit mooie, leerzame en leuke forum!
Heb mij een tijdje geleden ook verdiept in deze plant. Er staan vele berichten over op het internet.
Ik zelf zoek de plant ook. (schijnt in Nederland te koop te zijn onder de naam "honingkruid" in de zomer).
Vraagje: is het waar dat in Japan de 'IK NOEM DE NAAM NIET' cola gezoet wordt met STEVIA i.p.v. het aspertaam? omdat de Japanners de kunstmatig zoetstof niet willen?
Alvast bedankt voor je antwoord! enne.. ik wil graag op de hoogte gehouden worden hoe het afloopt mat de officiele erkenning voor deze plant( en zijn toepassingen) door prof. J. Geuns. Misschien kunnen we dan eindelijk het toch wel schadelijke aspertaam kwijt raken. Ook uit onze levensmiddelen.

met vriendelijke groet,

Rita
zondag 30 maart 2008 - 19:11
swerts29

Swerts29

Hallo,
Wij gebruiken tegenwoordig meer produkten met TAGATOSE als zoetstof.
Dit is een vinding van de firma Damhert uit Heusden-Zolder en is een iets
dat ze uit melk halen, niet slecht voor de tanden en goed voor de darmflora.
Meer uitleg google ,DAMHERT'

m.v.g.
Etienne
zondag 30 maart 2008 - 20:45
Rita1960

Rita1960

Hallo Etienne,
Dus miet plantaardig, maar uit de melk van een koe....????
Is dus niet datgene wat ik bedoel! Is dus niet plantaardig en vervolgens gemodificeerd???
En hoe zit het "zoetingspercentage"?
groetjes,
Rita
zondag 30 maart 2008 - 21:05
swerts29

Swerts29

Tagatose is een natuurlijke suiker die uit lactose (melksuikers) verkregen wordt. Hij is in kleine hoeveelheden aanwezig in zuivel en in bepaalde fruitsoorten. Maar in gesteriliseerde koeienmelk zit er bijvoorbeeld wel dubbel zoveel als in sinaasappelen.

Deze gegevens zijn gevonden op de site van DAMHERT

Door hydrolyse wordt de lactose opgesplitst in glucose en galactose. Die galactose wordt door middel van een enzymatisch proces dan weer omgezet in D-Tagatose. Na een laatste zuiveringsproces wordt een mooie witte kristalsuiker bekomen, met een heerlijk natuurlijke suikersmaak. De uiteindelijke Tagatose-kristallen bevatten geen enkel spoor meer van lactose en glucose.

Een lage caloriewaarde van amper 1,5 Kcal/g. Bij gewone suiker is dat 4 Kcal/g.
Puur natuur! Op basis van lactose, dat we terugvinden in zuivelproducten. Dit is dus geen kunstmatig of synthetisch zoetje (en na behandeling zonder sporen van lactose).
Een prebiotisch effect dat zorgt voor een optimale darmwerking en daardoor ook de algemene gezondheid ten goede komt.
Een glycemische index van bijna nul. De invloed op de bloedsuikerspiegel is zo goed als nihil, dus ideaal voor diabeten.
100 % tandvriendelijk. Veroorzaakt absoluut geen tandbederf.
Niet laxatief: dus ook geen buikkrampen.
Temperatuurbestendig!
De smaak: vergelijkbaar met suiker, zonder een artificiële nasmaak.

groetjes,

Etienne




zondag 30 maart 2008 - 21:17
Rita1960

Rita1960

Amaai .. ik weet niet in hoeverre jullie al een een serieuze zoektoch hebben gedaan op google voor Stevioside en Steviol .. maar dat spul wil ik in mijn lijf NIET ! NOOIT ! al eens goed naar de chemische formule van dat spul gekeken ?

zie maar eens op wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Steviol_glycoside

kijk dan ook eens naar de basismolecule namelijk naftaleen

http://en.wikipedia.org/wiki/Naphthalene

en kijk naar de gezondheidsimplicaties van naftaleen .. man man man .. waar zijn we mee bezig .. ik kan begrijpen dat dit spul in een occult sfeertje blijft steken .. ik vraag mij af of er enige serieuze klinische bioloog is met enige kennis van organische scheikunde die zo een "diterpeen" met een zevenring erop gecondenseerd wil onderwerpen aan een ernstige klinische studie op lange termijn .. als dit spul geen verdacht carcinogeen is dan weet ik het niet meer !



Willy,
Is het "spul" wat puur chemies gemaakt is beter dan iets wat een plant van nature aanbiedt??
Mijn gevoel zegt dat,als een plant van nature zoetstoffen aanmaakt, deze beter zijn dan kunstmatige zoetstoffen.
Beter is het TOTAAL af te zien van de suikers ( want hier hebben we het nu over!).
Maar ja.. de mens wil zoet, en doe mij dan maar een plantaardig zoet i.p.v. een kunstmatig zoet waarbij wij hersenletsel enz.. op kunnen lopen en nog vele dingen meer!

groet,

Rita
zondag 30 maart 2008 - 21:18
ruben26

Ruben26

Hallo parodias,
Het mag dan een feit zijn dat naftaleen voorkomt in de structuurformule van stevioside, daarom is stevioside nog niet schadelijk é. Even een voorbeeld: salmiak (NH4Cl), een stof die in snoep verwerkt wordt om zijn dropachtige smaak, dat bestaat uit het schadelijke ammoniak en het nog schadelijkere zoutzuur. Of een ander voorbeeld: aspartaam. deze stof bestaat uit twee gewone aminozuren (asparaginezuur en fenylalanine), uit bouwstenen waaruit alle eiwitten zijn opgebouwd. Wil dit zeggen dat aspartaam volstrekt veilig is?

Verder werd er op de site die u als bron opgaf ook gesproken dat stevia impotentie zou veroorzaken.
"In 1968 toonden Planas en Kuc aan dat de inname van en aftreksel van de bladeren en takjes in gekookt water als anticonceptie middel voor vrouwen gebruikt kon worden. Dit bevestigde ze met een rattenproef. Dertien jaar later voerde men in Japan hetzelfde experiment uit waarbij ze dit resultaat niet vonden. Planas en Kuc gebruikte de hele bladeren en takken terwijl in Japan alleen stevioside gebruikt werd. "
bron:
http://www.food-info.net/nl/sweet/stevioside.htm

Dit (en ook de eventuele toxiciteit van stevia) wordt duidelijk weerlegd als u de volgende site raadpleegt:

http://www.annetanne.be/kruidenklets/2007/11/29/stevia-veiligheid

En wat u daar zegt over
"Doe eens de moeite om op google te zoeken naar de sleutelwoorden die hier gegeven zijn .. als je objectief blijft weet je niet wat je leest !! " klopt ook niet helemaal, want als u veel verschillende artikels leest (zoek het maar na), van verschillende mensen, op verschillende sites, zal je zien dat er meer positieve dingen dan negatieve te vinden zijn over stevia.
Er zijn enkele onderzoeken die zeggen dat stevia kankerverwekkend is en impotentie veroorzaakt, maar voor elk onderzoek die zoiets zegt, zijn er tientallen die het weerleggen.
De reden dat die 'verkeerde' onderzoeken toch nog blijven rondcirculeren is dankzij de lobby van de suikerindustrie (tienen) en de aspartaamindustrie die er alle baat bij hebben om stevia van de markt weg te houden, zodat ze hun afzetmarkt blijven behouden.
Als je zo bv goed naar de site kijkt die u als bron gebruikt, zult u zien dat de site opgericht is door grote voedselproducerende bedrijven, die ook baat hebben bij een stavie-loze markt.
Als je bij dezelfde site 'aspartaam' aanklikt, en het artikel erover leest, zou je haast denken dat aspartaam volstrekt veilig en enorm goed is. Zo zie je maar dat die site stevia als 'slecht' afstempelt zonder echte argumenten, en aspartaam als 'goed' afstempelt, ondanks de vele nadelige onderzoeken inzake aspartaam.

Hierbij komt nog dat de japanners Stevia al 25 jaar officieel als zoetstof gebruiken, dus als het toxisch zou zijn of impotentie zou veroorzaken, denk ik dat ze dat wel zouden gemerkt hebben aan de volksgezondheidscijfers. Bovendien is er veel onderzoek naar gevoerd voor het werd toegelaten, en is het veilig verklaard door de Japanse overheid.

hieronder zijn er nog enkele bronnen die u kan raadplegen ivm stevia:

suiker en zoetstoffen van Dr. Geert Verhelst --> boek over zoetstoffen, er staat ook een artikel in over stevia.

www.esstevia.nl

www.steviaplanten.nl

www.stepa.be

http://www.gardenseeds.nl/product/stevia_de_natuurlijke_zoetmaker/ --> om zaden te kopen

http://www.aspartaam.nl/stevia/stevia.html --- > artikel over stevia

http://www.fonteine.com/stevia.html

Je kan altijd meer informatie vinden op google onder de zoeker "stevia rebaudiana"
meer dan reden genoeg om serieus te overwegen een steviaplantje in huis te halen me dunkt!
Ruben

donderdag 18 september 2008 - 23:01
ruben26

Ruben26

"ik houd mij liever aan wat de wetenschap zegt"

Als u de wetenschappelijke gefundeerdheid van het artikel
"http://www.annetanne.be/kruidenklets/2007/11/29/stevia-veiligheid" in twijfel trekt, moet u maar eens de bronnen raadplegen, dan zult u zien dat ze tamelijk wetenschappelijk gefundeerd zijn.
Trouwens, kunt u uw argumentatie, dat stevia toxisch en carcinogeen is, staven met bronnen en wetenschappelijk onderzoeken die bewijzen dat het wel degelijk zo is?
Als ik het juist heb, hebt u de vorige keer 2 verschillende bronnen opgegeven, waarvan er eentje volledig op de andere gebaseerd was. M.a.w. u hebt uw argumentatie maar met 1 bron kunnen staven, waarin er alleen vage ongefundeerde argumenten worden aangehaald:

"In 1968 toonden Planas en Kuc aan dat de inname van en aftreksel van de bladeren en takjes in gekookt water als anticonceptie middel voor vrouwen gebruikt kon worden. Dit bevestigde ze met een rattenproef. Dertien jaar later voerde men in Japan hetzelfde experiment uit waarbij ze dit resultaat niet vonden. Planas en Kuc gebruikte de hele bladeren en takken terwijl in Japan alleen stevioside gebruikt werd. "
---> is stevia slecht? Het lijkt me dat het tweede onderzoek het eerste weerlegt.

"Steviol zou mutageen en mogelijk kankerverwekkend zijn, ook zou het effecten hebben op het ongeboren kind. Latere studies hebben deze effecten deels weerlegd, deels bevestigd. "
----> zou ... zijn, tamelijk vaag. Ze staven hun argumentatie waarom het mutageen of kankerverwekkend zou zijn, niet eens!

http://bio.kuleuven.be/biofys/toxstudies_nl.htm
Als u nog altijd niet overtuigd bent: lees dan dit artikel eens (van een prof, dus als dat al niet wetenschappelijk gegrond is ...)
of lees het boek
suiker & zoetstoffen van Dr Geert Verhelst. Kijk op pg 70 en je zal zien dat alle valse onderzoeken weerlegd worden (door gefundeerde argumenten!), door iemand die Dr is in de kruidenleer!

Vergeet uw bronnen en onderzoeken niet te vermelden bij uw volgende argumentatie!
Ruben

p.s.: hoe kan ik stukken tekst citeren?
zaterdag 20 september 2008 - 10:19
charelke

Charelke

We zijn nu een paar jaar verder dus de onderzoeken zijn ook niet in de kast blijven hangen.Stevia is momenteel goedgekeurd voor gebruik,de plant dus.
woensdag 12 mei 2010 - 23:45
ruben26

Ruben26

Beste parodias,

U zei al meer dan 40 jaar aan de univ te werken. Welke universiteit is dat, en onder welke functie werkt u daar?
Het spijt me als mijn vragen te persoonlijk overkomen, ik wil gewoon graag weten wat uw wetenschappelijke achtergrond is. Bij voorbaat bedankt.

Ruben
zondag 30 januari 2011 - 20:27
marero

Marero

en dan nu de gewone huismoeder....die indianen zijn er niet dood van gegaan in brazilië want ze lopen er nog altijd rond , en voor foutjes van de natuur om het mooi uit te drukken moet ge in china zijn volgens het nieuws, daar loopt een en ander mis als ge de fotos van misvormde kinderen kunt geloven, en kpeins niet dat die daar stevia gebruiken, die krijgen daar andere chemische brol in hun lijf, er is altijd aan alles een voor en een tegen, en nu ben ik vergeten wat ik nog wou zeggen...allee tzal wel terugkomen....en ik heb dus een steviaplantje, kheb der blaadjes van in mijnen thee gedaan, en twas wreed zoet zonder slechte nasmaak zoals veel andere zoetstofdinges, kheb ze zo geproefd ook, zocht alleen nog naar een manier om het gemakkelijker in het gebruik te maken want blaadjes in mijnen thee dat vind ik niet zo cool, en nu moet ik mij die vraag niet meer stellen eigenlijk want mijn steviake is naar de plantenhemel denk ik, hij stond in de garage voor de winter samen met een hoop anderen en ventje had er zoveel rommel voor gezet ( garage is sinds de verbouwingen nog altijd de rommelopslagplaats van dienst) dat ik de helft van mijn planten niet meer van water kon voorzien dus en steviake heeft het niet overleefd, dus tzal for ever en everweer naar de chemische brol in mijne thee zijn zeker want zoals veel mensen ben ik te dik en spendeer ik de helft van mijn leven aan op dieet staan, en allemaal voor niks als ge het goed beziet want ik ben in de loop van mijn leven nu al 3 keer tussen en 29 en 37 kilo afgevallen en elke keer.....tataaaaa...zijn ze er terug, tot zover mijn steviabetoog, yihaa lol
maandag 31 januari 2011 - 12:43
marero

Marero

bedankt parodias, kzal mijne kop dan ook maar weggooien samen met de dooie steviaplant zekers
dinsdag 1 februari 2011 - 00:00
Gehenna

Gehenna

Eum, van die chemische brol is anders wel bewezen door testen op ratten dat dat niet echt gezond is. Maar ja, als het aantal 'kankerratten' binnen een opgelegd percentage blijft is het ok voor menselijke consumptie. (simpel uitgelegd)
Liever stevia dan aspartaam in mijn thee en taart.
dinsdag 1 februari 2011 - 11:57
marero

Marero

ik mag dan misschien naief zijn maar ik heb wel goede manieren wat van sommigen hier niet kan gezegd worden al hebben ze dan "gestudeerd
dinsdag 1 februari 2011 - 21:00
marero

Marero

en ik volg weight watchers, is daar ook iets mis mee parodias?? en niet iedereen word dik van teveel te eten zenne, der zijn ook andere redenen
dinsdag 1 februari 2011 - 21:02
marero

Marero

... en de meeste "chemische (on)verantwoorde brol" zit in dit geval niet in de thee maar tussen de oren ...


wat maakt gij daar dan op uit?
woensdag 2 februari 2011 - 13:07
lanne

Lanne

Ik heb in ieder geval zaden besteld en ga ze zeker binnenkort zaaien
groetjes
Lily-Anne
woensdag 2 februari 2011 - 22:59
Gehenna

Gehenna

efkes serieus off topic:

die chemische producten zitten wel niet alleen in het hoofd, maar in heel u lijf
Chinese vermageringsthee met melamine waarschijnlijk ... de reden waarom wij nooit of nooit voeding (snoep, muntjes) importeren uit china.
Die indianen hebben daar ook geen gezondheidszorg zoals wij en kauwen daarenboven ook nog op coke bladeren. Zal hun 40 jaar ook wel voor een stuk verklaren.

Weight watchers ... Mijn mening en ervaring: da's goed voor mensen die echt wel verkeerd eten, te veel eten, te vet eten maar niet voor mensen met aanleg tot overgewicht die op hun voeding en calorieën letten. Mijn dochter is verdikke 20kilo verdikt op 2 weken tijd nadat een verkoudheidsvirus haar klieren aangevallen had. Naar de weightwatchers waar ze nog minder mocht eten dan ze al deed en het verwijt kreeg dat ze achter 't gat mars-bars en frit at (deed ze niet) en daardoor verdikte.
Ik kan enkel de conclusie trekken dat daar veel mensen zitten die zich uithongeren en toch niet voldoende afvallen. Niet voor iedereen geschikt dus.
Maar dit is geen verwijt naar weight watchers en hun leden toe, ik concludeer alleen dat wie aanleg heeft om 'te dik zijn' (hmz) daar niks kan gaan doen.
No offence, dit is zeker geen verwijt naar weight watcher leden maar eerder naar de maatschappij die een mager schoonheidsbeeld ophangt en al wie iets te veel weegt krijgt het verwijt van ongezonde voeding en eigen schuld terwijl dit niet altijd het geval is
donderdag 3 februari 2011 - 20:18
Lander

Lander

Ik lees hier even "onschuldig" mee
MAAR AMAAI ZEG!!!!!!!! Wat wordt hier toch nogal kort op elkaar gereageerd
Op andere fora, zou je dat niet moeten doen hoor
maandag 4 april 2011 - 21:22
lanne

Lanne

Ja Lander , sommige mensen zijn nogal hevig of kort van stof - Dat kan af en toe voor een onprettig gevoel zorgen - laat er u vooral niet van weerhouden om hier te blijven komen - er zijn heel veel toffe plantenliefhebbers die iedereen zo goed mogelijk willen helpen -
groetjes
Lily-Anne
woensdag 6 april 2011 - 22:07
hanninkj

Hanninkj

Lily-Anne, ik ben het helemaal met jouw eens.
Lander, blijf op het forum want de meeste personen zijn correct.

Ton
woensdag 6 april 2011 - 22:32
charelke

Charelke

Stevia zaad te koop in zakjes in de Hubo market (bij ons in de buurt van Leopoldsburg)
donderdag 7 april 2011 - 01:50
lanne

Lanne

Mijn zaadjes van Stevia zijn niet zo goed boven gekomen dan ik gehoopt had , maar gelukkig heb ik toch 3 gezonde zaailingen , die ik gisteren verspeend heb .Als ik die groot kan krijgen , dan heb ik tegen het najaar genoeg materiaal om ze te stekken voor volgend jaar en kan ik het moeilijke zaaien in het vervolg over slaan .
ik ben benieuwd wat het zal geven !
groetjes
Lily-Anne
donderdag 7 april 2011 - 08:18
Gehenna

Gehenna

Hele planten bij Horta (als ze nog niet uitverkocht zijn)
donderdag 7 april 2011 - 19:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon