menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensias overwinteren

Ga naar meest recente reactie

Indah

Indah

Hoe kan ik het beste mijn hortensia's overwinteren ? Binnen in huis heb ik geen plaats, en de serre ligt boordevol met brandhout, het enige wat ik kan doen is ze buiten laten overwinteren, wie weet raad ???

mvg, Indah
donderdag 11 oktober 2007 - 13:05
Tine

Tine

Een hortensia kan je in de winter gewoon buiten laten , hij is winterhard.

Tine
donderdag 11 oktober 2007 - 13:18
Indah

Indah

Moet ik deze dan beschermen, of wat moet ik heel precies doen
donderdag 11 oktober 2007 - 13:19
minouke

Minouke

Gewoon niks, maar in de lente bij late vorst iets overleggen bv rieten matten of iets dergelijks om de knoppen te beschermen, macrophilla zijn wel sterk en annabelle ook maar Ayesha bevriezen de knoppen vlug
Ik laat ze zo en laat de uitgebloeide bloemen van vorig jaar eraan die geven ook al bescherming, en vries het zo hard ja dan heb je gewoon geen of minder bloemen maar de plant gaat niet kapot hoor
donderdag 11 oktober 2007 - 14:05
piet1

Piet1

Wat Chantal zegt kan ik volledig bijtreden. Wel is het zo als je ergens eentje in pot kan binnen zetten eind december begin januari dan heb je in maart, dus heel vroeg, al een in bloei. Om bv je terras in de lente op te fleuren.
En Indah als je de kachel goed laat branden zal er in januari toch wel een plaatsje zijn om al enkele planten binnen te zetten, of niet?
donderdag 11 oktober 2007 - 19:54
Indah

Indah

nee nog niet direct, want het brandhout dat in de serre ligt is nog niet meteen bruikbaar, het moet eerst nog een jaar drogen voor we het kunnen gebruiken.

groeten, Indah
vrijdag 12 oktober 2007 - 12:47
Catgarden

Catgarden

Ik heb 2 hortensias in pot staan en laat de potten gewoon buiten staan.
Ik verzet de potten wel en zet ze tegen de gevel van het huis waar bijna geen wind komt want koude wind in de late winter en het vroege voorjaar maakt meer bloemknoppen kapot dan de vrieskou.
Tegen die gevel zijn ze bij mij ook meteen beschermt tegen de ergste regenval. Ze moeten natuurlijk niet heel droog staan want dat heeft een Hortensia niet graag, maar verzuipen is natuurlijk ook niet goed hé.
Als het echt heel erg zou vriezen vb enkele dagen of weken onder nul, wikkel dan de pot in nopjes folie zodat de wortels niet bevriezen. Maar met de winter die we gehad hebben de laatste jaren is mijn nopjes folie op zolder blijven liggen
zaterdag 13 oktober 2007 - 10:38
Tine

Tine

Ik heb altijd mijn hortensia's in pot buiten, al wel 8 jaar en ze bloeien heel goed. Het is een vorstbestendige plant, dus is het onzin om hem binnen te zetten.

Tine
zaterdag 13 oktober 2007 - 11:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon