menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lelies in de herfst of lente planten

Ga naar meest recente reactie

bloempot

Bloempot

Hallo

Ik vind lelies prachtige bloemen, maar helaas is het dit jaar niet gelukt om bloemen te vormen.

Ik heb een zakje lelie-bollen gekocht in de supermarkt en ze eind mei in bloembakken geplant. Ze stonden op een plek met halfschaduw. Mijn lelies zijn goed uitgekomen, maar om een mysterieuze reden droogden alle bloemknoppen uit en vielen af.

In 2008 wil ik het beter doen
Ik weet dat je lelies zowel in de herfst als het voorjaar kan planten. Maar welk is het beste seizoen? Of heeft de keuze van het seizoen geen invloed op het succes van de bloemen? Hopelijk kunnen de kenners het mij vertellen

(Als iemand weet hoe het komt dat een lelie zijn bloemknoppen verliest, dan hoor ik dat ook graag)
maandag 1 oktober 2007 - 18:15
krissie

Krissie

hey ,
ik weet niet waarom de knoppen van uw lelies
zijn afgevallen ,
maar wat betreft het beste seizoen ,is het zo
dat he t eerder afhangt van de soort lelie .
je hebt er die je in de lente plant ,
anderen plant je beter in de herfst .
Groetjes
Krissie
dinsdag 2 oktober 2007 - 09:42
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Hallo bloempot,

Welkom op het forum !!!
Of je nu lelies plant in het voorjaar of de herfst maakt niet echt veel uit.
Ik doe beide.
Maar plant je in het najaar bescherm ze dan in de winter met een bladerdek.
Plant je echter in het voorjaar geef dan regelmatig water ook al zitten ze nog onder de grond.
Ik heb zelf ondervonden dat de lelie niet te droog mag staan.
Het beetje water gaat ze gebruiken om haar knol te beschermen.
Dus de bloem blijft achter of verdroogd.

Veel succes en hopelijk mooie lelie's volgend jaar
dinsdag 2 oktober 2007 - 14:04
noel1

Noel1

Inderdaad Bloempot, het tijdstip van lelies planten maakt niet zo veel uit. maar let er wel op, als je de bollen koopt in het voorjaar, dat ze er nog stevig en gezond uitzien. Veel bollen worden gerooid in de herfst en dan in frigo's bewaard om ze direct te kunnen leveren als er vraag is. Het zijn nog dikwijls de snijbloementelers die de grootste hoeveelheid afnemen. Alleen de overschot komt dan in de winkels. Daarom zijn er veel mislukkingen met lelies, als de bollen in het voorjaar in de grond gaan. de bollen zijn uitgedroogd en zijn hun kracht verloren en bloeien daarom niet zo goed.
Groeten
Noel
woensdag 3 oktober 2007 - 20:59
bloempot

Bloempot

Bedankt voor de nuttige antwoorden! Ik heb al wat rondgekeken voor lelie-bollen, maar in het najaar zijn ze precies wat moeilijker te vinden.

Andere tips om de mooiste lelies te kweken zijn natuurlijk ook altijd welkom
donderdag 4 oktober 2007 - 18:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon