menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stekken van geranium.

Ga naar meest recente reactie

nanette

Nanette

Sorry was te snel.

Mijn vraag is: hoe stek ik het best geraniums.
Nu in deze hete tijden doen zij het nog goed en misschien kan deze sterke planten overhouden.

Met dank

Nanette
woensdag 26 juli 2006 - 16:37
Nigella

Nigella

eind augustus, begin september neem je de bovenste stengels, doe er de grootste bladeren af, snij de steek-lkes heel scherp schuin aan, in stekpoeder steken, dan in een mengeling van 1/3 fijn wit zand en 2/3 potgrond. eens ze in potjes staan, geef ik nog eens extra water en dan afwachten maar.
donderdag 27 juli 2006 - 00:46
nanette

Nanette

Dank u wel, ga het zeker proberen.

groet Nanette
vrijdag 28 juli 2006 - 08:25
martine

Martine

ik zal het dit jaar ook nog eens proberen , maar ben daar echt een leek in. waar moet je die stekjes dan zetten? in de serre vorig jaar mijn stekjes verbrand, eerst nog een beetje buiten laten staan??
Martine
vrijdag 28 juli 2006 - 14:13
Nigella

Nigella

als je het nog doet terwijl het warm is, ben je beter dat je de stekjes nog in huis in de koelte laat staan, tot ze dan in sept. in de serre kunne (maar zelfs dan de warmte nog in het oog houden)
vrijdag 28 juli 2006 - 14:23
martine

Martine

met dank, Nigella, 't kan zijn als ik er aan begin dat ik nog eens wat vragen heb, het lijkt me moeilijk...
Martine
vrijdag 28 juli 2006 - 14:30
lisa

Lisa

matine,het is niet moelijk -alleen geeft het een problem de geranium is dan heel vatbaar voor ziekte
grts,lisa
vrijdag 28 juli 2006 - 15:36
Bowie

Bowie

Kan je die ook in water laten wortelen?
vrijdag 28 juli 2006 - 18:13
lisa

Lisa

ik denk het niet-zij zijn niet zo stevig een het woordt volgens mij een slaap gedoe -hou mij te goede dat ik het niet zeker weet -en uit eigen ervaring spreek soms test ik wat uit-en deze test was negativ
aan het einde heb ik echt troep gehad,michien heeft iemand anders betere ervaring
grts,lisa
zaterdag 29 juli 2006 - 01:04
Kris

Tekst aangepast

Kris

Sommige pelargoniums kan men op water laten wortelen maar de meesten niet. Ook niet afschermen met plastiek om verdamping tegen te gaan. Indien mogelijk neem ik stekken met een hieltje, die zijn iets sterker dan topstekken. Die kleine groene 'blaadjes' die aan beide kanten van een groot blad staan ook zorgvuldig verwijderen.

Groetjes,
Kris
zaterdag 29 juli 2006 - 08:57
Nigella

Nigella

ik heb per ongeluk een pelargoniumtak afgekraakt en ben (in huis) al een paar dagen aan het testen op water maar zie nog niets. Misschien duurt het nog even
zaterdag 29 juli 2006 - 21:54
lisa

Tekst aangepast

Lisa

in de daad nigella,heb het ook een keer probeert en het duurt te lang -zo dat bij mij het ondere deel van de stengel zacht en slijmig was,brrrr,
woensdag 2 augustus 2006 - 16:18
kana

Tekst aangepast

Kana

Hallo wat ik me afvraag bij het stekken: hoeveel (elke dag?) water geef je er aan?
Heb vorig jaar voor het eerst geprobeerd, maar de meesten waren na enige tijd verrot aan de steel, allicht teveel aan water? Nu hoeveel water geef je dan aan stekjes om een zo goed mogelijk resultaat te hebben?
woensdag 13 september 2006 - 13:15
Tine

Tine

Ik heb soms het idee dat verschillende mensen te ongeduldig zijn met stekken.in water. Als je hout- of kruidachtigen probeert te stekken, moet je wat geduld hebben en niet na een paar dagen de moed al opgeven. Het kan soms weken duren voordat je wat worteltjes ziet en soms kan een stek wegrotten maar dat gebeurt ook als je stekt in aarde. Ze stekken gemakkelijker in stekgrond maar op water kan het beslist ook al heb je dan het nadeel dat wanneer je de bewortelde stekken in aarde stopt, het wat langer kan duren voordat ze goed aangeslagen zijn en beginnen te groeien. Geduld loont.

Tine.
woensdag 13 september 2006 - 13:30
kana

Kana

Heb mijn vraag niet zo goed geformuleerd vrees ik, in mijn geval is het met stekgrond, en ik geef deze elke dag wat water, maar dat is allicht niet de goede manier (rotte stengeltjes), vandaar dat ik me afvroeg hoeveel water (en wanneer) ik geef aan stekjes in stekgrond? Alvast bedankt vr de info.
donderdag 14 september 2006 - 13:13
Fons

Fons

Kana,geraniums stek je op volgende manier,kopstekjes nemen,onderste blaadjes en vleugeltjes verwijderen, aan een stekje zo min megelijk blaadjes laten vb. 2 max 3 ,stekjes in stekgrond met stekpoeder maar moet niet,ge kunt meerdere stekjes in een pot zetten zelfs veel in een isemo bakje,de grond nu licht bevochtigen met de broes van uw gieter ev.benevelen met een schimmelwerend middel.
De pot of bakje met stekjes nu op een warme lichte plaats niet in de zon plaatsen,ZEKER NIET MEER GIETEN,en de stekjes ook niet afdekken,regelmatig kontroleren op rotting.
Na een maand zullen de stekjes normaal beworteld zijn en kunnen overgeplant worden in goede stekgrond, succes.

Groetjes Fons.
donderdag 14 september 2006 - 21:00
kana

Kana

Bedankt voor de duidelijke tips, heb alvast veel bijgeleerd.
donderdag 14 september 2006 - 21:28
smi04158

Tekst aangepast

Smi04158

Kan je die ook in water laten wortelen?
zaterdag 20 januari 2007 - 17:52
martine

Martine

er is geen enkele van mijn geraniumstekken gelukt, maar ik heb de plant nog kunnen overhouden van vorige zomer,in de serre, met de zachte winter.
kan ik nu in het voorjaar nog stekken? en moet ik iets doen met mijn 2 planten (chocolate grandiflora) opdat ze deze zomer opnieuw zouden bloeien? insnoeien?

Martine
zondag 28 januari 2007 - 14:06
ines

Ines

Martine hoeveel nieuwe toppen hebt U nu nog op 1 plant? de nieuwe toppen moeten sterk genoeg
zijn om nu te stekken en ik twijfel er aan...
Wat gebeurde er met Uw stekken vorig jaar?
Grtjs,ines

zondag 28 januari 2007 - 20:34
martine

Martine

die zijn gewoon niet aangeslagen. het was wel de eerste keer dat ik het probeerde, met zaai en stekgrond en ook heb ik stekpoeder gebruikt.
hoeveel nieuwe toppen, ik heb er zo geen idee van , ik zal het eens bekijken.
groetjes, Martine
zondag 28 januari 2007 - 22:51
ines

Ines

Mijn stekken zijn allen goed, toen ik ze deze zomer nam in zaai en stekgrond heb ik ze buiten in de
schaduw laten staan en niet meer naar omgekeken dus ook geen water gegeven. Toen het kouder
kwam heb ik ze in de serre gezet en dan na 14 dagen voor de eerste keer water gegeven.
De moederplanten die in het volle licht stonden zijn allen goed terug aan het groeien de anderen
die in een overwinteringsplaats stonden zien er erbarmelijk uit maar straks komen die ook wel terug.
Martine moest ik U zijn ik wacht tot er genoeg sterke scheuten op staan om ze te stekken.
Probeer eens minder water te geven maar niet extra droog.
P.s. ik doe in de zaai en stekgrond nog extra zand en nog iets de stekgrond doe ik niet alleen aan
de onderkant van de stengel maar bijna de gehele lengte (tegen rotten)
Op die manier kweek ik ook hydrangea enz. en allen groeien er is geen een die verstek geeft
maandag 29 januari 2007 - 00:07
martine

Martine

Ines,
ik zal het binnenkort nog eens proberen en dan zeker aan je goede tips denken,
alvast bedankt,
Martine
maandag 29 januari 2007 - 19:34
ines

Ines

P.s. : op water lukt niet of U moet een verhoutte stengel nemen en het water mag absoluut niet aan de weke stengel komen...voeg 1 druppel javel toe aan een liter water en
neem daarvan een kleine bodem voor de verhoutte stengel, ververs het water om de drie dagen.
Zet de stekken niet samen maar afzonderlijk.
Veel licht maar geen zon en een gematigde temperatuur.
Veel succes Martine en laat maar weten of het zo lukt, groetjes, ines
maandag 29 januari 2007 - 19:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon